مذاکرات ایران و مالی پس از درگیری ایران و آمریکا در سوریه آغاز شد. تهران سیگنالی برای گفت وگو می فرستد/ مشاور ارشد بایدن به ایران می گوید اگر غنی سازی 60 درصد ادامه پیدا کند و از بازرسان آژانس جلوگیری شود، هیچ شانسی برای احیای دیپلماسی و کاهش تحریم ها وجود ندارد.

مذاکرات ایران و مالی پس از درگیری ایران و آمریکا در سوریه آغاز شد.  تهران سیگنالی برای گفت وگو می فرستد/ مشاور ارشد بایدن به ایران می گوید اگر غنی سازی 60 درصد ادامه پیدا کند و از بازرسان آژانس جلوگیری شود، هیچ شانسی برای احیای دیپلماسی و کاهش تحریم ها وجود ندارد.

اگرچه گمان می‌رود ماه‌ها به توافق برسد، اما وزارت خزانه‌داری در حال بررسی ترتیباتی است که براساس آن پول ایران از کره جنوبی به حسابی تحت کنترل ایالات متحده در کشور ثالث منتقل می‌شود. سپس ایران ملزم خواهد بود که وجوه مستقیماً در اختیار یک سازمان بشردوستانه قرار گیرد و هر معامله قبل از اقدام توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری تأیید شود. هیچ یک از این پول ها از طریق سیستم های مالی آمریکا یا ایران جریان ندارد.

واشنگتن پست نوشت: دولت بایدن مذاکرات دوجانبه غیرمستقیم با ایران انجام می دهد، به این امید که حداقل برنامه تسلیحات هسته ای تهران را محدود کند، به حملات نیابتی این کشور به نیروهای آمریکایی در سوریه پایان دهد و سه زندانی آمریکایی را برای دسترسی معامله کند. محدود به چند میلیارد دلار برای آزادسازی نقدینگی بلوکه شده ایران در خارج از کشور.

در ادامه این مقاله آمده است: به گفته مقامات آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه که به شرط ناشناس ماندن در مورد موضوع حساس صحبت کردند، مذاکراتی که از چند ماه پیش آغاز شده است، از سرگیری مذاکرات برجام نیست.

بحث‌های کنونی تلاشی برای ترسیم خطوط قرمز واضح و معکوس کردن تشدید تنش‌ها با ایران است که با اقدامات دولت در مورد اعتراضات و ارسال تسلیحات تهران به روسیه برای استفاده در اوکراین تشدید شده است.

مذاکره‌کنندگان آمریکایی هشدار داده‌اند که حملات بیشتر در سوریه، که آخرین آن در ماه مارس رخ داد، و ادامه سطح بالای غنی‌سازی اورانیوم، که به‌طور خطرناکی نزدیک به سطوح تسلیحاتی است، پاسخی از جمله اقدام نظامی را به دنبال خواهد داشت. هیچ یک از طرفین آن را نمی خواستند.

مقامات دولت بایدن از زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر در راه بودن توافق جدید آمریکا و ایران برای اولین بار در رسانه‌های اسرائیلی در اوایل ماه جاری منتشر شد، تلاش کردند تا دامنه تلاش‌های دیپلماتیک را کم اهمیت جلوه دهند.

گزارش های رسانه ای باعث شد که دولت اسرائیل آشکارا از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و برخی از قانونگذاران آمریکایی انتقاد کند.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به بایدن گفت که از اینکه دولت در حال تعامل مجدد با تهران است «عمیقا نگران است» و «نتایج این مذاکرات شامل چراغ سبز برای آزادسازی منابع مالی قابل توجه است. به ایران.” E”.

ساعاتی پس از انتشار نامه مک کال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «برخی از گزارش‌هایی که درباره توافق هسته‌ای و بازداشت‌شدگان دیده‌ایم، دقیق یا واقعی نیستند».

این گفتگوها بخشی از تلاش دولت برای استفاده از دیپلماسی آرام و سطح بالا برای رسیدگی به مسائل خاورمیانه و خلیج فارس است، جایی که چین و روسیه حضور خود را گسترش داده اند در حالی که نفوذ و منافع ایالات متحده کاهش یافته است. این تلاش ها همچنین شامل افزایش ارتباطات با عربستان سعودی برای هدایت آن به سمت روابط با اسرائیل و حل و فصل جنگ در یمن است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که مدت‌ها در مذاکرات با ایران شرکت داشته است، گفت که شرکای اروپایی دولت کاملاً از خطوط گسترده مذاکرات فعلی مطمئن نیستند، اما خاطرنشان کرد که «روشن است که آنها آگاه هستند که اگر برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل ادامه یابد. سرعت، “بحران قریب الوقوع است.”

نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان که به همراه روسیه و چین جزو امضاکنندگان برجام بودند، هفته گذشته با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در امارات متحده عربی دیدار کردند.

مقامات آمریکایی تاکید می کنند که در ازای پیشرفت در مذاکرات هسته ای و موضوع سوریه، به جز خودداری از اقدام متقابل و چشم انداز مذاکرات دیپلماتیک بیشتر، هیچ پیشنهادی به ایران ارائه نکرده اند. یکی از خودی ها گفت این گفتگوها “برای کاهش تنش است… هیچکس در این دولت نمی خواهد در یک سال و نیم آینده اتفاق بدی بیفتد.”

این فرد با اشاره به توافق سال 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: همه قبول دارند که برجام آنطور که نوشته شده باز نمی گردد. ما قرار نیست توافق جدیدی بر اساس زمان جادویی برای نجات هسته ای انجام دهیم.»

از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی‌سازی و ذخیره می‌کند. اکنون تخمین زده می‌شود که فراریان هسته‌ای چند هفته از عمرشان می‌گذرد و در ماه فوریه، بازرسان ذرات غنی‌شده به حدود 84 درصد، درست کمتر از 90 درصد عیار مورد نیاز برای سلاح‌های هسته‌ای، پیدا کردند.

یکی از آشنایان به مذاکرات گفت: ما دیگر هرگز سقف غنی سازی 3.6 درصدی نخواهیم داشت. این فرصتی بود که یک بار در زندگی از آن استفاده کردیم. از طرفی من منطق 60 درصد را نمی بینم. … پس خوب است ببینیم آیا می توانیم 60 درصد … را به 20 یا 19.9 درصد برسانیم. … فکر می کنم احمقانه است که سعی کنیم فراتر از آن برویم.»

اولی هاینونن، که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران را در دهه 2000 رهبری می‌کرد، گفت محدودیت‌های اعلام شده در گزارش‌های خبری، از جمله تمایل دولت برای موافقت با غنی‌سازی 60 درصد، بعید است که توانایی ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را محدود کند. با وجود ذخایر کنونی تهران و تأسیسات سانتریفیوژ زیرزمینی وسیع، جدول زمانی برای انباشت اورانیوم غنی شده کافی برای یک سلاح هسته ای بسیار کوتاه خواهد بود.

رفت و برگشت خطرناک

این مذاکرات هفته‌ها پس از حمله پهپادی در 23 مارس به نیروهای آمریکایی در سوریه آغاز شد که یک پیمانکار آمریکایی را کشت. در عرض چند ساعت، ایالات متحده با حمله هوایی علیه تأسیسات ایران در سوریه که منجر به کشته شدن تعدادی از جنگجویان نیابتی سوری شد، پاسخ داد. ایران که از طریق رابرت مالی، سفیر خود در سازمان ملل و مذاکره کننده ارشد ایالات متحده، یک کانال ارتباطی مستقیم با ایالات متحده دارد، سیگنال هایی ارسال کرده است که می خواهد گفتگو کند.

پس از درگیری نیروهای آمریکایی با گروه های نیابتی در سوریه، بایدن به ایران هشدار داد.

از آن زمان تاکنون دو دیدار میان مقامات ایرانی و برت مک گورک، نماینده ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی، با عمان به عنوان محل برگزاری و میانجی و نقش قطر برگزار شده است.

به گفته افراد آشنا به مذاکرات، مک گورک به تهران گفته است که در مسیر کنونی که در آن قرار دارد – با غنی‌سازی 60 درصدی و ممانعت بازرسان از انجام وظایف حیاتی – هیچ شانسی برای احیای دیپلماتیک وجود ندارد که بتواند به رفع تحریم‌ها منجر شود.

مذاکرات برای بازداشت شدگان – عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی – که به اتهام جاسوسی در زندان به سر می برند، از نظر فنی جداگانه است و از طریق مقامات سوئیسی در حال انجام است.

اما مک گورک موضع دیرینه دولت را تکرار کرد که تا زمانی که زندانیان آزاد نشوند و ایران در قبال ناپدید شدن رابرت لوینسون، مامور بازنشسته FBI و همکار سیا که گمان می‌رود مرده است، پاسخگو نباشد، نمی‌تواند پیشرفت واقعی را در سایر موضوعات پیش‌بینی کند.

در مورد افسران بازداشت شده و گزارش های منطقه است که پیشرفت هایی حاصل می شود.

سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه با المانیتور گفت: می توانم بگویم که آنها به توافق نزدیک شده اند. او اضافه کرد:

او تنها یک روز پس از آن صحبت کرد که احسان خاندوزی، وزیر دارایی ایران، به گفته رسانه‌های ایران، حداقل مقداری پول «در هفته‌های آینده» آزاد خواهد شد. خاندوزی به آزادی این زندانی اشاره ای نکرد.

یک بمب ساعتی سیاسی

صدور مجوز آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران به ویژه از نظر سیاسی مشکل ساز است. آزادسازی میلیاردها دلار پول ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی و اجرای برجام در ژانویه 2016 انتقادهای تند دولت اوباما را به همراه داشت.

پول مورد مذاکره اکنون حدود 7 میلیارد دلار است که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می شود.

بر اساس مقررات فعلی، این پول می تواند به اشخاص ثالث برای اهداف بشردوستانه که مشمول تحریم نیستند، مانند غذا و دارو، پرداخت شود. اما بانک های کره جنوبی از آزادسازی بخشی از این پول ها بدون رضایت صریح ایالات متحده خودداری کرده اند که قبلاً انجام نشده است.

اگرچه گمان می‌رود ماه‌ها به توافق برسد، اما وزارت خزانه‌داری در حال بررسی مواردی است که در آن پول از کره جنوبی به یک حساب تحت کنترل ایالات متحده در کشور ثالث منتقل شده است. ایران ملزم خواهد بود که وجوه مستقیماً به یک سازمان بشردوستانه داده شود و هر معامله فردی توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری تأیید شود. هیچ یک از این پول ها از طریق سیستم های مالی آمریکا یا ایران جریان ندارد.

اما در حالی که بایدن می‌توانست با آزاد کردن زندانیان امتیازی را در داخل کشور به دست آورد، آزاد کردن این پول باعث ایجاد جنجال سیاسی شدید هم در داخل و هم در اسرائیل خواهد شد.

از زمانی که رسانه‌ها گزارش‌هایی را منتشر کردند، سرویس‌های امنیتی اسرائیل برای اعلام توافق آمریکا با ایران آماده می‌شوند. نتانیاهو که در سال 2018 ترامپ را تشویق به خروج از برجام کرد و هشدار داد که احیای آن می‌تواند اسرائیل را مجبور به اقدام نظامی علیه ایران کند، در روزهای اخیر این هشدارها را تکرار کرده است.

نتانیاهو با اشاره به مکالمه تلفنی اخیر با بلینکن، هفته گذشته به کابینه خود گفت: «من بار دیگر بر موضع قاطع خود تاکید کردم که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران برنامه هسته‌ای تهران را متوقف نخواهد کرد».

با این حال، گزارش شده است که نخست وزیر در جلسات پشت درهای بسته تأثیر احتمالی مذاکرات محدودتر در عمان را کم اهمیت جلوه داده است. نتانیاهو در جلسه غیرعلنی کمیته روابط خارجی و دفاعی کنست روز سه شنبه، توافق احتمالی را برای بیت المقدس قابل قبول تر از توافق هسته ای برجام توصیف کرد و گفت که این یک توافق هسته ای نیست، بلکه یک توافق کوچک است.

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، اخیراً به یک گروه یهودی در واشنگتن گفت که اسرائیل حق «آزادی عمل» را برای خود محفوظ می‌دارد، به این معنی که اگر ایران احساس خطر کند، به ایران حمله خواهد کرد. اما او همچنین از تلاش های واشنگتن برای مذاکره با تهران تمجید کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، هرتزوگ گفت: «تا جایی که به ما مربوط می شود، دیپلماسی به خودی خود و چنین تفاهماتی تا زمانی که می توانند به کاهش تنش کمک کنند، لزوماً بد نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید