سفرهای مهم دیپلماتیک به تهران/ ابراز امیدواری برای آزادی اسدالله اسدی


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882913

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه گفت: در روزهای آینده شاهد سفرهای مهم سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر خانانی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اعلام کرد: در روزهای آینده شاهد سفرهای مهم سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود.

وی افزود: رویکرد و حرکت نظام دیپلماسی بر اساس سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست های برتر نظام بر اساس مولفه های گفتمان و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویا است. دولت سیزدهم و امیدواریم بر همین اساس ادامه یابد.


ابراز امیدواری برای آزادی «اسدالله اسدی»

سخنگوی سازمان دیپلماسی در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات اسیر شده کشورمان در بلژیک گفت: پیگیری آزادی هر چه سریعتر این دیپلمات عزیز جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی وی بوده و هست. دستور کار وزارت امور خارجه و کلیه ادارات ذیربط حکومتهای اسلامی ایران.

کنعانی با بیان اینکه آزادی بی قید و شرط وی درخواستی جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است، تاکید کرد: بحث و رایزنی های سیاسی با مقامات بلژیکی ادامه دارد و ارتباط و رایزنی های نزدیک با دولت بلژیک در حوزه قضایی داریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در چارچوب اقدامات انجام شده و پیگیری ها و تلاش هایی که تاکنون انجام شده است، به زودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده جمهوری اسلامی ایران باشیم و معتقدیم بلژیک همچنین باید به درخواست قانونی و حق جمهوری اسلامی عمل کند. ایران باید توجه داشته باشد و تحت تأثیر جو ایجاد شده توسط جریان سیاه و شناخته شده ای که چهره و تاریخ سیاهی نسبت به ملت ایران دارد قرار نگیرد و انشالله به زودی شاهد آزادی دیپلمات عزیز کشورمان باشیم.


واکنش به مقاله بایدن در مورد سفر به منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه گفت: به نظر من جای تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر کنند با بیان این گونه جملات یا مقاله نویسی در روزنامه، می توانند خود را به سمت خاورمیانه برسانند. نتیجه بد، مخرب و توجیه تخریب آنها در طول سالیان متمادی که در منطقه غرب آسیا اعمال و اجرا کرده اند.

کنعانی افزود: بایدن و مقامات آمریکایی بدانند که مردم منطقه درباره سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چه نظری دارند.

وی تصریح کرد: من خیلی سعی می کنم خوشبین باشم، اما فکر می کنم با نگاهی اجمالی به سنت چندین ساله سیاست خارجی آمریکا، این اظهارات نمی تواند با سیاست عملی آمریکا در منطقه سازگاری داشته باشد.

سخنگوی آژانس دیپلماسی تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در منطقه مستلزم تغییر عملی در رفتار مخرب دولت آمریکا است.

وی ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه را نامشروع و غیرقانونی دانست و تاکید کرد: متاسفانه دولت آمریکا حامی تمام عیار و بی قید و شرط رژیم صهیونیستی در منطقه و سیاست مداخله است. کنجکاو آمریکا به طور کلی در منطقه غیرقانونی است.

سخنگوی سازمان دیپلماسی گفت: حضور آمریکا در هیچ یک از کشورهای منطقه اعم از عراق، افغانستان، سوریه و سایر کشورهای منطقه ثبات، نظم و امنیت را برای این کشورها به ارمغان نیاورده است.


تمامی فعالیت های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس است

کنعانی در واکنش به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: طنز تلخی است; رژیمی که عضو هیچ یک از معاهدات منع گسترش تسلیحات هسته ای و کنترل بین المللی هسته ای نیست و سابقه سیاهی در نقض قوانین بین المللی و سابقه تجاوز به ملت ها دارد و همچنین دارای زرادخانه هسته ای در زمینه فعالیت های صلح آمیز است. آمیز نظرات ایران

وی افزود: فعالیت های هسته ای ایران کاملا شفاف و قانونی است و عضو آژانس و معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است و تمامی فعالیت های ایران زیر نظر آژانس انجام می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با داشتن زرادخانه هسته ای و غیر عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای حق اظهار نظر در مورد فعالیت های صلح آمیز ایران را ندارد.

کنعانی گفت: توان و زرادخانه هسته‌ای این رژیم برای صلح و امنیت بین‌المللی خطرآفرین است و رسیدگی به وضعیت هسته‌ای این رژیم بر عهده مجامع بین‌المللی، سازمان ملل و آژانس است.
ایران قطعا به هرگونه اقدام غیرمنطقی این رژیم با جدیت، قاطعیت و تأسف پاسخ خواهد داد.

وی همچنین در واکنش به اخبار درگیری مرزبانان ایران با طالبان گفت: امنیت مرزهای ایران و افغانستان برای گسترش روابط تجاری بسیار مهم است، وضعیت افغانستان قابل درک است اما ایران انتظارات از مقامات حاکمه افغانستان پذیرش امنیت مرزهای مشترک و پاسخ مثبت به تلاش ها و حسن نیت ایران برای برگزاری نشست های امنیتی مشترک است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری زندانی ایرانی در سوئد گفت: سفارت ایران در استکهلم و وزارت امور خارجه موضوع این شهروند ایرانی زندانی در سوئد را در دستور کار خود قرار داده اند.

کنعانی افزود: ایجاد سیاسی جریان خصمانه و تروریستی زمینه دستگیری این شهروند ایرانی در سوئد را فراهم کرد و باید به سلامت و درمان وی توجه جدی شود.

وی تصریح کرد: به دولت سوئد اکیدا تاکید کرده ایم و وزارت امور خارجه با سوئد در تماس است و هفته گذشته آقای امیر عبداللهیان با همتای سوئدی خود تماس تلفنی داشت و وزیر امور خارجه بر رعایت حقوق قانونی تاکید کرد. این شهروند ایرانی و دسترسی به وکیل دارد و به پزشک برای دریافت خدمات پزشکی و ملاقات و گفتگو با خانواده اش به شدت تاکید شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از دولت سوئد انتظار داریم دیدگاه سیاسی یک حرکت خصمانه را کنار بگذارد و زمینه آزادی هر چه سریعتر این شهروند ایرانی را فراهم کند.


پرو نده منا هرگز رها نشد

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: پرونده منا هرگز رها نشده است و با ایجاد شرایط مناسب تری در روابط ایران و عربستان این موضوع در دستور کار طرف ایرانی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران گفت: سفر وزیر امور خارجه آذربایجان پس از سفر وزیر نیرو کشورمان انجام شد. کشور به باکو و همکاری در زمینه انرژی، ترانزیت و تولید برق از طریق احداث سدهای مشترک بر روی رودخانه های مشترک در دستور کار مذاکرات قرار گرفت و در تهران به توافق رسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان گفت: با تلاش خوب دولت عراق، مذاکرات خوبی بین دو کشور ایران و عربستان سعودی در چند دور در بغداد انجام شد و نتایج این گفتگوها امیدوارکننده بود، گرم و رو به پیشرفت بود و امیدواریم در نشست بعدی شاهد اتفاقات بهتری باشیم.


زمان و مکان مذاکرات به زودی مشخص خواهد شد

کنعانی همچنین به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها پرداخت و گفت: موضع ایران در روند مذاکرات رفع تحریم ها کاملاً مشخص است. پیام روشن ایران این است که ما به روند دیپلماسی چندجانبه برای حل اختلافات متعهد هستیم.

وی افزود: اگر اقدامات ایران نبود، شاید پنجره دیپلماسی در مورد مسائل باقی مانده تا کنون باز نمی ماند و این نشان از برنامه ریزی خردمندانه ایران دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده و دولت آمریکا نیز به صورت غیرقانونی و یک جانبه و فراتر از مسئولیت خود از توافق خارج شده است و آنها جز سخنان توخالی هیچ اقدامی برای اجرای تعهدات خود انجام نداده اند.

کنعانی تاکید کرد: ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات از طریق تبادل پیام در سطح وزیر امور خارجه و “بورل” و در سطح آقای باقری به عنوان مذاکره کننده ارشد کشورمان با “مورا” مانند گذشته ادامه دارد. “.

وی افزود: محل مذاکرات در اطلاعیه ها و اطلاعیه های طرفین در حال بررسی است و به زودی زمان و مکان مذاکرات مشخص خواهد شد.

سخنگوی معاونت دیپلماسی تاکید کرد: عدم تعیین زمان و مکان مذاکرات را پایان مذاکرات نمی دانیم. ایران روابط خارجی و توسعه روابط اقتصادی خود را با برجام و مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم ها کند نخواهد کرد.


نگاه ایران به اردن مثبت است

کنعانی درباره روابط ایران و اردن نیز گفت: سفارتخانه ها در هر دو کشور فعال هستند و روابط دیپلماتیک وجود دارد و در ماه های اخیر چندین تماس تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته است.

وی افزود: نگاه ما به اردن به عنوان یک کشور مسلمان و عربی مثبت است. من فکر می کنم زمینه برای تقویت همکاری ها در موضوعات دوجانبه و منطقه ای وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به هشدار وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص سفر اتباع خود به ایران گفت: متأسفانه طرف فرانسوی بر اساس رفتار غیرحرفه‌ای این اخطار را در سایت این سازمان منتشر کرد. وزارت امور خارجه کشورش برای آخرین بار. مبنای این هشدار رویکرد سیاسی است و با امنیت ایران سازگاری ندارد.

کنعانی با اشاره به افزایش خروج تروریست ها به کشورمان تاکید کرد: ایران یکی از کشورهای با ثبات در منطقه غرب آسیا است و کمترین حوادث امنیتی را برای گردشگران خارجی شاهد بوده ایم. مردم ایران کاملا مهمان نواز هستند و سیاست های دولت آقای رئیسی نیز بر همین اساس است.

وی همچنین درباره سفر هفته آینده روسای جمهور روسیه و ترکیه به کشورمان گفت: روابط بسیار خوبی بین ایران و ترکیه و ایران و روسیه و سه کشور در یک برنامه سه جانبه وجود دارد و اراده مثبتی بین دو کشور وجود دارد. سه کشور برای بهبود سطح همکاری.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید