۴ خط میانجی فعال برای حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا/ در پشت صحنه توقف مذاکرات در وین چه می گذرد؟

۴ خط میانجی فعال برای حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا/ در پشت صحنه توقف مذاکرات در وین چه می گذرد؟

روز جدید العربیه الجدید گزارشی از آنچه در پشت صحنه پایان مذاکرات در وین می گذرد منتشر کرده و نوشته است که چهار راه مجزا اما مرتبط به هم برای حل اختلافات ایران و آمریکا برای احیای شورای امنیت کار می کند. سازمان ملل متحد العربی الجدید این چهار راه میانجی گری را با استناد به منابع آگاه بیان می کند.

یک ماه از تعلیق مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 برای احیای توافق هسته ای می گذرد. بازگشت مذاکره کنندگان ارشد به کشورهایشان همزمان بود با امید فراوان به اجتناب ناپذیر بودن امضای توافقنامه تمدید برجام و سفر احتمالی وزرای خارجه کشورهای عضو به وین برای امضای برجام.

پس از این مدت و عدم از سرگیری مذاکرات در میان اظهارنظرها و صحبت های تند ایرانیان و آمریکایی ها مبنی بر احتمال توافق یا عدم امضای آن، اکنون شاهد توقف مذاکرات و دست کم برای مدت کوتاهی هستیم. . زمان.

پایان مذاکرات با آغاز جنگ بین اوکراین و روسیه مصادف شد که به یک تیتر اصلی در سیاست بین الملل تبدیل شد. این موضوع هم از نظر حاشیه سازی که معروف ترین عنوان بین المللی در حدود یک سال است و هم از نظر تاثیر منفی بر تلاش برای حل و فصل مذاکرات هسته ای را تحت تاثیر قرار داده است.

روسیه از یک طرف از یک تسهیل کننده و میانجی بین ایالات متحده و ایران فاصله گرفته است و برخی ناظران می گویند مسکو متقاعد شده است که توافق برای تشدید بحران با غرب دیگر به نفع روسیه نیست.

اگرچه مذاکرات در وین به بن بست رسیده است، اما تحرکات خارج از وین برای دستیابی به توافق بر سر احیای شورای امنیت سازمان ملل متوقف نشده است. این تلاش ها شامل چهار مسیر به هم پیوسته و میانجیگری به طور همزمان، علیرغم استقلال هر یک است.

از میان این تلاش‌ها و میانجی‌گری‌ها، سه مورد در قالب خطوط غیرمستقیم مذاکرات تهران و واشنگتن پدیدار شد. خط اول از طریق یک مذاکره کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که مسئول هماهنگی توافق هسته ای و مذاکرات جاری برای احیای آن است.

خط دوم از پادشاهی عمان می گذرد، یک میانجی سنتی بین ایران و ایالات متحده، که بر دستیابی به توافق در مورد مبادله زندانیان و آزادی اموال مسدود شده ایران تمرکز دارد.

خط سوم از یکی دیگر از کشورهای منطقه به نام قطر می گذرد تا واشنگتن و تهران را روی میز مذاکره مستقیم برای حل مسائل باقی مانده و دستیابی به توافق قرار دهند.

خط چهارم، راهبرد موجود بین تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل اختلافات است که توافق وین را تسهیل می کند.

خط اول میانجیگری؛ آیا مورا احیای برجام را تسهیل می کند؟

پس از تعلیق مذاکرات هسته ای در ماه گذشته در وین، مذاکرات به طرق مختلف ادامه یافت، اما به ایران و آمریکا محدود شد. زیرا تهران و واشنگتن دو طرف اصلی توافق هسته ای هستند. بر اساس اظهارات ایران و اروپا، مذاکره تهران و کشورهای اروپایی بر سر توافق هسته ای مشکلی ندارد و باقی مسائل مربوط به مسائل دوجانبه ایران و آمریکا است.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، مذاکره کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست خط مذاکرات غیرمستقیم را بر عهده دارد که همچنان فعال است. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری هفتگی گفت که انریکه مورا همچنان در حال انتقال پیامی بین تهران و واشنگتن است.

وی خاطرنشان کرد که ارتباطات در مورد مسائل دیگر تا حل شدن فاصله دارد. حاتب زاده گفت: این گزارش ها برای حذف نام سپاه پاسداران از لیست سیاه بوده است.

علاوه بر این، منابع نزدیک به مذاکرات ایران و آمریکا به العربیه الجدید گفتند که حذف سپاه از لیست سیاه آمریکا تنها موضوع باقیمانده ای است که تا کنون مانع احیای مجدد سپاه شده است.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود همچنین گفتند که دولت آمریکا اخیراً آمادگی خود را برای حذف نام سپاه از لیست سیاه و حفظ سپاه قدس در لیست و همچنین ادامه تحریم ها علیه شرکت ها و موسسات مرتبط با سپاه اعلام کرده است. آنها همچنین اعلام کردند که طرف ایرانی با این پیشنهاد مخالفت کرده و بر حذف کامل نام سپاه و تمامی سازمان های وابسته به آن از فهرست و تحریم ها تاکید کرده اند.

منابع آگاه همچنین گفتند که مذاکرات در این زمینه به بن بست رسیده و دولت آمریکا دیگر نمی خواهد سپاه را از لیست سیاه خارج کند.

بحث بر سر ماندن یا نبودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه آمریکا در حالی ادامه دارد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران در سال 2021 نامه ای به مجلس ایران نوشت و به شش دور از مذاکرات به رهبری دولت سابق حسن روحانی پایان داد. وی نوشت: طرف آمریکایی با حذف نام سپاه از لیست سیاه موافقت کرد. این بدان معناست که دولت آمریکا از موضع خود در مذاکره با دولت جدید ایران دست کشیده است.

منابع آگاه همچنین گفتند که این تنها موضوعی نبود که مورا روی آن کار می کرد و به گفته منابع آگاه، «اتحادیه اروپا توانسته است کشورها را در مواجهه با دشواری دستیابی به توافق به یک تفاهم نامعلوم برساند». چراغ سبز نشان دهنده بازگشت غیر رسمی ایران به بازار انرژی است و ایران در حال حاضر بیش از 2 میلیون بشکه در روز نفت می فروشد.

منابع آگاه همچنین افزودند که در مقابل، ایران از برداشتن گام‌های فزاینده هسته‌ای خودداری کرده و بازرسی‌های آژانس را تسهیل و محدود کرده و همچنین اقدامات ویژه هسته‌ای را کاهش داده است.

منابع نزدیک به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا ماهیت این اقدامات را فاش نکرده اند، اما به نظر می رسد که این اقدامات به درصد بالای اورانیوم غنی شده مرتبط است که ایالات متحده و کشورهای اروپایی نسبت به آن حساس هستند.

منابع همچنین گفتند آنچه که اکنون بین ایران و ایالات متحده به دست می‌آید مشابه یک توافق موقت غیرعلنی با هدف مدیریت فاز فعلی است. علاوه بر این، در عین حال گفته می شود که این تفاهم ها ربطی به جدول زمانی خاصی ندارد و انگیزه آن منافع موقتی است، بنابراین هر لحظه ممکن است از بین برود.

ادامه وساطت قدیمی رابط

پادشاهی عمان در چهار دهه گذشته میانجی سنتی بین تهران و ایالات متحده بوده است. اکبر هاشمی رفسنجانی، چهارمین رئیس جمهور فقید ایران و رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خاطرات خود می نویسد که عمان در اولین سال های پس از انقلاب 1979 ایران میانجیگری میان ایران و آمریکا را پیشنهاد داد و دو دهه ادامه یافت. در سوال اصلی واضح است

این امر مسقط را بر آن داشت تا در سال 2012 برای اولین بار ایران و ایالات متحده را وارد مذاکرات مستقیم کند که منجر به امضای توافق هسته ای 2015 در وین شد.

خط میانجی عمان اکنون برای دستیابی به توافق در مورد تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و آزادی اموال بلوکه شده ایرانیان در خارج از کشور مطابق با توافق وین کار می کند.

علاوه بر این، به گفته منابع آگاه، مسقط همچنین در تلاش است دیدگاه های ایرانی-آمریکایی را به حل مسائل باقی مانده در مذاکرات وین و دستیابی به توافق نزدیک کند، هرچند تلاش عمان بر توافق تبادل زندانیان متمرکز است.

منابع همچنین گفتند که توافقی تقریبا آماده بین ایران و آمریکا برای آزادی سه تبعه دوتابعیتی در ایران و زندانیان ایرانی در آمریکا و همچنین آزادی ۷ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور وجود دارد.

به گفته منابع آگاه، بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان و یکی از مقامات ارشد امنیتی این کشور قرار بود هفته گذشته به ایران سفر کنند، اما به دلیل “تحولات فوق العاده” این سفر برای مدت نامعلومی به تعویق افتاد.

منابع همچنین گفتند که واشنگتن “به نظر نمی رسد در حال حاضر توافق را اجرا کند” و “اجرای آن به تعویق خواهد افتاد”. مطلعین توضیح دادند که پرونده توافق مبادله زندانیان و آزادسازی پول های بلوکه شده ایران جدای از مذاکرات وین درباره احیای برجام است، اما اجرای آن تفاهم غیرعلنی حاصل از میانجی گری اروپا را تقویت می کند.

منابع آگاه همچنین فاش کردند که آتش بس در یمن نتیجه توافقات منطقه ای و بین المللی است و عمان برای اجرای آتش بس در یمن با ایران تماس داشته است و از سوی آمریکا برای کاهش تنش در منطقه درخواست آتش بس کرده است. .

قطر یکی دیگر از میانجی های منطقه ای است

در همین راستا، یکی دیگر از میانجیگران منطقه ای به نام قطر میان ایران و آمریکا میانجیگری می کند که نقش مکملی در میانجیگری ماموریت مورا دارد. به گفته منابع آگاه، این میانجیگری بر حضور ایران و آمریکا بر سر میز مذاکره مستقیم برای حل و فصل مسائل باقی مانده از مذاکرات در وین متمرکز شده است.

منابع آگاه فاش کردند که قطر در تلاش است ایران را متقاعد کند که مستقیماً با آمریکا پای میز مذاکره بنشیند. منابع آگاه به العربیه الجدید گفتند که تهران تاکنون این پیشنهادها را رد کرده و آنها را به آزادسازی منابع مسدود شده ایران در خارج از کشور مرتبط می دانند.

در همین راستا، یک هیات عالی رتبه قطری چهارشنبه هفته گذشته به تهران سفر کرد و به گفته منابع آگاه، این هیات با ایران در خصوص مذاکرات وین و امکان گفتگوی مستقیم ایران و آمریکا و آزادسازی اموال ایران و آن را بررسی کردند. درجه.

به گفته منابع آگاه، مخالفت ایران با مذاکره مستقیم با آمریکا چندان قوی نیست، اما هنوز با چنین مذاکراتی موافقت نکرده است. منابع آگاه فاش کرده اند که در صورت آغاز گفتگوهای مستقیم، این مذاکرات به صورت مخفیانه در یکی از پایتخت های منطقه انجام خواهد شد.

آژانس و نقش میانجیگری IV

به موازات آن، سه خط میانجی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده از جمله سه سایت ادعایی عدم افشا در حال کار است.

منابع نزدیک به مذاکرات هسته ای وین به العربیه الجدید گفتند که مذاکرات بین دو کشور برای حل این اختلاف در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید