روایت العربی الجدید از دومین روز مذاکرات برای احیای برجام در وین/ پیشرفت در موضوع پادمان ها و راه حل موقت موضوع مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

روایت العربی الجدید از دومین روز مذاکرات برای احیای برجام در وین/ پیشرفت در موضوع پادمان ها و راه حل موقت موضوع مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

روز جدید العربی الجدید به نقل از منابع آگاه نوشت: اگرچه ایران علناً با خروج موضوع سپاه پاسداران از مذاکرات موافقت نکرده است، اما تایید تعویق مذاکرات در این زمینه به معنای وجود یک مورد دیگر است. با سپاه پاسداران مانعی در مذاکرات برای احیای برجام نیست.

دیروز جمعه دومین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای در وین با دیدار علی باقریکانی مذاکره کننده ارشد ایران و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه، دومین روز از مذاکرات برای احیای برجام پس از سلسله نشست های روز پنجشنبه در هتل کوبورگ آغاز شد. که به طور غیرمستقیم ایرانی و آمریکایی در اختیار هماهنگ کننده اروپایی انریکه مورا بود.

روز پنجشنبه دیدارهایی بین انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد ایران، رابرت مالی نماینده آمریکا و اولیانوف نماینده روسیه برگزار شد.

قابل ذکر است که مذاکره کنندگان اصلی سه گانه اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در این دور از مذاکرات حضور ندارند. اقدامی که نشان می دهد مشکلات باقیمانده عمدتاً بین تهران و واشنگتن است، به این معنا که کشورهای اروپایی در این دور از مذاکرات لزومی به حضور در سطح مذاکره کنندگان ارشد خود ندانستند. چون مذاکرات بین دو طرف اصلی یعنی. ایران و آمریکا

در همین حال، منابع نزدیک به مذاکرات در وین در گفت و گو با العربی الجدید فاش کردند که در مورد ضمانت های درخواستی ایران «پیشرفت خوبی» وجود دارد، اما برخلاف آنچه در برخی رسانه ها منتشر شده، این پرونده « هنوز به طور کامل بسته نشده است.”

این منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند که “مذاکرات در حال انجام است تا پرونده امداد و نجات با بحث در مورد موضوعات دیگر به نتیجه برسد.” به گفته این منابع، تا صبح روز جمعه هیچ پیشرفتی در مورد پرونده های تحریمی و باقی مانده موضوعات بین ایران و آژانس انرژی اتمی حاصل نشده است و پیشنهادات اروپا و ایران در خصوص این دو مورد هم اکنون در حال بررسی است.

در همین راستا، منابع آگاه نزدیک به مذاکرات در وین به العربی جدید گفتند که هیئت ایرانی خواهان لغو تحریم های بیشتر علیه شرکت ها و مؤسسات مرتبط با سپاه است. همچنین موضوع حذف نام سپاه از لیست سیاه آمریکا پس از به تعویق افتادن با موافقت ایران، دیگر مانعی برای مذاکره نیست.

این منابع تاکید کردند که به تعویق افتادن بحث درباره پرونده سپاه از سوی دیگر کشورها به عنوان تمایل ایران برای کنار گذاشتن این درخواست خوانده شد، اما طرف ایرانی این موضوع را رسما اعلام نکرد و تنها در مورد تعویق صحبت کرد که به معنای امکان فعال شدن این موضوع است. درخواست پس از رفع سایر موارد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید