ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای نتیجه سریع مذاکرات در وین

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا برای نتیجه سریع مذاکرات در وین

روز جدید یک مقام ارشد اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات در وین به زودی به توافق بر سر احیای برجام منجر شود.

پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی روزانه کمیسیون اروپا گفت که امیدوار است مذاکرات در وین به زودی به توافقی برای از سرگیری توافق هسته ای ایران منجر شود، زیرا به گفته وی همه گزینه ها به پایان رسیده است.

استانو گفت: اکنون زمان آخرین تلاش برای بحث در مورد پیشنهاد اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اتخاذ یک تصمیم سیاسی روشن و قاطع است.

وی تصریح کرد: مذاکرات در وین به منظور دستیابی به تفاهم بر اساس متن پیشنهادی بورل است و هیات اتحادیه اروپا در حال تسهیل مذاکرات نزدیک میان مذاکره کنندگان ارشد ایران و آمریکا است.

این مقام اتحادیه اروپا افزود: پس از نزدیک به دو سال مذاکره فشرده، فضا برای سازش بیشتر به سمت توافق بزرگتر به پایان رسیده است. امیدواریم خیلی زود نتیجه بگیریم.

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به برجام از روز پنجشنبه در وین پایتخت اتریش آغاز شد و صبح روز جمعه این مذاکرات با برگزاری نشست دوجانبه علی باقری رئیس جمهور ادامه یافت. مذاکره کننده جمهوری اسلامی و میخائیل اولیانوف، رئیس تیم مذاکره کننده فدراسیون روسیه.

مذاکرات ایران و 1+4 در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه پس از مدت ها وقفه در مذاکرات مستقیم روز پنجشنبه در وین از سر گرفته شد.

ایران و آمریکا آخرین بار با نماینده اتحادیه اروپا در دوحه پایتخت قطر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات حاصل نشد.

در این مدت رایزنی ها و تماس های تلفنی و کتبی بین ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انجام شده و گفته می شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده نماینده اتحادیه اروپا ارائه شده است. اتحادیه اروپا به ویژه روی میز است.

برخلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر عدم تمایل ایران به نهایی کردن توافق، اما در ماه‌های اخیر، هم در مکاتبات و هم در گفت‌وگوهای شخصی با هماهنگ‌کننده، در سفر به تهران و در دیدار دوحه، یک هیئت ایرانی به … سوالات بقیه با رویکردی سازنده و دوراندیشانه حضور دارد.

در واقع حل نشدن برخی از مسائل به دلیل عدم تصمیم گیری آمریکا و اصرار دولت آن کشور بر مواضع نابسامان خواسته های اساسی ایران است. در مورد برجام

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در خصوص از سرگیری مذاکرات در وین گفت: پکن قاطعانه به پایبندی برجام متعهد است و از ازسرگیری مذاکرات در وین استقبال می کند. این نتیجه تلاش های متمرکز همه کشورها و مطابق با انتظارات جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: با از سرگیری مذاکرات فرصت جدیدی برای دستیابی به راه حل سیاسی و دیپلماتیک مشکل هسته ای ایران به وجود آمده است. امیدواریم همه طرف ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند و تلاش مضاعف و حسن نیت و انعطاف نشان دهند تا بتوانیم در اسرع وقت راه حلی برای مسائل باقی مانده پیدا کنیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین گفت: آمریکا کشوری است که بحران هسته ای ایران را آغاز کرد. واشنگتن باید به طور کامل اشتباهات خود را جبران کند و فعالانه به نگرانی های مشروع ایران پاسخ دهد تا به نتیجه ای از مذاکره دست یابد.

دیدگاهتان را بنویسید