ایران با تداوم پادمان ها و نظارت فراتر از پادمان ها مخالف است / دیپلماسی جدید در پیشبرد مذاکرات موفق شد


ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۸
کد خبر: 1898292

روح الله پوراسماعیلی کارشناس سیاسی با اشاره به یکی از چالش های ایران در مذاکرات در خصوص بسته شدن پادمان های پرونده هسته ای ایران گفت: این تاکتیک اهرمی برای آمریکا و متحدانش در مذاکرات هسته ای است. استفاده می شود که ایران با آن مخالف است و تیم مذاکره کننده خواستار بسته شدن پرونده نظارتی و اعلام صلح آمیز فعالیت های هسته ای است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «روح الله پوراسماعیلی» کارشناس سیاسی در گفتگو با ۸دی با اشاره به راستی آزمایی پرونده هسته ای ایران در شورای حکام، اظهار داشت: یکی از چالش های ایران در مذاکرات مربوط به بستن برجام و اعلام صلح آمیز بودن پرونده هسته ای است. این یک قدرت ایرانی است که در صورت نارضایتی ایالات متحده، آژانس به عنوان بازوی ایالات متحده ادعا می کند که به دنبال راستی آزمایی سه نقطه ای است.

وی تصریح کرد: این دو نقطه در حومه تهران (ترکوزآباد و ورامین) و دیگری در مریوان است که یکی از نقاط زیر نظر بنیامین نتانیاهو بود که با وجود عدم رضایت ایران، آژانس اصرار دارد. در انجام این کار این تاکتیک به عنوان اهرم فشاری برای آمریکا و متحدانش در مذاکرات هسته ای استفاده می شود و ایران با آن موافق نیست و اصرار بر بسته شدن این پرونده نظارتی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: شورای حکومتی نه می تواند آن را تهدید کند و نه از نظر حقوقی مشکلی ایجاد می کند، نتیجه آن با شورای حاکمیتی حاصل می شود و آژانس بارها به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران اذعان کرده است. قبل از ارائه بسته پیشنهادی از سوی ایران به تعهدات خود در برجام عمل کند و نشان می‌دهد که برجام برای تضمین منافع طرف مقابل برای هر یک نوشته شده است. در هر صورت آنها به دنبال تحمیل مطالبات خود به ما هستند.

پورسماعیلی به موارد احتمالی به بن بست رسیدن مذاکرات در سه حوزه اشاره کرد و گفت: طرف مقابل در برخی مفاد بسته پیشنهادی ایران از جمله بسته شدن پرونده پادمانی و اعلام فعالیت های هسته ای ایران موافق نیست. در مورد کیفیت تحریم ها و اینکه کدام تحریم ها باید برداشته شوند و همچنین در مورد پادمان ها و بررسی های لازم برای تضمین منافع ایران که باید به نتیجه برسد نظرات متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل روسیه و اروپا بر خلاف آمریکا بسته پیشنهادی ایران را منطقی و حق قانونی خود می دانند.

وی ادامه داد: شرایط به جایی رسیده است که اگر ایران در مواضع خود کوتاهی کند، بر اساس بیانیه رهبری مبنی بر اینکه برجام آسیب محض است، آسیب آن بیشتر از گذشته خواهد بود.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در معرفی برجام به عنوان تحریم دائمی پذیرفتیم که رآکتور آب سنگین و فناوری آن را نداشته باشیم. با پذیرش دائمی این محدودیت ها، برخی موارد دیگر کارایی کافی را نخواهند داشت، مثلاً در 20 سال آینده، ایران مجاز به استفاده روزانه از سانتریفیوژهای IR1، IR2 و استفاده محدود از IR6، IR8 در 15 تا 20 سال آینده خواهد بود. پیشرفت تکنولوژی و طی 20 سال آینده، این سانتریفیوژها دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت و با پذیرش مفاد برجام در سال 2015، به یک معنا باید فناوری هسته ای را از دست رفته تلقی کرد.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل با تشریح اهمیت انرژی در جهان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی انرژی در جهان و محدودیت استفاده از منابع انرژی، بحث استفاده از انرژی های نو در مقوله هسته ای خواهد بود. نقش حیاتی برای کشور ما ایفا می کند، در حالی که بر اساس مفاد برجام، دست ایران برای استفاده از انرژی های نو کوتاه است که برای جلوگیری از بحران انرژی مهم است.

پوراسماعیلی تصریح کرد: دیپلماسی جدید با استدلال و هوشمندی خاص توانست در پیشرفت مذاکرات به موفقیت دست یابد که به دلیل عدم پایبندی طرف مقابل، سطح غنی سازی را به 60 درصد و بیشتر از ساخت بمب اتمی رساندیم. اورانیوم غنی شده در کشور ما سانتریفیوژهای نسل جدید را نیز به بهره برداری رساندیم و این حکایت از حرکت رو به جلو دارد.

وی افزود: زمانی که اعلام شد به توانایی ساخت بمب هسته‌ای دست یافته‌ایم، به این معنی بود که سطح مذاکرات فراتر از گذشته و با توجه به تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای جلوگیری از دستیابی ایران به این فناوری بود. برای ساختن بمب هسته ای، این تغییر سطح مذاکرات به نفع ما خواهد بود.

پوراسماعیلی تصریح کرد: به موازات این توانایی، عناصر اصلاح طلب که به نوعی بلندگوی جریان غرب در داخل کشور هستند و به دنبال تامین منافع آمریکا در مذاکرات هستند، دست به تخریب تیم مذاکره کننده زده اند که در واقع همین امر است. یک آفرینش رسانه ای و تبلیغات سیاسی در این میان نکته اصلی این است که مذاکرات و بسته پیشنهادی ایران در حال پیشرفت است که از نظر اروپا و روسیه بسته معقولی محسوب می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی به عوامل موثر در مذاکرات اشاره کرد و گفت: در بحث تحولات جهانی، جنگ روسیه و اوکراین که در صورت عدم مقابله روسیه در مرحله بعدی به جنگ جهانی ختم می شود و انرژی و گرما است. بحران بعد از این جنگ و تحریم های تحمیلی، این موضوع به نوعی بر مذاکرات تاثیر گذاشت، اروپایی ها به شدت خواهان ورود نفت ایران به بازار جهانی هستند تا به نوعی این کمبود انرژی را جبران کنند و به این ترتیب آمریکایی ها نرخ تورم را در کشورشان افزایش دهند. تامین منابع نفتی که چالشی برای دولت بایدن به ویژه در انتخابات پیش رو خواهد بود، بنابراین آمریکایی ها به ویژه اروپایی ها به شدت به دنبال نتیجه گیری برای مذاکرات هستند و این بهترین فرصت برای پیشرفت کشورمان است. مذاکرات با تمام قوا برای حفظ منافع خود و کاهش آسیب های برجام تا حدودی.


تلاش دولت برای توانمندسازی اقتصاد فراتر از برجام

پوراسماعیلی با اشاره به یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم در این زمینه، گفت: دولت فعلی شرایط اقتصادی کشور را به نتیجه مذاکرات گره نمی زند و مولفه های توانمندسازی اقتصادی را با روش های دیگر دنبال می کند. شاهد پیشرفت صادرات نسبت به سال گذشته شاهد مثبت شدن واردات و تراز تجاری کشور هستیم، همچنین در بحث منطقه گرایی و استفاده از ظرفیت همسایگان برای عضویت در سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای، در بحث هدفمندی. یارانه ها که در ابتدا مستلزم زمان و فرصت های زیادی است و اصلاحات اقتصادی که در داخل کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: نتیجه همه این فعالیت ها ناشی از مذاکرات و برجام نیست، بنابراین اگر برجام محقق نشود، دولت می تواند با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی، تحریم ها را دور بزند و اقتصاد کشور را سامان دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ابعاد برجام یادآور شد: برجام چه در انعقاد و چه در اجرا نشدن ضرر و زیان زیادی برای کشور نخواهد داشت. اگر موفق شود فواید موقتی دارد زیرا بر اساس آسیب های بزرگ است و این منفعت جایگزین هزینه ها و آسیب ها نمی شود و در صورت عدم موفقیت ممکن است ساختار اقتصادی کشور را متزلزل کند اما موقتی است زیرا اقتصاد ساختار و توسعه بر اساس . به سمت تحریم می رود و سیاست دولت این است که با ظرفیت داخلی تحریم ها را خنثی کند تا سطح رفاه ملت توسط دولت تامین شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید