آیا مذاکرات برای احیای برجام جان می گیرد؟ / مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا: اگر توافق ایران و آژانس به نتیجه برسد، بازگشت به برجام آسان تر می شود

آیا مذاکرات برای احیای برجام جان می گیرد؟  / مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا: اگر توافق ایران و آژانس به نتیجه برسد، بازگشت به برجام آسان تر می شود

سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 3 تا 4 مارس به ایران، که شامل دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران بود، در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها پس از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا 83.7 درصد انجام شد.

المانیتور نوشت: ایران ممکن است از یک قطعنامه توهین آمیز دیگر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای خود جلوگیری کرده باشد و پس از ماه ها توقف مذاکرات برای ازسرگیری برجام، درها را به روی دور جدیدی از دیپلماسی هسته ای باز کرده است.

در ادامه این مقاله آمده است: رافال گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در پی کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا 83.7 درصد، در روزهای 3 تا 4 مارس به ایران سفر کرد که شامل دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران بود. آماده.

بر اساس گزارش ها، مقامات اروپایی در حال بررسی یک قطعنامه مهم در نشست شورای حاکمیت آژانس بین المللی انرژی اتمی بودند. این در حالی بود که آمریکا به دنبال نتیجه سفر گروسی بود.

در بیانیه مشترک پس از نشست های گروسی، ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس توافقنامه پادمان های هسته ای متعهد شد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که ایران داوطلبانه «به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی مناسب بیشتری را انجام دهد» و در عین حال به مسائل پادمان باقی‌مانده برای این سه سایت پایان دهد، اختلافی که به مانعی در مذاکرات برجام تبدیل شده است.

گروسی گفت که ایران با نصب مجدد تجهیزات نظارتی و دوربین های نظارتی اضافی در سایت های هسته ای که پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018 حذف شده بود، موافقت کرده است.

گروسی به “پیشرفت قابل توجه” در مذاکرات خود با دولت ایران اشاره کرد.

انتظار می رود جلسات پیگیری فنی در تهران برگزار شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز تلاش‌های گروسی در ایران را تحسین کرد و به “گام‌های مهمی” که در بیانیه مشترک ذکر شده اشاره کرد. با این حال، پرایس خاطرنشان کرد که ایالات متحده از ایران انتظار دارد که با “اقدامات مشخص” و “بدون تاخیر” در این زمینه اقدام کند. من

در همین حال، به نظر می رسد برخی از مقامات ایرانی تعهدات در بیانیه مشترک را زیر سوال ببرند یا از آنها عقب نشینی کنند.

یک سال پیش در همین ماه بود که گروسی در سفری به ایران با طرحی برای حل و فصل موضوع پادمان مربوط به اتهامات مربوط به سال 2003 درباره فعالیت های هسته ای ایران موافقت کرد.

این توافق پس از اتهامات ایران در مورد نیات آژانس از بین رفت و متعاقباً این تصمیم را شرط شکست مذاکرات برجام در سپتامبر 2022 قرار داد.

سیگنال‌های مثبت از سفر گروسی به دیپلماسی مجدد در مورد برنامه هسته‌ای ایران امیدوار شد.

گروسی روز دوشنبه در سخنان افتتاحیه خود در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، سفرهای خود به ایران را گام‌هایی در مسیر درست خواند و افزود: «البته ما باید در قضاوت خود محتاط باشیم، زیرا یک موضوع وجود دارد. کارهای زیادی باید انجام شود.”

یک منبع دیپلماتیک ارشد ایرانی به المانیتور گفت: «تهران خواهان تعامل غیرسیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است» و تأکید کرد که «ایران متعهدترین کشور به پادمان‌های آژانس در بین همه کشورهای جهان است».

این منبع به المانیتور گفت: ایران همیشه آماده بازگشت به میز مذاکره تحت سقف توافق هسته ای 2015 است، اما «سایر کشورها باید به منافع مردم ایران احترام بگذارند».

انریکه مورا، رئیس دفتر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور اتحادیه اروپا، گفت: «اگر توافق اجرا شود، برای برجام مثبت خواهد بود، زیرا اگر چنین توافقی حاصل شود، بازگشت به برجام آسان‌تر خواهد بود». المانیتور گفت.

وی افزود: اما اکنون مهم‌ترین چیز این است که برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر تحت نظارت آژانس باشد. این نکته کلیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید