آمریکا: مذاکرات وین پیشرفت چشمگیری داشته است/ موضوع زندانیان جدا از بحث برجام

آمریکا: مذاکرات وین پیشرفت چشمگیری داشته است/ موضوع زندانیان جدا از بحث برجام

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری گفت که طرف های مذاکره کننده در وین به توافق رسیده اند و اینکه آیا فکر می کند این توافق می تواند در این هفته حاصل شود یا خیر. اگر انگلیسی نباشد قبول می کند و می گوید اجازه دهید از سوال دوم شما شروع کنم، زیرا جدا از مذاکرات برجام، جدا کردن بحث آمریکایی هایی که به ادعای او بی گناه و غیرقانونی در بازداشت هستند واقعا مهم است.[توافق هسته‌ای] وی گفت: «تصور بازگشت به توافق برای ما بسیار دشوار است، در حالی که چهار آمریکایی بی گناه و بقیه در ایران به گروگان گرفته شده اند. بازگشت زندانیان واقعاً فوری است و ما می خواهیم به زودی اجازه داده شود. اما این گفتگوها از کانال جدایی انجام می شود.
ساکی درباره احتمال دستیابی به توافق در چند روز آینده گفت: پیشرفت قابل توجهی داشته ایم و این پیشرفت ادامه دارد. تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نخواهد شد. بنابراین تا آن زمان، نمی‌خواهم ارزیابی خوش‌بینانه‌ای به شما بدهم. اما مطمئناً خوب است که پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. اگر ایران جدی باشد، ما معتقدیم که می‌توانیم و باید درباره بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام به توافق برسیم.
به گزارش ایسنا، اظهارات ساکی در هشتمین دور مذاکرات در وین بیان خواهد شد.
حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا درباره احتمال دستیابی به توافق در وین به یورونیوز گفت: «ما فقط برای مذاکره به وین نیامده‌ایم». بلکه آمدیم مذاکره کنیم تا به توافق خوبی برسیم. من معتقدم ما هرگز تا این حد به توافق نزدیک نشده بودیم.
وی افزود: اکنون به توافق نزدیک شده ایم. چند مشکل وجود دارد که جزو خطوط قرمز ماست. ما تاکنون ابتکارات زیادی داشته ایم. ما روی میز مذاکره در وین انعطاف زیادی از خود نشان داده ایم و اگر امروز می گوییم بیش از هر زمان دیگری به مذاکره نزدیک شده ایم، این را از طریق میانجی گری آمریکایی ها و سه کشور اروپایی گفته ایم. من و همکارم در گفت‌وگوی تلفنی و دیدار با وزرای خارجه سه کشور به صراحت اعلام کردیم که اکنون زمان ابتکار عمل و انعطاف از سوی غرب است. ما معتقدیم که اگر امروز کشور غربی بخواهد نسبت به آنچه که در وین روی میز مذاکره می گذرد واقع بین باشد، می توانیم در کمتر از چند ساعت به توافق نهایی برسیم. بنابراین به نظر ما زمان در دست کشور غربی است و به واقع گرایی و ابتکار کشور غربی بستگی دارد. ما به طور جدی پای میز مذاکره در وین هستیم. علیرغم اینکه کشورهای غربی در طول مذاکرات و در مراحل سخت بارها اعلام کرده اند که ممکن است مجبور به ترک میز مذاکره شویم، من در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با جوزف بورل به او گفتم که همکارانم جدی و با انگیزه هستند. آنها با هدف دستیابی به یک توافق خوب و فوری تا رسیدن به این نقطه در وین خواهند ماند. اما اگر طرف مقابل انعطاف و ابتکار لازم را از خود نشان ندهد، بی شک مسبب شکست احتمالی مذاکرات خواهد بود.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفتگو درباره تبادل اسرای آمریکایی و تابعیت مضاعف گفت: تعداد کمی از ایرانیان دارای تابعیت مضاعف هستند که متأسفانه عمدتاً به دلیل جاسوسی به زندان افتاده اند که اعتراف کرده اند و البته فعالیت های جاسوسی آنها نیز باعث ایجاد عمده شده است. فجایع مثلا یکی از این افراد که تابعیت دوگانه دارد، حاصل جاسوسی او برای موساد است که در آن تعدادی از دانشمندان هسته ای ما کشته شدند. بنابراین این مشکلی نیست که قوه قضاییه به راحتی از کنار آن بگذرد. با این حال، تعدادی از ایرانیان، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و سایر ملیت‌ها بودند که در سال گذشته با تعداد و زمان تعیین شده، به صورت بسته‌ای مبادله کردند. متأسفانه تیم آمریکایی در دقیقه 90 این موضوع را متوقف کرد.
امیر عبداللهیان افزود: از آن زمان تاکنون اعلام کرده ایم که حاضریم توافق صورت گرفته را اجرا کنیم و اینکه آیا هر زمان که طرف مقابل آمادگی داشته باشد، چه بدون مذاکره در وین و چه در کنار مذاکرات وین، حاضر به تبادل هستیم یا خیر. ما این را یک موضوع بسیار بشردوستانه می دانیم و اساساً معتقدیم که این پرونده بشردوستانه نیازی به پیوند دادن به مذاکرات در وین ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید