4 نتایج احتمالی تلاش ها برای حل مسائل پادمان در مذاکرات وین

4 نتایج احتمالی تلاش ها برای حل مسائل پادمان در مذاکرات وین

روز جدید رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه به حل مسائل پادمان در روند احیای توافق هسته ای، چهار نتیجه احتمالی را برای تلاش های دیپلماتیک ایران و قدرت های غربی در این زمینه پیش بینی کرده است.

رویترز در گزارشی درباره پیشرفت های حاصل شده در احیای توافق هسته ای گزارش داد که سه منبع آگاه به این موضوع گفتند که ایالات متحده و ایران راهی برای مقابله با تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران یافته اند که به دو طرف اجازه می دهد. برجام اعلام پیروزی کرده است، اما ممکن است حل نهایی موضوع احیای توافق را به تعویق بیندازد.

رویترز نوشت: تهران واشنگتن را تحت فشار قرار داده است تا پیش از اجرای کامل متن پیشنهادی برای احیای توافق هسته ای، بار مسئولیت پایان دادن به تحقیقات آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده در ایران را به دوش بکشد. با این حال، ایالات متحده و شرکای آن با این موضع مخالف هستند و می گویند تحقیقات آژانس تنها در صورتی پایان می یابد که ایران پاسخ رضایت بخشی به این نهاد مستقر در وین بدهد.[آژانس] دادن

در این گزارش آمده است: به گفته منابع آگاه، ایران گفته است که اگر تحقیقات خاتمه یافته اعلام نشود، به توافقنامه عمل نخواهد کرد. این سؤال را باز می گذارد که آیا آژانس به تحقیقات پایان می دهد یا خیر، و آیا ایران با یک توافق گسترده تر موافقت خواهد کرد یا خیر.

این خبرگزاری در خطاب به ادعای یک مقام آمریکایی در این زمینه نوشت: یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «در ابتدا ایران خواستار تعهد در این زمینه شد که آژانس تحقیقات خود را در مورد پادمان‌ها تا پایان این موضوع تکمیل کند. تاریخ معین به گفته این مقام آمریکایی، با این حال، ایالات متحده و شرکای آن این درخواست را رد کرده اند.

گزارش رویترز افزود: این مقام آمریکایی گفت: ایران بعداً اعلام کرد که اگر مسائل پادمان تا زمان تمدید توافق حل نشود، این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات لازم را برای مهار برنامه هسته ای خود که مقرر شده انجام ندهد. این مقام آمریکایی استدلال کرد که اگر تهران تا زمان اجرای مجدد توافق با آژانس همکاری نکند، مقامات ایرانی با انتخاب «یا به تعویق انداختن لغو تحریم‌ها و حتی نادیده گرفتن آن» مواجه خواهند شد. یا موافقتنامه را علیرغم تحقیقات جاری در مورد اجرای موضوعات مطرح شده بپذیرد.

رویترز در ادامه با اشاره به اینکه «با توجه به امتناع غرب از تعهد به پایان دادن به این تحقیقات در یک تاریخ مشخص و اصرار ایران مبنی بر اینکه در صورت ادامه این تحقیقات، توافق را به طور کامل اجرا نخواهد کرد»، نوشت: به نظر می رسد با چهار مورد مواجه خواهیم بود. نتایج احتمالی؛ در اول، ایران به نگرانی‌های آژانس پاسخ می‌دهد و توافق هسته‌ای 2015 از سر گرفته می‌شود. در دوم، تهران نگرانی‌های آژانس را برآورده نمی‌کند و از انجام اقدامات هسته‌ای برای نهایی کردن توافق خودداری می‌کند و واشنگتن نیز این موضوع را رد کرده است. تحریم‌هایی که در مرحله نهایی توافق پیشنهادی وضع شده بود، لغو شود، هرچند محدودیت‌های هسته‌ای و لغو تحریم‌هایی که در مراحل مقدماتی توافق پیشنهادی وضع شده بود، اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه گزارش این خبرگزاری، یک مقام آمریکایی و ایرانی گفت: «اگرچه این احتمال وجود دارد که بازه‌های زمانی تعیین‌شده در توافق طولانی‌تر یا تمدید شود تا ایران زمان بیشتری برای متقاعد کردن آژانس داشته باشد». یک مقام آمریکایی گفت: این توافق دارای یک بند نامرتبط است که به ایران و ایالات متحده اجازه می دهد تا در روز از سرگیری توافق درخواست تاخیر کنند.

بر اساس این گزارش، «بر اساس سناریوی سوم، تهران می‌تواند توافق را علی‌رغم تحقیقات در حال انجام آژانس اجرا کند، تغییر سیاستی که هضم آن یا جلب پذیرش داخلی برای مقامات ایرانی ممکن است دشوار باشد». احتمال چهارم می تواند این باشد که فشار سیاسی باعث شود آژانس با وجود نارضایتی از پاسخ های ایران به تحقیقات خود در مورد ایران پایان دهد، اگرچه مقامات آمریکایی می گویند که آنها آژانس را تحت فشار قرار نمی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید