رونق اقتصادی با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای


ساعت: 20:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۶
کد خبر: 1897875

ابوالفضل سجی گفت: بعد از عضویت دائمی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای چشم انداز خوبی برای سیاست خارجی و اقتصاد ایران پیش بینی می شود و این موضوع به ایران برای دور زدن بیشتر تحریم ها کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابوالفضل سدهی کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با ماراتبا اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم در سیاست خارجی عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای است. وی بیان کرد: در شرایطی که اروپا و آمریکا با ادامه و اعمال تحریم ها پا بر گلوی ملت ایران می فشارند، عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای می تواند به گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی کمک کند. . ایران با کشورهای همسایه، کشورهای مستقل و مشترک المنافع بریتانیا تأثیر بسیار مثبتی دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه شرط عضویت دائم ایران را قبول قوانین و تعهدات پیشنهادی سازمان همکاری شانگهای عنوان کرد. وی تصریح کرد: با توجه به مزایای فراوان عضویت دائمی ایران در این سازمان همکاری، رای مثبت مجلس به امضای تعهدات عضویت در سازمان همکاری شانگهای از آنجایی که این موضوع در کشور بررسی و کارشناسی شده است، قابل پیش بینی و بدیهی است. برای مدت طولانی گرفته بود

وی افزود: پیش بینی می شود با دائمی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، موضوع استفاده از ارز منطقه ای توسط کشورهای ذی نفع این سازمان به واقعیت تبدیل شود و کشورهای عضو سلطه دلار را بر آن رها کنند. اقتصاد کشورهای منطقه در تجارت آنها.

صدیکی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات اقتصاد خارجی ما با عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای حل خواهد شد. وی اذعان داشت: پس از دائمی شدن عضویت کشورمان چشم‌انداز خوبی برای سیاست خارجی و اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌شود و عضویت در این سازمان تعاونی باعث می‌شود ایران از تحریم‌های بیشتر دوری کند.

این پژوهشگر مسائل بین الملل با بیان اینکه عضویت در سازمان همکاری شانگهای موضوع مهمی در اهداف سیاست خارجی دولت تدبر تلقی نمی شود، تصریح کرد: این عضویت در سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک موضوع مهم مطرح نیست. وی بیان کرد: به دلیل اشتیاق کمتری که دولت قبل برای عضویت در این سازمان داشت. علیرغم تمایل ظاهری که دولت تدبار نشان داده است. بستری برای عضویت دائمی ایران فراهم نشد و این موضوع با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رئیسی و تغییر مواضع سیاست خارجی ایران در خصوص نقش این کشور در منطقه و روابط با کشورهای همسایه محقق شد.

وی با اشاره به استقبال بی‌سابقه کشورهای تاثیرگذار از جمله روسیه و چین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، تصریح کرد: اکنون دیگر همسایگان و به‌ویژه کشورهای استراتژیک منطقه به عزم جدی ایران برای ایجاد تعامل و ارتباط موثر با سازمان همکاری‌های شانگهای پی برده‌اند. کشورهای منطقه. این موضوع دلیل تمایل آنها به برقراری روابط گسترده و پایدار با ایران است.

صدیکی همچنین گفت: تمام تلاش نظام حاکم و کشورهایی که در کنار آمریکا هستند این است که جمهوری اسلامی را تحت فشار تحریم قرار دهند و با عدم مقاومت مردم، نظام را به پذیرش خواسته های آمریکا وادار کنند. اما با عضویت کشورمان در سازمان هایی مانند سازمان همکاری شانگهای، این فشار تا حد زیادی بی اثر بوده و اقتصاد ایران رشد چشمگیری خواهد داشت.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت منطقه خاورمیانه برای ابرقدرت های جهان گفت: چین به عنوان یک ابرقدرت نوظهور جهانی به دنبال یک شریک راهبردی قابل اعتماد در این منطقه است و کشور ما بهترین گزینه برای چین در این منطقه محسوب می شود. از نظر خصوصیات ی) به همین دلیل به نظر می رسد چین روابط پایدار سیاسی و اقتصادی با ایران برقرار کند.

وی در پایان افزود: آمریکا پس از استفاده از راهکارهای متعدد نظامی و فرهنگی، از تحریم و جنگ اقتصادی به عنوان آخرین راه حل برای شکست ایران استفاده می کند. بنابراین به همان اندازه که اقتصاد ایران از اقتصاد غرب و اقتصاد کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، برزیل و … جدا است. همگرا خواهند شد، فشار تحریم ها کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید