آمریکا: ایران برای احیای برجام باید موضع اخیر خود را اصلاح کند/پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم به توافق برسیم.

آمریکا: ایران برای احیای برجام باید موضع اخیر خود را اصلاح کند/پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم به توافق برسیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه به وقت محلی و در پی ادعای واشنگتن، ایران را به عدم دستیابی به توافق متهم کرد و گفت: ارزیابی ما این است که دلیل به توافق نرسیدن ما این است که تهران دلایل منطقی دارد. بازگشت متقابل این در پیش نویس اتحادیه اروپا بیان شده است، تصویب نشده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار مواضع قبلی خود و دیگر مقامات آمریکایی افزود: همچنان بین ایران و آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5 اختلاف و شکاف وجود دارد. پس از پاسخ های ایران، این شکاف ها همچنان باقی است. پاسخ‌های ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم توافق را ببندیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به مذاکرات غیرمستقیم ادامه می دهد، ادامه داد: آمریکا معتقد است هنوز برای انعقاد این توافق دیر نشده است. ما معتقدیم تا زمانی که بدانیم اجرای برجام در راستای منافع امنیت ملی ماست، احیای آن را دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: ما نیز مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران اظهارات ضد ایرانی آمریکا و سه کشور اروپایی هستیم.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما به اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن اطمینان کامل داریم و در رایزنی و همکاری نزدیک با شرکای خود در آژانس، مناسب‌ترین پاسخ به عدم پاسخگویی رضایت‌بخش ایران به آن را بررسی خواهیم کرد. سوالات مطرح شده توسط آژانس خوب، ما ادامه می دهیم

وی در خصوص وضعیت زندانیان دو تابعیتی در ایران نیز در خصوص معامله احتمالی با تهران، آزادی آنها را یکی از اولویت های دولت بایدن دانست و آن را به مذاکرات وین ربطی نداشت.

وی افزود: ما همواره این دو موضوع را به دو صورت مختلف پیگیری کرده ایم و تلاش خود را برای آزادسازی آن ادامه می دهیم.

در همین راستا، یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی به رسانه های آمریکایی گفت که ما همچنان علاقه مندیم که آیا می توانیم با ایران به توافق برسیم یا خیر.

او استدلال کرد که بنابراین دولت بایدن آماده است به عقب نشینی و پیشرفت در این مذاکرات ادامه دهد.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که برای دستیابی به توافق، ایران باید موضع اخیر خود در مورد مسائل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اصلاح کند.

دیدگاهتان را بنویسید