پیش نویس توافق در وین دو ماه پیش آماده شد / مسائل پس از مناقشه مسدود شده است

پیش نویس توافق در وین دو ماه پیش آماده شد / مسائل پس از مناقشه مسدود شده است

روز جدید سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت پیش نویس توافقنامه بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل بیش از دو ماه است که اجرایی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری به سوالاتی درباره آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به برجام در وین که مدتی است به دلیل زیاده خواهی ها و کارشکنی های واشنگتن به بن بست رسیده است، پاسخ داد. .

به گزارش سایت وزارت امور خارجه فرانسه، در پاسخ به این سوال که آیا احتمال از سرگیری مذاکرات در وین در آینده نزدیک وجود دارد؟ وی خاطرنشان کرد: پیش نویس توافق بیش از دو ماه پیش برای از سرگیری پیوستن به برجام تهیه شده است. مذاکره کنندگان ترویکای اروپایی نیز به همین دلیل وین را ترک کردند و به پایتخت های خود بازگشتند و متقاعد شدند که این روند به زودی نهایی می شود.

وی به ناکامی کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات برای حل و فصل مسائل باقی مانده در وین اشاره نکرد و افزود: اما به دلیل مشکلی که بین ایران و آمریکا خارج از برجام وجود دارد، این موضوع متوقف شد. “

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه با اشاره به ادعای غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: از کشورها می‌خواهیم برخورد مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم را برای نهایی کردن این توافق در اسرع وقت اتخاذ کنند. . با توجه به توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران که می‌تواند ایران را از مزایای عدم اشاعه آن محروم کند، این یک اشتباه جدی و خطرناک است که فرض کنیم این توافق به طور نامحدود روی میز خواهد بود.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نتیجه سفر انریکه مورا به تهران و دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان گفت که وی مذاکرات در وین را متوقف نکرده است. تهران منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن است.

وی گفت: در این سفر مذاکرات جدی صورت گرفت و با ابتکارات ویژه ای از ایران به نتیجه رسید. اگر طرف آمریکایی به برخی از راه حل های پیشنهادی پاسخ دهد، ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که همه کشورها برای دستیابی به توافق به وین برگردند.

حاتب زاده گفت: اگر آمریکا امروز تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند می توانیم گام مهمی در جهت پیشبرد مذاکرات وین برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید