اتحادیه اروپا: مذاکرات وین به قطر نمی‌رود/ آنچه در دوحه می‌گذرد، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با حمایت اتحادیه اروپا است.

اتحادیه اروپا: مذاکرات وین به قطر نمی‌رود/ آنچه در دوحه می‌گذرد، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با حمایت اتحادیه اروپا است.

روز جدید پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در خصوص شفاف سازی درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر صحبت کرد. استانو در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: آنچه در حال حاضر در قطر اتفاق می افتد، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با کمک اتحادیه اروپا است.

سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری با هدف شفاف سازی درباره برگزاری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر گفت.

پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با توجه به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر گفت: مذاکرات برای احیای توافق هسته ای از وین جابجا نشده است.

استانو در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: آنچه در حال حاضر در قطر اتفاق می افتد، مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با کمک اتحادیه اروپا است. این را نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه در سفر شنبه گذشته خود به تهران بیان کرد و گفت که ما توانسته‌ایم مانع را برطرف کنیم و به پیش خواهیم رفت.

وی افزود: به عنوان اولین گام در این مرحله، گفت وگوهای نزدیک داریم، یعنی مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای یافتن راهی که در نهایت آمریکا بتواند به برجام بپیوندد.

سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات بین شرکای بریکس با هماهنگی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هنوز در وین برگزار نشده است.

استانو همچنین گفت که مذاکرات در دوحه با کمک جوزپ بورل و معاون وی انریکه مورا به نمایندگی از وی آغاز شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی مذاکرات در وین از سر گرفته می شود، گفت: ما همیشه می گوییم که این فرصت به نفع ما نیست و باید سریع عمل کنیم، اما زمان به جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا بستگی ندارد، زیرا همه چیز به اراده اتحادیه اروپا بستگی دارد. شرکای مذاکره کننده برای یافتن راهی به جلو با توجه به اقدامات نهایی.

او گفت: «بنابراین ما می‌خواهیم تا جایی که می‌توانیم به جلو برویم، اما بیایید قدم به قدم جلو برویم، همانطور که همیشه در دیپلماسی انجام می‌دهیم. اجازه دهید ببینیم که نتیجه این مذاکرات در دوحه چه خواهد بود و سپس امیدواریم که به زودی برای شرکا برای از سرگیری مذاکرات در وین گرد هم آیند.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود از آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا خبر داد و گفت: تیم من امروز پس از رایزنی در تهران عازم دوحه شد. هماهنگی و تسهیل تبادل نظر غیرمستقیم بین مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی.

وی افزود: هدف از مذاکرات تسریع کار برای بازگشت به وضعیت کاملا عملیاتی و اجرایی برجام است.

همچنین روز گذشته علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان برای رفع تحریم ها و احیای برجام با انریکه مورا هماهنگ کننده لغو تحریم ها و نماینده اتحادیه اروپا در دوحه دیدار کرد.

این مذاکرات در دوحه در حال انجام است و علی باقری صبح دیروز برای انجام این مذاکرات وارد قطر شد.

دیدگاهتان را بنویسید