مشاور امنیت ملی آمریکا: پیشرفت قابل قبولی در مذاکرات وین داشته ایم/ به همکاری با روسیه در موضوع هسته ای ایران ادامه خواهیم داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا: پیشرفت قابل قبولی در مذاکرات وین داشته ایم/ به همکاری با روسیه در موضوع هسته ای ایران ادامه خواهیم داد.

سالیوان در سخنرانی خود در باشگاه اقتصادی رویترز واشنگتن گفت: «روابط روسیه و ایالات متحده در مورد تعدادی از موضوعات، از جمله عملیات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و موضوع هسته‌ای ایران، اما از راه‌های دیگر ادامه دارد. قبلا هیچ تجارت و همکاری با این کشور وجود نداشت.

به گزارش ریانووستی، سالیوان با اشاره به همکاری های مستمر با روسیه گفت: یکی از کارهایی که ما با روسیه انجام می دهیم برنامه هسته ای ایران است. شرایط به گونه ای نیست که دیپلمات های آمریکایی اصلا با دیپلمات های روسی ارتباطی نداشته باشند. با این حال طبق معمول به هیچ وجه با هم همکاری نمی کنیم.»

وی گفت: «ایالات متحده و روسیه هنوز در مورد مسائل مربوط به کار ISS در تماس هستند. ما این کار را حتی در دوران جنگ سرد انجام دادیم.»

مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر توپ را به دست ایران انداخت و از تعهدات آمریکا در قبال جمهوری اسلامی عقب نشینی کرد و گفت واشنگتن به دنبال امضای توافقی نیست که خطر برنامه هسته ای ایران را کاهش ندهد.

وی گفت: “پرزیدنت بایدن توافقی را امضا نخواهد کرد که خطر برنامه هسته ای ایران را کاهش ندهد.”

سالیوان با ابراز امیدواری برای دستیابی به توافق نهایی در وین گفت: ما پیشرفت معقولی را تا جایی انجام دادیم که تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته ای بازگردند.

مقامات دولت بایدن رویکردی کاملاً دوگانه برای دستیابی به توافق با ایران دارند، برخی از پیشرفت و دستیابی به توافق و برخی دیگر از احتمال دستیابی به توافق نهایی صحبت می کنند.

پیش از این جالینا پورتر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در کنفرانس خبری امشب گفته بود که توافق با ایران «نه نهایی است و نه آتی».

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به مذاکرات وین گفت: ارزیابی سریع نتیجه آنچه در حال رخ دادن است امکان پذیر نیست. ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که آمریکا اراده قوی برای بازگشت به تعهداتش بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از خود نشان دهد.»

وی تاکید کرد که دولت قبلی آمریکا موانع و کانال هایی برای به حداقل رساندن منافع اقتصادی مردم ایران از برجام ایجاد کرده بود. به گفته وی، هنوز نمی دانیم به توافق می رسیم یا خیر. زیرا آمریکا هنوز اراده ای برای دستیابی به توافق از خود نشان نداده است.

از سوی دیگر، در حالی که تحلیلگران و مقامات آمریکایی به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اذعان داشتند، جیم بنکس، نماینده ایالت ایندیانا، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان که از جمهوری خواهان کنگره آمریکا است، اخیراً در توئیتی لغو این قانون را لغو کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال مجدد حداکثر تحریم ها ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید