تحت تاثیر از سرگیری «مذاکرات وین»، اجلاس G20 نسبت به کشورهای حاضر در شورای امنیت سازمان ملل ابراز نگرانی و امیدواری کرد!

نشست G20 تحت تاثیر از سرگیری

روز جدید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و سه متحد اروپایی پس از دیدار در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در رم تاکید کردند که هنوز امکان تمدید توافق هسته‌ای ایران و برجام وجود دارد. رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای مشترک گفتند: ما مطمئن هستیم که می‌توان به سرعت به یک تفاهم مشترک در مورد بازگشت انطباق کامل با برجام و اجرای آن دست یافت.

ما مطمئن هستیم که می‌توان بلافاصله به یک درک مشترک از بازگشت به انطباق کامل با برجام و اجرای آن دست یافت.

آنگلا مرکل در حاشیه نشست گروه 20 با ابراز نگرانی از ابتکار غنی سازی اورانیوم ایران، خواستار ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران شد. وی از ایران خواست به تعهدات خود برای جلوگیری از تشدید خطرناک تنش ها احترام بگذارد. وی گفت: ما روی بازگشت ایران به میز مذاکره حساب می کنیم. اما زمان در حال اجرا است. ایران در حال غنی سازی اورانیوم است و این ما را عمیقاً نگران می کند.

این نشست درست یک روز پس از آن برگزار شد که ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه ایران به دلیل برنامه هواپیماهای بدون سرنشین اعمال کرد. چند روز پیش، دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، پس از هفته‌ها تأخیر، سرانجام وعده داد که به خروج چهار ماهه ایران از برجام پایان دهد و ماه آینده به میز مذاکره در وین بازگردد.

در بیانیه مشترک ایالات متحده و سه متحد اروپایی آمده است که بایدن، جانسون، مکرون و مرکل معتقدند ادامه پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای و موانع راهبرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازگشت این کشور به آژانس را تهدید می‌کند. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که بازگشت به آژانس امکان پذیر است و می تواند در درازمدت تضمین کند که برنامه هسته ای ایران فقط برای اهداف صلح آمیز است.

سران چهار کشور غربی تاکید کردند که در صورت بازگشت تهران به الحاق به برجام، با لغو تحریم ها مواجه خواهد شد که تبعات بلندمدتی برای رشد اقتصادی ایران خواهد داشت.

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت که آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات در وین راه حل نیست، بلکه یک گام مهم به جلو است. این دیپلمات با تکرار موضعی که بارها از مقامات مختلف غربی شنیده ایم، گفت که به تعویق انداختن بازگشت ایران به مذاکرات یک تاکتیک اتلاف وقت است که به ایران اجازه داده تا برنامه هسته ای خود را بیشتر گسترش دهد. دیپلوما می گوید «فشار فزاینده بر ایران» اکنون به طور گسترده در میان دولت های غربی مورد بحث قرار گرفته است

دیدگاهتان را بنویسید