مشاور هیات ایرانی در وین: به خاطر اقدامات آمریکا به مذاکرات خوشبین نیستم

به گزارش ایسنا، محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین در پاسخ به این سوال که آیا شما به این مذاکرات خوش بین نیستید، به سی ان ان گفت: اگر خوشبین نیستیم به خاطر آمریکایی هاست. اقدام،” او گفت.

وی افزود که دولت کنونی آمریکا از سیاست فشار حداکثری آمریکا انتقاد می کند. با این حال، زمانی که بایدن به قدرت رسید، تا به امروز به این کار ادامه داد. آمریکا به وضوح توافقنامه و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند. حتی پس از خروج آمریکا از برجام، ایرانی ها به مدت یک سال به اجرای کامل توافق ادامه دادند. حتی اروپایی ها نیز عملاً از این توافق خارج شده اند.

وی ادامه داد: ایرانی ها پس از یک سال به تدریج از تعهدات خود کاسته و سپس از تعهدات خود منصرف شدند. این حتی با توافق همخوانی داشت، زیرا مواد 26 و 36 به ایران اجازه می داد در صورتی که سایر کشورها به تعهدات خود عمل نکنند، از اجرای توافق امتناع کند.

تنها کشوری که از ابتدا پای میز مذاکره نشست و پای میز مذاکره ماند، ایران بود. آمریکا از جدول خارج شده و صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضربه زده است. عجیب است که آمریکا در این مرحله از ایران چیزی می خواهد.

مرندی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا ایران از سایت هسته ای فورد به عنوان یک تاکتیک در مذاکرات وین استفاده می کند یا واقعا نمی خواهد این مذاکرات نتیجه ثمربخشی داشته باشد؟ وی گفت: «دولت کنونی ایران یک تیم مذاکره کننده قوی به وین فرستاده است. سه معاون وزیر امور خارجه و جمعی از مقامات عالی رتبه وارد وین شده اند، بنابراین مشخص است که ایران جدی است.

وی افزود: یک عملیات خرابکارانه در تاسیسات کرج انجام شد که به تاسیسات آسیب وارد شد و ایرانی ها معتقدند که آمریکا و اسرائیل پشت این عملیات هستند. استفاده از سایت فردو تحت توافقنامه منع اشاعه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بخشی از قوانین ایران است.

تنها دلیلی که ایران از این سایت استفاده نمی کند، توافق هسته ای است. اگر آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ایران از آن استفاده کند، باید زودتر فکر می‌کردند و در توافق می‌ماندند، اما آمریکایی‌ها نمی‌توانستند توقع داشته باشند که توافق را زیر پا بگذارند و عمداً مردم عادی را آزار دهند و با ایران گوشه ای بنشینند و به تعهدات خود عمل کنند. در چارچوب برجام عمل کنید. آمریکایی ها و اروپایی ها انتظارات عجیبی دارند.

این تحلیلگر سیاسی کشور در پاسخ به سوالی درباره جنگ سایبری گفت: مشکل اصلی این است که آمریکا فرهنگی را به جا گذاشته است که در آن می تواند با مصونیت به کشورهای دیگر حمله کند.

ایالات متحده معتقد است که می تواند لیبی و سوریه را نابود کند، به سعودی ها کمک کند تا یمن را نابود کنند، به عراق حمله کنند و افغانستان را اشغال کنند. ایالات متحده معتقد است که می تواند هر کاری که بخواهد انجام دهد.

اسرائیلی ها هم همین کار را می کنند. اسرائیل نیز مدام سوریه را بمباران می کند. اینها نقض قوانین بین المللی است. اکنون آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها حملات سایبری را علیه ایران انجام می‌دهند و هیچ‌کس در غرب با آن مخالفت نمی‌کند، زیرا واضح است که هیچ اشکالی در آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر ایران، روسیه یا چین کسانی بودند که چنین حملاتی را علیه آمریکا انجام دادند، واکنش واشنگتن چه بود؟ مشکل اصلی این است که آمریکا و متحدش رژیم صهیونیستی قیام کرده اند. اگر آمریکا واقعاً خواهان بازگرداندن ثبات در منطقه است، تنها راه پایان دادن به خصومت‌ها، حملات، اقدامات تروریستی، خرابکاری‌ها و حملات سایبری است.

هفتمین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته ای پس از یک ماه وقفه روز دوشنبه در وین آغاز شد. ایران تاکید کرده است که در مذاکرات با هدف لغو تمامی تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و دستیابی به یک توافق خوب شرکت خواهد کرد. همچنین نتایج نشست روز گذشته کشورهای 1+5 از سوی ایران و طرف های مذاکره کننده مثبت ارزیابی شد. کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا نیز پس از دیدار دیروز بر قصد دولت بایدن برای ادامه مسیر دیپلماتیک با ایران تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید