ابراز امیدواری به دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در خصوص عضویت دائم ایران


ساعت: 19:03
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883638

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که در نشست آتی در شهر سمرقند درباره مواضع پیوستن دائمی ایران به این سازمان گفتگو خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دبیرکل «سازمان همکاری شانگهای» اعلام کرد که در نشست آتی در شهر «سمرقند» درباره موضع پیوستن دائمی ایران به این سازمان گفتگو خواهد کرد.

به گزارش سایت گلوبال تایمز، ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد که انتظار دارد در این نشست تعهد ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای تصویب شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در سال 2001 در شانگهای چین توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

در نشست این سازمان که در سال 2017 در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هند و پاکستان به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمدند. ایران اکنون مراحل و فرآیندهای عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای را طی می کند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شرکای گفتگو با این سازمان هستند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که الحاق ایران پس از امضای اولین یادداشت تفاهم در ازبکستان در اجلاس امسال سازمان همکاری شانگهای که در ماه سپتامبر در سمرقند برگزار می شود، نهایی می شود.

سفارت ایران در چین اعلام کرد که بر اساس تصمیم شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در 24 شهریور ماه جاری در سمرقند تصمیم گیری خواهد شد. -16, 2022 (24 و 25 شهریور).

در بیانیه سفارت ایران آمده است: تصویب تصمیم شورای رهبران سازمان همکاری شانگهای مبنی بر اعطای عضویت به جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سال 2023 سازمان همکاری شانگهای نهایی می شود.

ایران به عنوان کشوری که مدت هاست از سوی غرب تحریم شده است، می تواند با عضویت در سازمان همکاری شانگهای که 40 درصد جمعیت جهان و 28 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد، انتظار پیشرفت در وضعیت ژئوپلیتیک و اقتصادی خود را داشته باشد.

بر این اساس، پیوستن به سازمان همکاری شانگهای رکن مهمی در اجرای سیاست «نگاه به شرق» تهران خواهد بود که همکاری این کشور با اعضای سازمان همکاری شانگهای از جمله چین و روسیه را تسهیل می‌کند و نفوذ آن را در منطقه مرکزی افزایش می‌دهد. و جنوب آسیا می دهد.

ژائو هرونگ، کارشناس موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی به رهبری آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: همکاری های عمیق ایران با چین و آسیای مرکزی در زمینه هایی مانند انرژی و تجارت مفید خواهد بود. “

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید