اتحادیه اروپا: ما نسبت به نتیجه مذاکرات وین خوشبین هستیم

اتحادیه اروپا: ما نسبت به نتیجه مذاکرات وین خوشبین هستیم

روز جدید پیتر استانو، سخنگوی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی گفت: اتحادیه اروپا نسبت به نتیجه مذاکرات وین خوشبین است و به کار برای موفقیت مذاکرات ادامه خواهد داد.

وی روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل افزود که جوزف بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام و تیمش زمان و انرژی زیادی را صرف به نتیجه رساندن مذاکرات خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که این توافق به طور کامل اجرا می شود. وی گفت: ما هنوز (در مورد نتیجه مذاکرات) خوشبین هستیم و به همین دلیل سخت کار می کنیم. اگر خوشبین نبودیم از تلاش دست می کشیدیم.

این مقام اروپایی گفت: جمعه گذشته ما پیشنهاد تعلیق مذاکرات را دادیم زیرا لازم بود موضوعاتی که ارتباط چندانی با توافق ندارند و عوامل خارجی محسوب می شوند، شفاف سازی شوند. اما تلاش ها همچنان ادامه دارد و ما خوشبین هستیم که تلاش ها می تواند به نتایج مثبت ادامه دهد.

وی افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده شورای امنیت سازمان ملل متحد با همه کشورها همکاری می کند تا توافق خوبی حاصل شود. زیرا از سرگیری برجام نه تنها در منطقه بلکه در جهان ثبات را به دنبال خواهد داشت.

مذاکرات در وین که بر رفع تحریم ها متمرکز است، جمعه گذشته به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد دوره نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت ها بازگشتند.

توافق نهایی وین در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد تعدادی از مسائل کلیدی است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دو روز پیش در سخنانی گفته بود: «ما در مذاکرات تقریباً نهایی خود چهار موضوع مانند خط قرمز خود را داشتیم. از چهار موضوع در سه هفته گذشته، دو موضوع تقریباً حل شده و به توافق رسیده ایم، اما دو موضوع از جمله تضمین های اقتصادی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرف آمریکایی اراده ای برای حل دو موضوع دیگر داشته باشد، ما آمادگی داریم در اسرع وقت با حضور وزرا در وین به جمع بندی و تصمیم گیری نهایی و رسیدن به نقطه نهایی توافق برسیم.

وی با اشاره به لزوم انجام اقدامات ملموس و معتبر از سوی آمریکا خاطرنشان کرد: اگر امروز آمریکا به دو خواسته دیگر ما عمل کند، فردا در وین آماده خواهیم بود.

توئیت نماینده عالی فرانسه درباره مذاکرات وین

فیلیپ هررا، نماینده فرانسه در مذاکرات وین نیز در واکنش به توئیت فرانسوا مورفی، خبرنگار ارشد رویترز در وین، نوشت که اظهارات سه ماه پیش مقامات اروپایی را به یاد آورد که به جای چند ماه، تنها چند هفته باقی مانده است. برای احیای برجام. فرانسوای عزیز E3 (انگلیس، فرانسه و آلمان) آماده امضا است. نه در چند هفته، چند روز یا چند ساعت، اما همین الان. ما از زمانی که وین را در 4 مارس ترک کردیم آماده بودیم. زمان رو به اتمام است.

دیدگاهتان را بنویسید