جلیلی: مردم فهمیدند که مذاکرات نتیجه نداد. عده ای می گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می رسیم / من در آن زمان بارها گفته ام که این مذاکرات نتیجه چندانی نخواهد داشت.

جلیلی: مردم فهمیدند که مذاکرات نتیجه نداد.  عده ای می گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می رسیم / من در آن زمان بارها گفته ام که این مذاکرات نتیجه چندانی نخواهد داشت.

جلیلی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم اما مذاکرات را متوقف نکردند زیرا برخی گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می رسیم. برجام صحت سخنان رهبری را نشان داد و مردم فهمیدند که این مذاکرات نتیجه ای نداشته است.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: همه باید دولت را برای تحقق سیاست ها و اهداف کلی نظام یاری کنند.

سعید جلیلی روز دوشنبه در جمع اساتید دانشگاه یزد افزود: تلاش ارزنده علمی باید حلال مشکلات کشور باشد و از ظرفیت دانشگاه و اساتید برای رفع مشکلات استفاده شود.

به گزارش ایرنا، وی گفت: اگر تمدن ها به ویژه غرب با ما روبرو هستند به این دلیل است که اندیشه ها را گسترش داده و در عرصه های مختلف جامعه رواج داده اند. ما نیز باید تفکر و نگاه علمی خود را جهت دهیم و به حل مشکلات کشور کمک کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید درک کاملی از جمهوریت در نظام اسلامی داشته باشیم، ادامه داد: جمهوری اسلامی به این معناست که اسلام برای روابط سیاسی و اجتماعی و سایر عرصه ها توسط مردم انتخاب شود، بنابراین یک اصل مهم است. این است که مردم آن را می خواهند.

وی تصریح کرد: رهبری سیاست ها و مواضع را مطرح می کند و رئیس جمهور هم رویکردها را اجرا می کند. دولت ها در مورد سیاست خارجی مانند موضوع هسته ای مذاکره می کنند، اما سقف و کف آن را رهبری تعیین می کند و دولت طبق سلیقه خود و در چارچوب گفته شده مذاکره می کند.

جلیلی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم اما مذاکرات را متوقف نکردند زیرا برخی گفتند اگر مذاکره کنیم به نتایج خوبی می رسیم. برجام صحت سخنان رهبری را نشان داد و مردم فهمیدند که این مذاکرات نتیجه ای نداشته است.

این استاد دانشگاه گفت: سیاست های نظام مورد توافق است و دولت ها مخالفتی با این سیاست ها ندارند اما اجرای این سیاست ها به سلیقه دولت ها بستگی دارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای امنیت ملی تاکید کرد: حق، وظیفه و رسالت دانشگاه مشارکت در مسائل مختلف کشور است. برای رشد و توسعه کشور باید از ظرفیت ها استفاده کرد و دانشگاه یکی از این ظرفیت هاست.

وی ادامه داد: جلسات اساتید دانشگاه باید مستمر و بدون وقفه باشد تا بتوانند بر اساس تخصص خود درباره مشکلات کشور بحث و تبادل نظر کنند و حل مشکلات کشور را ببینند.

جلیلی یکی از مشکلات کنونی را به حاشیه راندن مسائل اصلی کشور و رسیدگی به مسائل حاشیه ای عنوان کرد و خاطرنشان کرد: گاهی موضوعی که بسیار ضروری است و منافع مردم را تامین می کند به حاشیه کشیده می شود و مسائلی که ارزش زیادی ندارند اولویت دارند.

یکی از اعضای هیئت امکان سنجی بیان کرد: موفقیت های بزرگی در نظام سلامت داشته ایم که یکی از آنها کرونا است. در حال حاضر، برخی از کشورهای پیشرفته هنوز با تعداد زیادی از مرگ و میر مواجه هستند، در حالی که وضعیت در اینجا مساعد است.

وی بر ادامه مذاکرات هسته ای تاکید کرد: در مدتی که به این مذاکرات اعزام شدم، بارها گفته ام که این مذاکرات نتیجه چندانی نخواهد داشت. توافقی که حاصل شد ایرادات زیادی داشت، مانند بند 37 برجام که غیرقابل باور است.

جلیلی ادامه داد: بعد از برجام و تعلیق بسیاری از فعالیت ها، آژانس هسته ای 15 بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما طرف آمریکایی از این توافق خارج شد و چیزی حاصل نشد.

این استاد دانشگاه افزود: بعد از برجام و قبل از خروج آمریکا سرمایه زیادی جذب نشد، این بر این اساس بود که رهبری در ابتدای دولت گفتند که از برنامه ریزی برای مذاکرات برجام دست برندارند.

وی تصریح کرد: نمی توان سرنوشت یک کشور را به انتخاب کشور دیگر گره زد و اینکه می گویند اگر ترامپ رای نمی آورد، برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می یافت زیرا اکنون ترامپ رفته و مرد دیگری به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است. اما روند این کشور همچنان مانند دوران ترامپ است.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای امنیت ملی درباره روند کشور گفت: برای تحلیل یک موضوع باید به خوبی بشناسیم که در چه نقطه ای قرار داریم. ما در نقطه‌ای هستیم که دشمن گزینه‌های پرهزینه‌ای مانند کشته شدن 17 هزار نفر، جنگ تحمیلی، بمباران شیمیایی و حداکثر فشار اقتصادی را در اختیار ما گذاشته است.

جلیلی بیان کرد: دشمن متوجه شده که همه این گزینه ها موفق نبوده و با فشار اقتصادی از هیچ اقدامی دریغ نکرده است، دشمن که موشک استفاده می کرد اکنون به چاقو کشی متوسل شده است که نشان از ناامیدی او دارد.

وی خاطرنشان کرد: دشمنی که در حوزه زنان به بلاهایی رسید، نگرانی های زیادی از این موضوع دارد که جمهوری اسلامی جایگاه ویژه ای برای زنان قائل شده است. ما به ارتقای مقام زن افتخار می کنیم و این غرور نباید به ضعف تبدیل شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دشمن در عرصه اقتصادی هم تلاش زیادی کرد و فشار زیادی وارد کرد؛ ما نباید اجازه دهیم که واقعیت ها نادیده گرفته شود و در عین حال به دولت در حل مشکلات کمک کنیم.

جلیلی درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: هر کشوری در عرصه بین المللی یک سیاست خارجی دارد که شباهت ها و تفاوت هایی با دیگر کشورها دارد. سیاست خارجی فقط حوزه ای نیست که بتوانیم به راحتی درباره آن اظهار نظر کنیم، بلکه لایه های مختلفی دارد.

وی افزود: در حالی که برخی می گویند ما غرب ستیزیم، طرف غربی سال هاست علیه ما توطئه می کند. نمونه آن برجام است که ما به آن توافق پایبند بودیم اما طرف مقابل به توافق پایبند نبود و از برجام خارج شد.

دیدگاهتان را بنویسید