آمریکا: تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در پیش نویس توافق را پذیرفتیم اما ایران به این پیشنهادات پاسخ نداد/ احتمال توافق پس از مذاکرات دوحه کاهش یافت

آمریکا: تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در پیش نویس توافق را پذیرفتیم اما ایران به این پیشنهادات پاسخ نداد/ احتمال توافق پس از مذاکرات دوحه کاهش یافت

در ادامه این مطلب، این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: چشم انداز توافق پس از مذاکرات دوحه بدتر از قبل از مذاکرات است و روز به روز بدتر خواهد شد.

می‌توانید دوحه را در بهترین حالت یک پیشرفت و در بدترین حالت یک گام به عقب توصیف کنید. اما در این مرحله پیشرفت، برای تمام اهداف عملی، یک گام به عقب است.»

این مقام ارشد آمریکایی گفت: خواسته های مبهم آنها، بازگشایی پرونده با مسائل حل شده و مطالباتی که مشخصاً به برجام مربوط نیست، همه به ما نشان می دهد که مذاکرات واقعی باید بین ایران و ایران باشد نه بین ایران و آمریکا برای حل و فصل. مذاکرات ایران و ایران باید برای حل مشکل اساسی در مورد اینکه آیا آنها به بازگشت متقابل به برجام علاقه مند هستند یا نه، انجام شود.

وی ادامه داد: «در این مرحله، مطمئن نیستم که آنها (ایرانی‌ها) می‌دانند بیشتر از این چه می‌خواهند یا نه.» آنها با جزئیات پیشنهادی به دوحه نیامدند. برخی از چیزهایی که آنها می خواستند برای ما و اروپایی ها کاملاً غیرقابل قبول بود.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن از آغاز مذاکرات در آوریل 2021 به صراحت اعلام کرده است که نمی تواند به ایران تضمین قانونی بدهد که دولت بعدی آمریکا به توافق پایبند باشد.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: ما گفتیم هیچ راه قانونی وجود ندارد که بتوانیم دولت آتی را ملزم کنیم و به همین دلیل به دنبال راه‌های دیگری برای راضی کردن ایران بودیم و تصمیم گرفتیم که پرونده بسته شود.

این مقام ارشد آمریکایی استدلال تهران مبنی بر اینکه واشنگتن مقصر عدم پیشرفت است را رد کرد و گفت که ایالات متحده به تغییرات پیشنهادی اتحادیه اروپا در پیش نویس توافق حاصل شده در مذاکرات گسترده تر در ماه مارس پاسخ مثبت داده است. در حالی که ایران نتوانست به این پیشنهادات پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید