سفر رئیس جمهور به روسیه مثمر ثمر بود

ساعت: 16:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802765

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: سفر اصلی به روسیه نیز مثمر ثمر بود و مرزهایی که غربی ها چه قبل و چه در حین سفر و چه بعد از سفر سعی کرده اند برای این سفر ایجاد کنند، نشان می دهد که چه تعداد غربی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن قدیری ابیانه، استراتژیست و کارشناس سیاسی در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی گفت: ما همواره به دنبال توسعه روابط با کشورهای غربی و شرقی از جمله اروپا و آمریکای لاتین بوده ایم که کشورهای غربی محسوب می شوند و همه کشورهای اسلامی را شامل می شود، البته ارتباط با یک کشور به معنای زیر یوغ رفتن نیست. ما منافع خود را به هم وصل می کنیم همچنین معتقدیم که شرق و غرب هر دو در جهت منافع خود حرکت می کنند اکنون برخی کشورها مانند اروپایی ها و آمریکا به دنبال روابط نامشروع و یکجانبه هستند، اما در روابط خود تلاش می کنیم تا به دنبال منافع خود باشیم و به منافع طرف مقابل آسیب نرسانیم.

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: بنابراین این سیاست ثابت ایران از زمان انقلاب بوده است. اما کشورهای غربی که ایران را چاق می‌دیدند و انقلاب این قطعه را از آنها جدا می‌کرد، همواره سعی کرده‌اند برای بازپس‌گیری دوباره ایران به گذشته برگردند و این یکی از موانع گسترش روابط ما با این کشورها بود.

وی افزود: ما بعد از انقلاب رابطه خود را با آمریکا قطع نکردیم، اما این کشور تا 13 آبان با ایران رابطه داشت و بزرگترین سفارت را در ایران داشتند، اما به جای استفاده از این فرصت برای اصلاح اشتباهات گذشته، تلاش کردیم. با تجزیه و کودتا و اعتصابات اقتصادی وارد ایران شد، بنابراین اگر کسانی که معتقدند اگر سفارت توسط دانشجویان اشغال نمی شد تحریم و مشکلی بین ما و آمریکا وجود نداشت، این افراد باید به اسناد نگاه کنند. لانه جاسوسی بین 22 باخمن 57 تا 13 آبان 58.

وی افزود: از سوی دیگر آمریکا دیگر ابرقدرت سابق نیست و جهان به سمت قطبی شدن پیش می رود. آمریکا مدت هاست که از موقعیت انحصاری خارج شده است و خود کارشناسان آمریکایی نیز به این موضوع اذعان دارند.

ترامپ در سخنرانی خود از بازگشت قدرت به آمریکا صحبت کرد، یعنی قدرت گذشته را ندارد.

* آمریکایی ها اعتراف می کنند که تمرکز خود را در غرب از دست داده اند

قدیری ابیانه توضیح داد: بایدن نیز در سخنان خود اشاره کرد که می خواهد جایگاه مرکزی و رهبری غرب را بازگرداند، یعنی قبول دارند که این جایگاه مرکزی را از دست داده اند. این در حالی است که در حال حاضر التهابات زیادی در آمریکا وجود دارد و شکاف های اجتماعی، بحران های اقتصادی و معیشتی در آن کشور گسترده است و هیچ قدرت قبلی ندارند. از آنجایی که ایالات متحده به طور مداوم از دلار به عنوان عامل تحریم استفاده می کند، بسیاری از کشورها به دنبال خلاصی از دلار هستند و خود کاخ سفید نیز به مقامات آمریکایی هشدار می دهد. البته امروز دلار کارکرد قبلی خود را در دنیا ندارد و روز به روز در حال ضعیف شدن است. دولت فدرال ایالات متحده تنها حدود 30 تریلیون دلار بدهکار است و کل بدهی ایالات متحده حدود 90 تریلیون دلار است. کسری بودجه آمریکا 4 تریلیون دلار است که تقریباً 80 سال درآمد نفتی ایران است، اما با همه این تفاسیر تمرکز اقتصادی از غرب به شرق در حال تغییر است.

محمدحسن قدیری ابیانه گفت: قطب ها در حال شکل گیری یا در حال شکل گیری هستند، یکی از این قطب ها چین و هند در حال شکل گیری است. ژاپن یک قدرت اقتصادی است، همانطور که روسیه بهبود یافته است. ایران توانسته است نفوذ معنوی خود را در جهان اسلام افزایش دهد و با انقلابیون و فعالیت های مسلمان خود قدرت های بزرگ را در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین شکست داده است. ایران نیز با تحریم ها مخالف بود و خواسته های کسانی که خواهان قحطی جدید در ایران بودند برآورده نشد.

وی خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی وجود دارد، اما انقلاب اسلامی و ملت ما را نمی شناختند و فکر می کردند می توانند ملت ایران را به خواسته های نامشروع خود بسپارند. به هر حال ما همواره به دنبال تقویت اقتصاد کشورمان در بستر تقویت روابط با سایر کشورها بوده ایم.

گادری ابیانه گفت: دولت قبل تمام امید و فعالیت خود را گذاشت تا کاری کند که آمریکا و اروپا از دشمنی خود با ایران دست بردارند و ناکام ماند. چون تحلیل غلطی داشت و تا حدی شرق را نادیده گرفت، چون دل غرب را به دست آورد. این بزرگترین اشتباه دولت قبل بود. دولت آقای رئیسی برای گسترش روابط با شرق به شرق چشم دوخته است. البته ما مخالف رابطه با اروپا نیستیم اما آنها هستند که خرابکاری می کنند. مثلاً معاهده برجامی که آنها امضا کردند به هیچ یک از این تعهدات عمل نکرد. البته این موضوع از قبل برای آنها مشخص بود، زیرا اروپا روابط تجاری بسیار بالایی با آمریکا 1.4 تریلیون دلاری دارد و در کشور ما حتی قبل از تحریم فقط 20 میلیارد دلار بود که به دلیل همین مقدار اندک ضرری نداشت. اما کشورهای شرقی مانند چین و روسیه خواهان روابط با ایران هستند.

وی افزود: البته قبل از اینکه آمریکا شمشیر خود را از چین بیرون بکشد و چین را با تحریم و تهدید مواجه کند، رویکرد چین در قبال ایران بسیار مورد توجه قرار می گرفت، اما اکنون که آمریکا شمشیر خود را بسته است، از همین حالا فاقد این موارد است. ملاحظات و تفاهم نامه 25 ساله سرمایه گذاری با ایران امضا شد.

وی گفت: با روسیه نیز قراردادهایی داریم که در صدد گسترش و توسعه آن هستیم و این فعالیت ها با شروع دولت جدید آغاز شد، اما هم روسیه و هم چین می دانند که ایران دولت غربگرا ندارد و یک دولت است. دولتی که واقعا خواهان آن است، افزود: روابطی با کشورهای شرقی از جمله چین وجود دارد که این کشورها به راحتی از آن آگاه هستند، بنابراین زمینه برای توسعه روابط مبتنی بر اعتماد متقابل فراهم می شود، غربی ها بسیار ناراحت هستند زیرا این توافقات موجود بین ایران و چین و روسیه در واقع به دیوار مهلک تحریم ها می زنند و از آثار مخرب تحریم ها می کاهند و این چیزی نیست که غرب می خواهد، اما چاره ای نیست.

* سفر آقای رئیسی به روسیه هم مثمر ثمر بود

قدیری ابیانه تاکید کرد: البته می بینیم که غربی ها و عوامل آنها در ایران، به اصطلاح غربی ها و غربی ها، خودشان را به آب و آتش می زنند تا افکار عمومی را علیه این روابط تحریک کنند و با دروغ هایی که می گویند، این سفر آقا آنها خود را بی طرف می بینند. مثلاً می گویند فاصله دو رئیس جمهور خیلی زیاد است، البته ما در حال حاضر در وضعیت کرونا هستیم و طبیعی است که این کار از راه دور برای دیدار با رهبرمان انجام شود.

وی گفت: مثلاً می گویند پرچم ایران روی میز نیست، اما پرچم روسیه روی میز نبود، مثلاً می گویند پوتین رئیس جمهور به استقبال آقای رئیسی نیامده است. از پروتکل که رئیس جمهور استقبال می کند و البته در پروتکل ما نیست که برای ملاقات با رئیس جمهور به فرودگاه برویم. بسیاری از کشورها این موضوع را لغو کرده و مقامی را به فرودگاه فرستاده اند تا مانند ما در کاخ سعدآباد مراسم استقبال رسمی در کاخ برگزار کنند و این را اعلام کرده اند.

گدیری ابیانه تاکید کرد: بنابراین این سفر بسیار خوب بوده است و همانطور که آقای رئیسی گفتند این رابطه باید به 10 میلیارد دلار برسد و سپس افزایش یابد. البته مراحل توافق اصولا طی شده و در آینده نیز نوشته خواهد شد، مواضع روسیه و چین اکنون در بسیاری از موارد با مواضع ایران همسو است که به نفع کشورمان است. نمونه آن را در برجام می بینیم، جایی که آمریکایی ها و اروپایی ها خواستار تشدید تحریم ها هستند، در حالی که روسیه و چین بر رفع تحریم ها و حتی به ضرر ما تاکید دارند که به نفع ترامپ است. او شش قطعنامه را پس داد که متاسفانه به جای لغو، معلق شد که با مخالفت چین و روسیه مواجه شد.

قدیری ابیانه گفت: روسیه با ما در جنگ با تروریسم در سوریه شرکت می کند و البته این موضوع به دنبال دیداری که پوتین با شهید سلیمانی داشت و تا این حد منافع ما منطبق است، البته یکی از دلایل آن است. برای مشارکت روسیه در جنگ سوریه تروریست ها اهل چچن بودند که به داعش پیوستند و تحت کنترل آمریکا و اسرائیل بودند. روسیه احساس خطر می کرد که اگر سوریه را به دست بگیرند، روزی برای روسیه مشکل ایجاد خواهند کرد. برای منافع خود وارد سوریه شد، اما منافع ما و آنها. با یکدیگر سازگار بود و علیه گروهی از تروریست ها استفاده شد، در نهایت خوب است این روابط را گسترش دهیم. این توافق 25 ساله با چین یک قرارداد نیست. اما آنها پذیرفته اند در برخی زمینه ها سرمایه گذاری کنند. حال برای هر قرارداد و پروژه ای باید مراقب باشیم که به اصطلاح زیر پا نگذاریم. منافع. هنگام انعقاد قرارداد با هر کشوری، اصل نباید بر اعتماد باشد، بلکه باید بی اعتماد باشد و قرارداد باید به گونه ای منعقد شود که اگر طرف مقابل هم از آن خارج شد، ضرر نکنیم.

وی افزود: در حال حاضر گروه هایی هستند که می گویند شما با چین و روسیه رابطه دارید، زیر یوغ آنها می روید که اینطور نیست، اما کسانی که می خواهند ما با آمریکا و اروپا رابطه داشته باشیم، ما را زیر یوغ خود می خواهند. ما هم ساختاری نداریم که ملت ما را زیر یوغ آمریکا و اروپا که زیر یوغ اسرائیل است ببرد.

البته اروپایی ها اگر بخواهند می توانند مانند چین با ما مذاکره و سرمایه گذاری کنند البته در مواردی که ما می گوییم و منافع ما در آن است. اگر چین بگوید 25 سال دیگر 450 میلیارد دلار به اروپا می آید، می گوید من 10 سال دیگر 1000 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهم کرد. ما جلوی کسی را نگرفتیم و این آمریکا بود که تحریم کرد و مردم را مجازات کرد. بنابراین، این مسیر باید با قوت ادامه یابد و در سیاست خارجی ما مهم است که کارها از دست فاشیست های غربی خارج شود، زیرا فاشیست های غربی در این مناطق قابل تعویق هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید