روسیه همچنان مانع احیای شورای امنیت سازمان ملل است/ شرایط کنونی بهترین فرصت برای احیای شورای امنیت است

روسیه همچنان مانع احیای شورای امنیت سازمان ملل است/ شرایط کنونی بهترین فرصت برای احیای شورای امنیت است

روز جدید شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سفری به تهران در شرایطی که روند احیای برجام به بن بست رسیده بود، با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دیدار کرد. این دیدار شامل انعقاد توافقنامه ها در مورد موضوعات مختلف بود. و مردم ایران، وزیر امور خارجه قطر، تلفنی با رابرت مالی، نماینده آمریکا در ایران، درباره مذاکرات هسته ای صحبت می کنند. ارتباط با مذاکرات احیای برجام را می توان از آمریکا، اروپا و روسیه متفاوت شنید.

ارزیابی شما از سفر امیر قطر به ایران و گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با رابرت مالی چیست؟

سفر امیر قطر به قطر مهمتر از سفر انریکه مورا به تهران بود. مورا در یک ماموریت کارشناسی به ایران آمد تا دستور کار اتحادیه اروپا را به عنوان نماینده ارائه کند و پیشنهاداتی برای توافق یا از سرگیری مذاکرات ارائه کند. در مذاکرات هسته ای در سطح کلان اختلاف نظر وجود دارد. قطر انگیزه های مختلفی برای میانجی گری در شورای امنیت سازمان ملل دارد. از یک سو قدرت ایران در منطقه برایش مهم است و خواهان ثبات در روابط تهران و واشنگتن است. به همین دلیل امیر قطر معتقد است تصمیماتی وجود دارد که باید در سطح کلان اتخاذ شود، بنابراین در سفر خود به ایران با رهبری و رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. جالب اینجاست که روسیه همواره مدعی ایفای نقش مثبت در مذاکرات بوده است، اما اولیانوف گفت که اگرچه مسکو نقش تسهیل کننده در مذاکرات وین را ایفا کرده است، اما دیگر آن نقش را ایفا نمی کند، نارضایتی روسیه از روند مثبت مذاکرات نشان می دهد. دو مذاکره کننده باید مراقب باشند که روند مذاکرات بیشتر تحت تأثیر مسائل جهانی قرار نگیرد، جو بایدن در حوزه های مختلف نمی تواند از پنج قوه اجرایی خود به ویژه فرمان اجرایی یا بخشنامه استفاده کند. قطر نگران این است که چرا حضورش در ایران مهم بوده است، اما واقعیت این است که مذاکرات باید از جایی که متوقف شد آغاز شود. متأسفانه مذاکرات در یک مقطع حساس متوقف شد و هر دو طرف قول دادند که برای شفافیت و تحریم تلاش کنند، اما روند مذاکرات در مرحله اجرا متوقف شد. ادامه مذاکرات باید از این نقطه به بعد باشد و دیگر چالش‌هایی که قبلاً روی آن توافق شده بود، ایجاد نشود. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است او به روند مذاکرات خوش بین باشد.

به نظر شما آیا باید قبل از انتخابات آمریکا توافقی حاصل شود؟

من معتقدم به نفع ایران و آمریکاست که قبل از کنگره آمریکا به توافق برسند. دولت آمریکا نیز از این توافق منتفع می شود، زیرا جو بایدن در سیاست خارجی دستاورد چندانی نداشته است. به همین دلیل است که افول هژمونی آمریکا ادامه دارد. از سوی دیگر به نفع ایران است که موافقت کند، زیرا جراحی اقتصادی اگر با گشایش اقتصاد بین المللی همراه باشد، آسان تر و هزینه آن برای مردم کم و سود آن زیاد خواهد بود. بنابراین در شرایط فعلی بهترین فرصت برای احیای برجام فراهم شده است.

در صورت پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره، آیا ممکن است برجام همچنان به سرنوشت سال 97 دچار شود؟

حتی اگر جمهوری خواهان در انتخابات کنگره پیروز شوند، سرنوشت «دیپلماسی» اجتناب ناپذیر است. موضوع هسته ای هرگز منجر به جنگ نمی شود، اما بهتر است زودتر حل شود و کشورها جز به تعویق انداختن احیای برجام هزینه ای نپردازند.

برخی کارشناسان معتقدند ایران باید منتظر بماند و برای ثبات بیشتر توافق با جمهوری خواهان وارد مذاکره شود، نظر شما در این مورد چیست؟

جمهوری خواهان در صورت رای دادن، اقلیت کوچکی در کنگره خواهند بود. با این حال، حزب موضع خود را اعلام کرد و گفت که به توافقنامه پایبند نیست. ایران نباید منتظر مذاکره با کسانی باشد که می گویند به توافق پایبند نیستند. علاوه بر این، پنج ابزار اجرایی رئیس جمهور آمریکا بر اساس قوانین داخلی احتمالاً بایدن را در برابر این طیف افراطی تجهیز کند تا حداقل چند سال پس از توافق برجام ریشه دوانده باشد. بنابراین، مسائل سیاسی را نباید به آینده موکول کرد. همانطور که آمریکایی ها ابزار لازم برای اقدام علیه ایران را دارند، ایران نیز چنین است. بنابراین، توافق هیچ یک از طرفین را خلع سلاح نمی کند.

به نظر شما کدام طرف از مذاکره کنندگان نباید خواسته های نهایی خود را برآورده کند؟

من معتقدم دیپلماسی کاهش مواضع هر دو طرف است. باید دید این کاهش تا چه حد امکان پذیر است و چگونه باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید