موضع ایران در دور جدید مذاکرات قوی است/ درخواست تیم مذاکره کننده ایران چیزی فراتر از برجام است

ساعت: 11:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791174

سعید محمدی گفت: ایران در این دوره از مذاکرات موضع خود را خیلی شفاف بیان کرده است، اما در دوره های قبل پس از اینکه پای میز مذاکره حضور داشتیم متوجه شدیم خواسته ها و اهدافمان چیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید محمدی کارشناس سیاسی در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی گفت: از سال 2003 که مذاکرات هسته ای به طور جدی آغاز شد و به دنبال آن، تیم های مذاکره کننده ایرانی در جریان اصلاحات قرار گرفتند و در آن زمان خواسته ها و خواسته های طرفین و شرایط متفاوت بود، اما امروز تفاوت اصلی این است. دوره مذاکرات و واقعیت این است که تیم مذاکره کننده تجربه آن را از دولت یازدهم و دوازدهم دارد و اشتباهات را تکرار نمی کند.
وی گفت: آقای باقری که مسئولیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را برعهده دارد، با توجه به حضور در دور قبلی مذاکرات، تجربه خوبی دارد. وی افزود: ممکن است، هست و می تواند دور جدید مذاکرات را حرکت دهد. با چشمانی باز و تحلیل درست
محمدی خاطرنشان کرد: در این دوره از مذاکرات ایران دو پروژه قبل از اولین جلسه به غرب داد، افزود: یکی از دلایلی که بحث مذاکرات در این دولت به تاخیر افتاد، تهیه این پروژه ها بود.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در این پروژه ها خواسته های ایران به وضوح بیان شده است که اولین مورد لغو تحریم ها است.
وی در مورد پروژه دوم از جمله پیشرفت برنامه هسته ای ایران و خطوط قرمز ایران و نیاز ایران به پیشرفت در برنامه هسته ای خود با دولت های خود برای دریافت پاسخ طرف ایرانی گفتگو کرد.
محمدی تاکید کرد: ایران در این دوره از مذاکرات موضع خود را خیلی شفاف بیان کرده است، اما در دوره های قبل پس از اینکه پای میز مذاکره حضور داشتیم متوجه شدیم خواسته ها و اهدافمان چیست.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: البته کشورهای غربی ارزیابی های دقیقی از اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی دارند و رفتار، چشم انداز و رویکرد تیم مذاکره کننده را به دقت رصد می کنند، بنابراین خواسته های طرف ایرانی را فراتر از برجام مد نظر قرار می دهند. ”
محمدی گفت: دلیل تاخیر و تاخیر طرف غربی در مذاکرات را می توان این دانست که جدیت ایران در تحقق خواسته های خود را مد نظر قرار داده است، بنابراین طرف مقابل همچنان در حال تحلیل رفتار تیم مذاکره کننده ایرانی است. ”
وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده ایران از موضع قدرت وارد این دوره از مذاکرات شده است، گفت: قطعا این جایگاه همیشه بهتر و قابل قبول تر بوده است. در یکی دو سال اخیر، ایران تصمیم گرفته است که غنی سازی اورانیوم را به 60 درصد برساند. پیش بینی می شود تا 6 ماه آینده به غنی سازی 90 درصدی برسیم، ایران ابزار زور علیه کشورهای مذاکره کننده است.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروز آمریکایی ها اعتراف می کنند که خروج از برجام اشتباه بزرگی بود چرا که با رویه ترامپ آمریکا به اهداف خود نرسید، حداقل توافقی که کشورهای غربی از مذاکرات انتظار دارند چیزی شبیه برجام است، ما باید حل و فصل برای 3، 5٪ غنی سازی.
محمد ادامه داد: ایران از یک سو در سال های اخیر به شدت به غربی ها و آمریکایی ها بی اعتماد شده است و از سوی دیگر ایران نمی خواهد غنی سازی را متوقف کند.
وی رفع حداکثری تحریم ها را مهم ترین درخواست تیم مذاکره کننده ایرانی دانست و گفت: از آنجایی که غربی ها به دنبال توافقی مانند برجام هستند و ایران از موضع هسته ای خود عقب نشینی نمی کند، باید منتظر ادامه مذاکرات بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید