ابراز امیدواری از طرف مردم

ابراز امیدواری از طرف مردم

روز جدید : برخی رسانه های دولتی با چشم پوشی از واقعیت های موجود در کشور، مطالبی را منتشر می کنند که نه تنها با واقعیت امروز جامعه همخوانی ندارد، بلکه دارای شکاف عمیقی است.

در حالی که مشکلات اقتصادی و معیشتی زندگی مردم را نابود کرده و بیم آن می رود که این نارضایتی معیشتی به اعتراضات خیابانی منجر شود، روزنامه همشهری اخیرا در گزارشی مدعی شده است که «مردم از گرانی پذیرفته و راضی هستند و به همین دلیل مانند در 1377. خیابان نمی روند.» روزنامه همشهری از استقبال از گرانی و متقاعد کردن مردم مبنی بر اینکه سفره های خالی باعث اعتراضات معیشتی گسترده در سراسر کشور و اعتراض گروه ها و اتحادیه های مختلف از جمله بازنشستگان به وضعیت اقتصادی و معیشتی شده است، صحبت کرد. و معلمان و بازارچه ها و غیره هر روز در یک یا چند گوشه کشور برپا می شود و نه تنها گرانی را نپذیرفتند و راضی نبودند بلکه می خواهند معیشت خود را بهبود بخشند و آن را حق طبیعی خود بدانند.

آیا مردم واقعاً گرانی ها را پذیرفته اند؟

عده ای می گویند شاید این ادعای روزنامه همشهری که مردم به گرانی عادت کرده اند و آن را می پذیرند، ناشی از ذهنیتی است که می گوید: «مردم به هر بدبختی و خوشی که پیش می آید سریع عادت می کنند». با این حال، اکثر جامعه شناسان بر این باورند که ممکن است ظاهراً مردم به بدبختی و گرسنگی عادت کرده باشند، اما در باطن هرگز آن را نمی پذیرند و به فقر و بدبختی سیر نمی شوند، بلکه در حقیقت مانند دیگ جوشانی می شوند که دمای آن هر لحظه بالا می رود و در نهایت فشار محلول گرم نمی شود و منفجر نمی شود.

گذشته از این، تاریخ و تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد که مردم هرگز به کمبود، گرانی، فقر و بدبختی عادت نکردند و در نهایت خواستار و تغییر شرایط شدند. جنبش های معروف به بهار عربی نمونه بارز این تاریخ است. این جنبش ها اغلب شروع به بهبود شرایط اقتصادی و زندگی می کنند و تغییرات اساسی سیاسی را پشت سر می گذارند. واقعیت این است که گرسنگی، گرانی و فقر در همه جوامع ظرفیت ضربه زدن را دارد و نباید با ساده‌سازی، مهندسی یا به اصطلاح هموارسازی ناکارآمدی‌های دولت، خطراتی را که ایجاد می‌کنند نادیده گرفت.

بدون شک اگر مردم به شرایط «بد» اعم از اقتصادی، اجتماعی و غیره عادت می کردند، هرگز انقلاب و تحولات اساسی در کشورها و جوامع رخ نمی داد. هر حرکت و انقلابی برای بهبود شرایط و تغییر شرایط موجود به سمت بهتر اتفاق افتاده است. این نشان می دهد که عادت به بدبختی و گرانی و… خلاف فطرت انسان است و حتی اگر مدتی در برابر سختی ها صبر کنند، سرانجام صبرشان به پایان می رسد و عصیان می کنند. اخیراً در شرایطی که تورم بالا و ادامه بحران اقتصادی باعث تشدید نگرانی های معیشتی مردم شده و موجی از اعتراض ها را برانگیخته است، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه همشهری، مردم را به تظاهر به چیزی متهم کرد، عبدالله گنجی، روزنامه نگار و فعال اصولگرا. وی با ابراز تردید نسبت به اعتراض مردم به گرانی، موضوع را «تظاهر کنید که ندارید» و دلایل این ادعا را برشمرد و دلیل ادعای خود را داشتن خودروی شخصی، رفتن به مرخصی و استفاده از لوازم آرایشی گران قیمت عنوان کرد. مدیر روزنامه همشهری با بیان اینکه واقعاً تعداد قابل توجهی از مردم دچار مشکل هستند، گفت: اما در توضیح «تظاهر کنید که ندارید» نوشت: تقریباً به اندازه خانوارهای ایرانی خودرو داریم. با دو روز تعطیل روز تعطیل در کشور برای تفریح ​​خواهد بود. ما در استفاده از لوازم آرایشی و عمل لمس طبیعت بدن اولین نفر در جهان هستیم.

به گزارش روزنامه ایران، 70 درصد مردم به آینده امیدوار هستند

روزنامه «همشهری» تنها روزنامه ای نیست که به تازگی مطالبی را منتشر کرده است که به نظر دور از واقعیت جامعه است. روزنامه دولتی ایران نیز از این گروه عقب نمانده و اخیراً در مقاله ای با عنوان «70 درصد مردم به آینده امیدوار هستند» اعلام کرده است که از هر 100 ایرانی 70 نفر به آینده امیدوار هستند. این گفته در حالی است که همه شرایط برای یاس در میان ایرانیان مهیا است. ایرانیان امروز با مشکلات شدید اقتصادی، افزایش قیمت کالاها و خدمات، کمبود آب و مشکلات زیست محیطی، آسیب های اجتماعی بی شمار، بلاتکلیفی توافقات جهانی و قیمت کنونی دلار، محدودیت های اجتماعی، نقض حقوق شهروندی به ویژه در حوزه مواجه هستند. زنان، فساد و رانت و غیره بدیهی است که وضعیت توصیف شده نمی تواند دلگرم کننده و امیدبخش جامعه باشد.

علاوه بر این شواهد، سال‌هاست که روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نسبت به گسترش ناامیدی و ناامیدی در بین ایرانیان هشدار داده‌اند، اما در سال گذشته این هشدارها افزایش یافته است زیرا بیشتر مردم از افق روشن اقتصادی، اجتماعی و… بیمناکی ندارند. می بینند که می توانند برایشان امید ایجاد کنند.
بر خلاف ادعای روزنامه ایران، جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصان این حوزه مدام هشدار داده اند که وضعیت عمومی جامعه ایران خوب نیست. میزان افسردگی اجتماعی در بین ایرانیان افزایش یافته و این بر میزان شادی آنها تأثیر گذاشته است. گروهی از مردم انگیزه چندانی ندارند و در حالت استیصال، یأس و دلسردی به سر می برند.

آمارها و بررسی های داخلی و خارجی نیز ناامیدی و وضعیت ناخوشایند ایرانیان را تایید می کند. هنوز یک سال از بررسی ایسپا نمی گذرد. بر اساس این نظرسنجی، 59 درصد مردم امیدی به بهبود وضعیت آینده کشور ندارند.

رسانه ها باید واقعیت ها را بنویسند

ناگفته نماند که امید خودبه خود و در شرایط بحرانی زاده نمی شود، امید زاییده شرایط مساعد اقتصادی و اجتماعی است، زاییده رشد و ثبات اقتصادی و وجود چشم انداز روشن است. در شرایط بلاتکلیفی، فقر و مشکلات معیشتی، نداشتن افق روشن، محدودیت های اجتماعی، بلایای حداکثری و حداقل حمایت ها و… نه تنها امید متولد نمی شود، بلکه امید یک ملت می میرد و یأس و ناامیدی گسترش می یابد. نوشتن از تاریکی و تاریکی جامعه مطلوب هیچ رسانه و فعال رسانه ای نیست، اما پرده انداختن بر واقعیت های تلخ موجود اعم از اقتصادی، اجتماعی و غیره و القای امید واهی به مردم نمی تواند حلال مشکلات بی شمار مردم باشد. وضعیت امروز تا زمانی که به نقاط ضعف اشاره نشود، رشدی حاصل نمی شود و تغییر مثبتی حاصل نمی شود. و مطالبی بنویسند که نه تنها با واقعیت های موجود فاصله دارند، بلکه باید آنها را توهین به شعور مردم تلقی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید