لاوروف: مذاکرات در وین برای احیای شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً مثمر ثمر خواهد بود

لاوروف: مذاکرات در وین برای احیای شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً مثمر ثمر خواهد بود

وی گفت: ما می دانیم که مذاکره با آمریکا و ناتو بر سر تضمین های امنیتی بسیار دشوار است و برای دستیابی به توافق به کار زیادی نیاز است، اما مسکو در این زمینه بسیار جدی است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در وین درباره احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران ادامه داشته و مثمر ثمر باشد.
لاوروف در مصاحبه ای اختصاصی با تلویزیون راشا تودی در مورد دستور کار فعلی روابط بین الملل گفت: شخصاً وضعیت پیرامون مذاکرات در وین را خیلی نگران کننده نمی دانم. واضح است که تیم مذاکره کننده ایران تازه وارد این دور از رایزنی ها شده است، اما با این وجود به سرعت و به نظر من به صورت تخصصی بر فضای حاکم تمرکز کردند و پیشنهاداتی را تهیه کردند که در ابتدا با مخالفت برخی شرکت ها مواجه شد. غربی ها در مذاکرات ملاقات کردند اما در نهایت آنها نیز پذیرفتند که این پیشنهادها حق مسلم طرف ایرانی است و شرکای غربی پذیرفتند که آن را بررسی کنند و این کار در وین انجام می شود.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: شانس زیادی وجود دارد که مذاکرات در وین به نتیجه مثبت برسد، اما البته مهم است که اصول در نظر گرفته شود و بر اساس آن عمل شود و همه طرف ها توافق کنند که نتیجه مثبتی حاصل شود. هیچ یک. چیزها تا زمانی که به توافق نرسند قطعی نیستند. باید روی یک بسته اقدامات به خوبی آماده شده کار کرد و دستیابی به نتیجه قابل قبول برای همه کشورها دور از واقعیت نیست.

لاوروف گفت: در جریان مذاکرات به دلیل مواضع تند طرف های آمریکایی و ایرانی در مورد اینکه چه کسی باید قدم اول را بردارد، مشکلاتی وجود داشت. نمایندگان تهران معتقدند که آمریکایی ها باید قدم اول را بردارند زیرا آنها به طور یکجانبه از توافق هسته ای خارج شدند. در عین حال، طرف آمریکایی می گوید ایرانی ها شروع به نقض تعهدات خود در چارچوب برجام کرده اند و علیرغم اینکه واشنگتن به هیچ وجه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است، ایران باید اولین قدم را بردارد. . ما (روسیه) و دوستان چینی مان معتقدیم و یک اجماع کلی در بین شرکت کنندگان اروپایی در مذاکرات وین وجود دارد که با توجه به این اختلاف نظر، دو طرف باید هماهنگ عمل کنند و در عین حال گام های متقابلی بردارند. آنها باید این کار را انجام دهند و این کار اکنون در جریان مذاکرات وین انجام می شود.»

آمریکایی ها می دانند که بالاخره مجبور به ترک سوریه می شوند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در این مصاحبه در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد که آمریکا این واقعیت را درک می کند که حضور نیروهایش در خاک سوریه آسان و ضروری نیست و آنها باید در نهایت سوریه را ترک کنند. جمهوری عربی وی گفت: تا زمانی که ارتش آمریکا در سوریه حضور دارد، گفت‌وگوهای موثری بین ارتش دو کشور داریم که در جلوگیری از حوادث نظامی غیرعمد و همچنین رایزنی‌های دوجانبه نسبتاً معتبر در مورد روند حل و فصل سیاسی مهم است. در این راستا، وضعیت سوریه و چشم انداز اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی است.

لاوروف با اشاره به اینکه هدف واقعی حضور نظامی آمریکا در این منطقه است، گفت: خود آمریکایی‌ها این واقعیت را کتمان نمی‌کنند که نیروهایشان تلاش می‌کنند منابع هیدروکربنی، ذخایر نفت در ساحل شرقی رود فرات و مراکز کشاورزی در منطقه را کنترل کنند. در سوریه نسبتا قابل درک است و جدایی طلبان کرد شروع به تمرکز در این مناطق کردند. این واقعیتی است که همه می دانند، در حالی که سرزمین هایی که این رویدادها در آن رخ می دهد تا حدی بر مناطق عرب نشین سوریه تأثیر می گذارد. وی افزود: در حالی که اقدامات آمریکایی ها قانونی نیست و با دولت سوریه هماهنگ نیست، به ویژه به دلیل نادیده گرفتن عامل کردها در روابط بین قبایل ساکن در این کشور و آسیب به وحدت و هماهنگی ملی در سوریه.

به گفته وی، با موضع ترکیه مبنی بر اینکه سازمان های کرد سوریه که با آمریکایی ها همکاری می کنند، شاخه ای از حزب کارگران کرد و یک سازمان تروریستی هستند، وضعیت در این زمینه همچنان پیچیده است و روسیه تلاش می کند به نیروهای کرد حق مشارکت بدهد. تشویق زندگی سیاسی در سوریه برای مذاکره و دستیابی به توافق با مقامات دمشق.

روسیه نمی خواهد در درگیری های نظامی شرکت کند

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد که مسکو بار دیگر به کسانی که در اوکراین «فکر می‌کنند مشکل ایجاد می‌کنند» هشدار می‌دهد که روسیه تمایلی به جنگ با کسی ندارد.

وی گفت: ما خواهان جنگ نیستیم و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بارها اعلام کرده است که ما نیازی به درگیری نظامی نداریم و امیدواریم که هیچ کس دیگری چنین تمایلی نداشته باشد. ما امنیت کشورمان را از راه های دیگری که لازم بدانیم تامین خواهیم کرد. «مشکل این است که هرچه وضعیت نزدیک مرزهای ما بدتر باشد، آنها امیدوارند که طرف روسی آرامش خود را از دست داده و خود را در یک وضعیت تنش ببیند.

دور اول مذاکرات تضمین های امنیتی در ژانویه برگزار خواهد شد

سرگئی لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه و آمریکا در ژانویه سال آینده دور اول مذاکرات درباره تضمین های امنیتی را برگزار خواهند کرد. وی ادامه داد: یک سری مذاکرات بین مشاوران روسای جمهور روسیه و آمریکا انجام شد و در نهایت دو کشور توافق کردند که در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند و به احتمال زیاد تیم های مذاکره کننده روسیه و آمریکا اوایل سال آینده در مورد اسامی گفتگو خواهند کرد. . “آنها توافق کردند که ملاقات کنند.”

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، واکنش نمایندگان آمریکایی به پیشنهادات مسکو، جدای از لفاظی های سیاسی، “کارساز” بوده و از هم اکنون توافقاتی بر سر سازوکار لازم برای مذاکره تضمین های امنیتی و علت تضاد منافع در این زمینه وجود دارد. منطقه مورد بحث است.

دیدگاهتان را بنویسید