رابرت مالی: مذاکرات قطر برای احیای برجام شکست خورد/ایران باید با خود در مورد اولین توافق به توافق برسد

رابرت مالی: مذاکرات قطر برای احیای برجام شکست خورد/ایران باید با خود در مورد اولین توافق به توافق برسد

روز جدید : نماینده آمریکا در امور ایران: بحث اصلی بین ایران و خودش است. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا آماده بازگشت به توافق هستند یا خیر. ما آماده بازگشت به توافق هستیم.

رئیس هیئت آمریکایی در مذاکرات برجام در گفت‌وگویی با اشاره به مذاکرات دوحه گفت: هیئت‌های (مذاکره‌کننده) آمریکا و ایران نتوانستند برای بازگرداندن برجام به توافق برسند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گو با NPR (رادیو ملی) افزود: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده دو کشور را به تلاشی دیگر دعوت کرده است تا ایرانی ها عزم خود را در این زمینه نشان دهند. برگشت، اما نتوانست. جواب بده یک فرصت از دست رفته بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امیرعبداللهیان معتقد است که آمریکا با مواضع قبلی خود به مذاکرات بازگشته است یا خیر، گفت: اتحادیه اروپا طرحی را روی میز گذاشته است که به تفصیل آنچه را که آنها «توافق خوب» می‌دانند، روی میز گذاشته است. و ما هم همینطور. ما گفته ایم که آماده پذیرش این توافق هستیم. کشوری که جواب مثبت نداد ایران است، بنابراین اینکه ایران می گوید ما با مواضع قبلی خود به مذاکره برگشته ایم درست نیست. ما با موضعی برگشتیم که با بازگشت به توافق سازگار بود. کشوری که باید پاسخگو باشد ایران است و اگر حاضر به انجام چنین کاری نیستند، معلوم نیست چرا به دوحه آمده اند!

مالی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد لغو تحریم ها و اعمال محدودیت برای غنی سازی ایران روی میز است و آیا آمریکا به آن پاسخ مثبت داده است، گفت: تمام این سوال درست است. همه چیز 100% نهایی نشده است. آمریکا ایده های بیشتری برای نهایی کردن توافق دارد، اما منصفانه است که بگوییم ما آماده بودیم آنچه روی میز بود را امضا کنیم. منتظریم ببینیم ایران می تواند از خط پایان عبور کند یا خیر.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران مطالبات جدیدی مطرح کرده است، گفت: آنها در دوحه مطالباتی داشتند که ربطی به توافق هسته ای نداشت. آنها خواسته هایی از گذشته داشتند که ما و اتحادیه اروپا گفتیم جزو توافقنامه نیست. بحث الان بین ما و ایران نیست. با این حال، ما آماده این گفتگو هستیم. بحث اصلی بین ایران و خودش است. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند که آیا آماده بازگشت به توافق هستند یا خیر. گفتیم آماده بازگشت به توافق هستیم.

وی افزود: من در مورد انگیزه ایران صحبت نمی کنم، اما ارزیابی ما این است که آنها تصمیم نگرفته اند که آیا می خواهند توافق داشته باشند یا نه. آنها باید دیر یا زود تصمیم خود را بگیرند.

رابرت مالی همچنین به زندانی بودن چهار آمریکایی در ایران اشاره کرد و گفت که واشنگتن به گفتگو با ایران برای حل این موضوع علاوه بر توافق هسته ای ادامه می دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که حتی در صورت عدم توافق در وین، مذاکرات بر سر زندانیان آمریکایی در ایران حل شود.

وی درباره اینکه ایرانی ها در ازای آزادی خود چه می خواهند، گفت: آنها چهار چیز می خواهند. کار درست این است که آنها را رها کنید زیرا هیچ یک از آنها کار اشتباهی انجام نداده اند. آنها بی گناه هستند و به عنوان گروگان مورد استفاده قرار می گیرند. ما به دنبال اقداماتی برای تسهیل بازگشت آنها در اسرع وقت هستیم.

هفته گذشته سه شنبه و چهارشنبه پس از بیش از سه ماه وقفه، ادامه مذاکرات برای رفع تحریم ها و از سرگیری برجام در دوحه با حضور هیات های ایران، آمریکا و … برگزار شد. اتحادیه اروپا.

در این دور از مذاکرات، مانند مذاکرات وین، مذاکرات ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با کمک انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید