هفته تعیین کننده برای برجام رویترز: موضع ایران در مذاکرات وین سازش ناپذیرتر شده است

هفته تعیین کننده برای برجام  رویترز: موضع ایران در مذاکرات وین سازش ناپذیرتر شده است

روز جدید رویترز گزارش می دهد که موضع علی باقری در مورد بازگشتش به وین سخت تر شده و تیم ایران حتی خواستار بررسی برخی از موارد توافق شده قبلی شده است.

این خبرگزاری در گزارشی اختصاصی با استناد به دو منبع نزدیک به تیم های مذاکره کننده اعلام کرد که تیم ایران همچنان بر خواسته های خود از جمله حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و همچنین خواسته های جدید تاکید می کند.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: «موضع ایران پس از سفر بیل مکانیکی به تهران به طور فزاینده ای غیر قابل سازش شده است. اکنون آنها خواستار لغو تحریم‌های سپاه هستند و می‌خواهند موضوعات مورد توافق قبلی را بازگشایی کنند.»

رویترز جزئیاتی از خواسته های جدید ایران ارائه نکرد و مشخص نیست که تیم مذاکره کننده ایرانی دوباره چه موضوعاتی را مطرح کرده است.

وضعیت کنونی در قلب مذاکرات نگرانی هایی را در مورد احتمال شکست مذاکرات به وجود می آورد و ایران و غرب یکدیگر را مسئول تصمیم گیری های سیاسی می دانند. پیشتر آمریکا به ایران گفته بود که پایان فوریه آخرین مهلت دو کشور برای توافق بر سر برنامه هسته ای ایران است و اگر این اتفاق نیفتد، واشنگتن مذاکرات را ترک خواهد کرد.

از سوی دیگر مقامات ایرانی بر این باورند که پرونده‌های مربوط به تاریخچه برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بسته شود و آژانس دیگر سوالات جدیدی درباره فعالیت‌های گذشته ایران بپرسد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی است معادن اورانیوم در مراکزی کشف شده است که قبلاً توسط ایران اعلام نشده بود. مقامات ایرانی می گویند گزارش های آژانس سیاسی است و معتقدند برنامه هسته ای تهران همیشه صلح آمیز و شفاف بوده است.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه توافق خوبی ممکن است، گفت: «چند موضوع کلیدی حل نشده باقی مانده است و آمریکا و اروپا باید در مورد آنها تصمیم بگیرند.»

در همین حال، وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه بر لزوم تعلیق مذاکرات هسته ای در هفته جاری تاکید کرد.

علی باقری کنی که هفته گذشته برای رایزنی به تهران سفر کرده بود، برای دیدار با انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، به وین بازگشت.

یک دیپلمات ایرانی در تهران نیز به رویترز گفت که اگر مذاکرات در این هفته شکست بخورد، مذاکرات برای همیشه پایان خواهد یافت.

علی واعظ، مدیر بخش ایران در گروه بین المللی بحران، با این موضوع موافق است. واعظی به رویترز گفت: «اگر مذاکرات در این هفته شکست بخورد، احتمالاً هیچ نتیجه ای و گروه 1+5 نخواهیم داشت». این آخرین فرصت برای احیای توافق هسته ای 2015 است.

تفاوت عمده پیشرفت ایران و قدرت های جهانی در حال حاضر در مورد تضمین ها و فعالیت های قبلی برنامه هسته ای ایران است. دو طرف البته در مورد آنچه ایران تضمین می نامد نیز اختلاف نظر دارند. آمریکا بارها اعلام کرده است که نمی توان به تهران تضمین داد. از سوی دیگر گفته می شود موضوع لغو تحریم های دفتر مقام معظم رهبری و همچنین خروج سپاه از لیست نهادهای تروریستی از دیگر مواردی است که موضوع مناقشه دو کشور است. با این حال، ناظران معتقدند که کلید اختلاف موضوع پادمان است و بقیه اختلافات قابل حل است.

اختلافی که البته حل آن چندان آسان نیست. یک مقام ایرانی در تهران به رویترز گفت: «ما به سؤالات آژانس پاسخ داده ایم، اما آنها به جای بستن پرونده به دلایل سیاسی، از پرونده برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید