عضویت ایران در شانگهای دامنه امنیتی کشورهای منطقه را تقویت می کند


ساعت: 13:18
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898818

عباس مقتدایی گفت: عضویت ایران در سازمان های منطقه ای می تواند به افزایش همکاری های چندجانبه در حوزه های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و… کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس مقتدایی در خصوص عضویت ایران در شانگهای و سفر رئیس جمهور به ازبکستان در گفت و گو با صبح زاگرس با اشاره به اینکه ایران به قدرتی نوظهور در آسیا و جهان تبدیل شده است، گفت: سیاست نگاه و لبخند به همسایگان در سال 13- دولت یکی از سیاست های موفق در دنیاست و همکاری با کشورهای همسایه که دارای اشتراکات قومی، سیاسی، فرهنگی و … هستند یکی از بهترین راهکارها برای رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی است که این مولفه ها در آن به خوبی دیده می شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عضویت در شانگهای حوزه نفوذ ایران را افزایش می دهد، یادآور شد: عضویت در شانگهای بهترین فرصت برای گسترش همکاری های کشورهای همسایه است و همکاری های سازمان همکاری شانگهای یک فرصت است. فرصت همکاری های بین دولتی از ابتدای سال 1380 تاکنون فعالیت های چشمگیری را انجام داده است که عضویت آن می تواند افق های جدیدی را در زمینه های اقتصادی، سیاسی و… بگشاید.

با اشاره به اینکه کشورهایی مانند تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان، روسیه، چین، هند و… اعضای این سازمان هستند که هرکدام ظرفیت مهم و تاثیرگذاری دارند، تصریح کرد: افزایش تعامل با آنها می تواند بستر مناسبی برای افزایش صادرات، محصولات و خدمات ایرانی ایجاد کند چرا که آمریکایی ها با تحریم ایران تلاش کردند جمهوری اسلامی را فلج کنند. و این سیاست اساسا شکست خورده است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه اجلاس اخیر تکمیل کننده دستاوردهای قبلی کشور است، خاطرنشان کرد: اجلاس سران ازبکستان مکمل راهبردی است که رئیس جمهور برای ارتباط با همسایگان و بهبود دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم تدوین کرده است و منافع چندجانبه ایران و سایر کشورها را تضمین می کند.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت با اشاره به اینکه سازمان همکاری شانگهای کشورهای عضو را برای دفاع از یکدیگر در برابر دشمنان و مبارزان در شرایط مختلف تسهیل می کند، افزود: عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای افزایش می یابد. حوزه امنیتی کشورهای منطقه تقویت می شود زیرا ایران در حوزه دفاعی و بازار تسلیحات نظامی و زیرساخت های تولیدی جایگاه بسیار مهمی در منطقه و جهان دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید