مناقشه بر سر قیمت خودرو یک مناقشه رسمی در مورد منافع شخصی است

مناقشه بر سر قیمت خودرو یک مناقشه رسمی در مورد منافع شخصی است

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت و یکی از نمایندگان اصلی منتقد صنعت خودرو در ایران، در واکنش به افزایش بی رویه قیمت خودرو می گوید: من به شخصه موافقم که قیمت خودرو آزاد شود. یعنی خودروساز می آید و می گوید فلان ماشین برای من قیمت مشخصی دارد و می خواهم آن را به فلان قیمت بفروشم.

یعنی نظارت بر سیاست اقتصادی اعلام شده از سوی دولت نباید پشت موضوع باشد، زیرا وقتی آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد، توجیه آن از دست خودروسازان گرفته می شود که مدام می گویند ضرر می کنیم. اما قیمت ها مدام در حال افزایش است.

رشیدی کوچی می گوید: قیمت خودروهای امروزی در کشورمان به قیمت های بازار جهانی بسیار نزدیک است، بنابراین اکنون زمان آن رسیده که واردات خودرو کاملا آزاد شود. در واقع چه اشکالی در این روش وجود دارد؟ امروز اگر قیمت پژو 207 به یک میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است یعنی اگر دلار 50 هزار تومان را در نظر بگیریم قیمت آن حدود 20 هزار تومان است. خب بذار ماشین 20 هزار دلاری که تو دنیا تولید میشه وارد کشورمون بشه بعد به مردم بگیم این پژو 207 تولید خودمونه و مثلا این تویوتا هایلوکس 20 هزار دلاری هم موجوده حالا انتخاب خودتون رو بخرید.

رشیدی کوچی می گوید: مسئولان مسئول و تصمیم گیرنده در حوزه خودروسازی کشور نمی توانند قیمت خودروهای داخلی را با بازارهای جهانی برابری کنند، اما در داخل انحصار دارند. بنابراین واضح است که با قیمت گذاری سفارش در حوزه خودرو به شدت مخالفم، زیرا منافع مردم در نظر گرفته نمی شود.

نماینده مروشت می گوید: اگر دولتمردان و خودروسازان جسارت داشته باشند و آماده باشند، اجازه می دهند طرح من آزادانه قیمت خودروهای داخلی و اجازه واردات خودرو را فراهم کند تا همه مردم ببینند چند نفر در صنعت خودروسازی ما جان باخته اند. از تجربه

نماینده مردم استان فارس در واکنش به افزایش قیمت خودرو و شکایت شورای رقابت قیمت گذاری و اساسا چرا هیچ شخص و سازمانی مسئولیت این وضعیت آشفته را بر عهده نمی گیرد؟ وی بیان کرد: این فضای ایجاد شده از سوی دولت در خصوص گرانی خودرو و عدم مسئولیت فرد یا گروهی، بازی با کلمات و دعوای رسمی برای سود بیشتر خودروسازان و کسانی که پشت سر آنها ایستاده اند را می بینیم. پرده صنعت خودرو راه بررسی مسئولان و همچنین ایجاد رضایت در بین مردم مشخص است، اما به نظر می رسد اگر تسلیم برنامه ساده من شوند، منافع عده ای به خطر می افتد.

رشیدی کوچی می گوید: در نامگذاری سال 1402 توسط رهبر انقلاب و در قسمت اول آن از مهار تورم صحبت شده است اما افزایش قیمت خودرو بسیار بیشتر از افزایش 27 درصدی حقوق مسئولان است. و کارگران نه تنها بسیاری از نمایندگان مردم، بلکه توده های مردم نیز به این افزایش قیمت خودروها و افزایش 27 درصدی دستمزدها اعتراض دارند که در واقع اعتراضی موجه است. سوال من از دولتمردان متولی حوزه خودرو این است که اگر امسال سال مهار تورم است و شما هم مدعی استانداری هستید بیایید و مردم را متقاعد کنید که این افزایش قیمت ها با چه متری سنجیده می شود. ?

در این مدت که افتخار نمایندگی مردم را داشتم مدام از اوضاع آشفته صنعت خودرو و بازار و همچنین مافیای آن صحبت می کردم و آنها را به مناظره دعوت می کردم. که خواسته مردم است، اصرار دارم که شاید با کمک برخی همکاران بالاخره این رویه ناصادقانه تغییر کند، البته اگر قدرت ما به مافیا برسد.

دیدگاهتان را بنویسید