دستاوردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در سال 1400 / از عضویت دائم در شانگهای تا تشکیل مثلث تبادل گاز


زمان: 08:31
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1810108

در حالی که برخی جریان های داخلی غرب گرا تلاش کرده اند سیاست خارجی دولت سیزدهم را ناکارآمد جلوه دهند و چهره دستگاه دیپلماسی را خدشه دار کنند، وزارت امور خارجه کشورمان نشان داده است که در کمتر از یک سال از روی کار آمدن دولت جدید، دستاوردهای مهمی را به ارمغان آورده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیاست خارجی دولت سیزدهم در کمتر از یک سال نشان داد که رویکرد حاکمان جدید در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی یک جانبه نیست و هیچ مدرکی مبنی بر گره خوردن سرنوشت کشور به مذاکره با غرب و غرب وجود ندارد. ظرفیت های داخلی یا منطقه ای را نادیده بگیرید.

این روند البته در شرایطی رخ داد که بسیاری در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و حتی پس از روی کار آمدن دولت تلاش کردند وجهه بین المللی دولت را خدشه دار کنند و البته دستگاه دیپلماسی سیزدهم را بی نتیجه نشان دادند. دولت. ادعایی که تنها چند ماه پس از روی کار آمدن دولت نه تنها ناکام ماند، بلکه نشان داد که دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی برنامه ریزی دقیقی بر اساس اصول و مبانی حفظ منافع ملی و حقوق ملت داشته است. ملت

نگاهی به دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در یک سال گذشته به خوبی نشان از دستاوردهای موثر در این حوزه دارد.


سفر وزیر امور خارجه به نیویورک و رایزنی با 50 مقام سیاسی

مهرماه سال گذشته حسین امیرعبدالهیان به عنوان عضوی از هیئت دیپلماتیک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرد.

دیدارها و دیدارهای وزیر امور خارجه در حاشیه این اجلاس از مهمترین دستاوردهای سفر پنج روزه هیات ایرانی به نیویورک بود.

وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، مجارستان، نامیبیا، آفریقای جنوبی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اتریش، سوئیس، ترکیه، نیجریه، کرواسی، اسپانیا، ایرلند، بلاروس، دانمارک دیدار کرد. ایتالیا، نروژ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق، الجزایر، اندونزی، ویتنام، صربستان، نیکاراگوئه، سنگاپور، پرتغال، سوئد، قرقیزستان، کوبا، ساحل عاج، فلسطین و غیره و برهم صالح رئیس جمهور عراق، جوزف بورل، وزیر امور خارجه اروپا، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، رئیس مجمع عمومی و رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ دیدار و رایزنی کردند.

اولین سفر امیر عبداللهیان پس از ورود به نیویورک، دیدار با فیلیپو گرانده، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بود که در این دیدار دو طرف بر اهمیت گسترش رایزنی‌ها بین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند. آنها فیمابین را بررسی کردند


در نشست چندجانبه درباره عراق شرکت کنید

نشست چندجانبه درباره عراق در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. این دیدار به ریاست فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در محل اقامت سفیر عراق در نیویورک برگزار شد. وزرای امور خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، وزیر امور خارجه فرانسه، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای خلیج فارس.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با بیان اینکه اولویت دولت سیزدهم تقویت و توسعه روابط با همسایگان و منطقه است، گفت: امیدواریم در سایه توسعه روابط ایران و عراق روابط با سایر همسایگان همچنین مقرر شد نشست بعدی در اردن برگزار شود و شرکت کنندگان بر حمایت خود از دولت و مردم عراق، از بازسازی کشور و اقدامات این دولت برای تقویت امنیت و ثبات عراق تاکید کردند.


عضویت دائم در شانگهای

عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای یکی از اولین دستاوردهای دیپلماتیک در سفر رئیس جمهور به تاجیکستان در بیست و یکمین اجلاس شانگهای بود، بیش از یک دهه پس از ابراز تمایل ایران برای درخواست عضویت در شانگهای. برخی جریانات تلاش کرده اند آنچه را که در حال رخ دادن است محصول دیپلماسی دولت قبل نشان دهند، در حالی که جلسات قبلی رئیس جمهور وقت هر ساله با احتمال نهایی شدن عضویت آغاز می شد، اما اجماع کشورهای عضو بر خلاف انتظار 90 دقیقه ای ممکن است. به دست نمی آید. .


تقویت روابط منطقه ای و بهبود تنش در برخی کشورها

اهتمام دولت به تحکیم روابط دوستانه با کشورهای همسایه یکی از مهمترین رویکردهای دستگاه دیپلماسی کشورمان بود، به طوری که حتی بر تنش روابط کنونی ایران و برخی کشورهای منطقه تأثیر بسزایی داشت.

مذاکرات تهران-ریاض در بغداد یکی از هیئت های دیپلماتیکی بود که تاثیر زیادی در بهبود و توسعه روابط ایران و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داشته است. تلاش های ایران برای بهبود روابط با کشورهای منطقه، راه را برای مقامات اماراتی برای اعزام هیئت دیپلماتیک به ایران برای بازسازی و بهبود روابط هموار کرده است.


تلاش برای تقویت نفوذ منطقه ای و جبهه مقاومت

اما سیاست خارجی دولت سیزدهم نه تنها از استراتژی تقویت قدرت و نفوذ و حمایت منطقه ای در جبهه مقاومت خارج نشد، بلکه در عین حال نشان داد که قصد دارد یکی از بازیگران اصلی منطقه و رویدادهای زیست محیطی باشد. . خود را نه تنها به عنوان یک تماشاگر، بلکه به عنوان یک عامل تأثیرگذار احاطه کنید. رویکردی که در دو تنش مهم محیطی خود را نشان داد، نخست در توسعه مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منافع ملی ایران را تحت تأثیر قرار داد و سپس در آنچه در افغانستان رخ داد و در آن ایران به عنوان یک مدیر بحران ظاهر شد. دیپلماسی منطقه ای ایران و تمرکز آن بر توسعه هم افزایی سیاسی منجر به افزایش هم افزایی اقتصادی در هفته گذشته با حضور فعال رئیس جمهور و هیئت همراه در اجلاس سران اتحادیه اروپا و انعقاد قرارداد تبادل گاز ترکمنستان و آذربایجان به اوج خود رسید. ایران نشان داده است.


تشکیل مثلث تبادل گاز ایران، آذربایجان و ترکمنستان

پس از پنج سال مذاکره برای از سرگیری سوآپ گاز ایران و ترکمنستان، سرانجام در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اروپا در 16 آذر سال گذشته توافقنامه ای سه جانبه امضا شد که بر اساس آن سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد متر مکعب گاز تولید می شود. از ترکمنستان جمهوری آذربایجان باید از خاک جمهوری اسلامی ایران منتقل شود.

سوآپ گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان که به وضوح اراده قوی وزارت نفت در دیپلماسی اقتصادی و انرژی را نشان می دهد، نشان می دهد که سوآپ گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان از طریق دیپلماسی انرژی با همسایگان منتفی شده و مسیر همکاری بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان از بین رفته است. دو طرف منطقه ای هموار شده اند.


از سرگیری مذاکرات با موضع قوی

دولت سیزدهم نشان داد که علاوه بر تقویت روابط منطقه ای، موضوع مذاکرات را نیز جدی خواهد گرفت.

حضور جدی در وین با تیم کارشناسی و ارائه پروژه منطقی برای ادامه مذاکرات نشان از اراده جدی دستگاه دیپلماسی برای ادامه مذاکرات داشت.

دولت در ماه‌های ابتدایی کار خود علاوه بر بازسازی و بهبود روابط با همسایگان، به موفقیت‌هایی از جمله افزایش تولید نفت و آزادسازی بخشی از منابع ارزی مسدود شده خود در خارج از کشور دست یافته است. موفقیت هایی که به طرف های مذاکره نشان داده است که دولت جدید ایران قصد ندارد توافق بر سر مسائل حیاتی کشور را به تعویق بیندازد و از هر فرصتی برای بی اثر ساختن تحریم ها استفاده کند.


قراردادهای اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه

شاید یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم امضای قراردادهای بلندمدت در ماه های اخیر بوده است.

توافق بلندمدت با چین که طنین انداز گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشته است، و نیز رایزنی های دیپلماتیک با روسیه، از موثرترین اقدامات سیاست خارجی هستند.

به گفته کارشناسان، انتظار می رود این قراردادها با سایر کشورهای منطقه منعقد شود که در این صورت با توسعه روابط منطقه ای از فشار تحریم های غرب کاسته خواهد شد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید