وزارت امور خارجه ایران: آماده پایان مذاکرات بر اساس پیش نویس مذاکرات وین هستیم/ هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین ارائه نکرده ایم.

وزارت امور خارجه ایران: آماده پایان مذاکرات بر اساس پیش نویس مذاکرات وین هستیم/ هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین ارائه نکرده ایم.

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت عدم توقف فضاسازی‌هایی که در چارچوب ایران‌هراسی انجام می‌شود، ضمن پاسخ به مواضع و اقدامات اتحادیه اروپا، فرصت‌های پیشبرد منافع دوجانبه به‌طور چشمگیری تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. .

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای 11 ماده ای به جمع بندی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت های اروپایی پاسخ داد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

1- جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به کلیشه‌های مضاعف و منفی که در دهه‌های اخیر در قالب کمپین برخی دولت‌ها برای بدنام کردن ایران ایجاد شده، در حمایت و ترویج حقوق بشر تزلزل‌ناپذیر است. حقوق زنان و آحاد ملت همواره رعایت شده است و جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از ابعاد از جمله دسترسی زنان به تحصیل، حقوق برابر و رعایت حقوق بشر یکی از دولت‌های پیشرو است.

جمهوری اسلامی ایران برنامه ساختگی را به عنوان بخشی از کارزار سیاسی سازماندهی شده برای اعمال فشار حداکثری بر ملتی مستقل و در حال رشد که در برابر دو چالش همزمان مقاومت می کند، نمی پذیرد. انزوای خارجی و جنگ اقتصادی ایالات متحده این سوء استفاده از فرآیندها و تشریفات بین المللی را – هم در شورای حقوق بشر و هم در خلاصه شورای وزیران اتحادیه اروپا – به شدیدترین شکل ممکن می پذیرد و محکوم می کند. پلیس و امنیت ایران در اغتشاشات و برخورد با برخی اقدامات تروریستی با رعایت ضوابط و قواعد رفتاری بسیار دقیق و مشخص که برگرفته از قوانین و مقررات صریح و نیز آموزه های دینی و دینی ما مبتنی بر احترام به انسان و فرد است. احد مردم است، او سعی کرد خشونت افسارگسیخته را کنترل کند. علیرغم خشونت و نفرت هایی که توسط برخی افراد و نهادهای فعال در قلمرو دولت های مدعی حقوق بشر و اعمال علیه شهروندان ترویج می شود، نیروهای امنیتی و انتظامی با تسامح کامل شهدای زیادی را برای کنترل ناامنی، تامین امنیت و نظم عمومی تقدیم کردند. انجام داد

2- جمهوری اسلامی ایران با رد هرگونه استفاده ابزاری و گزینشی از حقوق بشر که به ابزاری برای پیشبرد منافع سیاسی برخی از دولت های اروپایی و آمریکایی تبدیل شده است، استانداردهای دوگانه و گستاخانه این دولت ها را در برابر کشورهای متحد خود و همچنین اراضی اشغالی فلسطین، نقض حقوق بشر را به شدیدترین شکل ممکن یادآوری می کند. سکوت کر کننده مدعیان حقوق جهانی بشر در برابر این جنایات نمونه بارز قربانی شدن حقوق بشر به نام منافع سیاسی است. بر این اساس، این دولت ها هیچ صلاحیت اخلاقی ندارند که رعایت حقوق بشر را برای دیگران تجویز کنند. بر اساس یافته های گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، این کشورها به دلیل تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران اعم از زنان، جوانان، کودکان و اقلیت های قومی و مذهبی ناقض حقوق بشر هستند و باید پاسخگو باشند. اگرچه هیچ کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به آثار غیرانسانی این سیاست ها تشکیل نشد، اما از سوی دیگر، با هماهنگی کمپین فشار حداکثری علیه ایران، کمیته هایی را تشکیل داده و ادعاهای کذبی برای انزوای ایران می کنند، طرح هایی که پوچ است. وجود آنها از قبل مشخص است.

3- جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات طرفین ذیل استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد (قطعنامه A/RES/60/288) و همچنین اعلامیه اصول حقوق بین الملل (قطعنامه A/RES/2625). ) بیان می کند که کشورهای غربی موظفند از ترویج خشونت، نفرت، تروریسم، بی قانونی و بی نظمی توسط افراد و نهادهای ثبت شده در قلمرو یا تحت صلاحیت آنها جلوگیری کنند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران در صورت ناتوانی یا عدم تمایل به انجام تعهدات قانونی خود در این کنوانسیون ها، افراد و نهادهایی را که به طور سیستماتیک در ترویج خشونت و تروریسم مشارکت داشته باشند و بدون هیچ تساهلی از سوی همگان، تحمل نمی کند. استفاده از ظرفیت ملی و بین المللی حقوقی و قضایی برای احقاق حقوق ملت ایران.

4- در جریان مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل و موثر برجام، خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وین بوده است. اما فهرست بلندبالای نقض فاحش کشورهای اروپایی و آمریکایی در جریان اجرای برجام، ایران را وادار می کند که نسبت به آینده واقع بین باشد. هدف جمهوری اسلامی ایران انعقاد یک توافق باثبات و باثبات است، توافقی که در آن منافع عملی لغو تحریم ها برای ایران تضمین شود. و دوم اینکه نباید به راحتی توسط سیاست داخلی دولت ها نقض شود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بر اساس پیش نویس مذاکرات وین که حاصل ماه ها مذاکرات سخت و فشرده بود، مذاکرات را به نتیجه برساند. اکنون در طرف مقابل، احزاب غربی قرار دارند که با اتخاذ سیاست های غیرواقعی و محاسبات نادرست دچار سردرگمی شده اند.

5- جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع اشاعه تسلیحات، همواره بر اساس تعهدات بین المللی خود و بر اساس شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری داشته است. آژانس، و مصمم به ادامه این همکاری است. همچنین به کشورهای غربی توصیه می کنیم که فضای همکاری فنی ایران و آژانس را با پرهیز از کار سیاسی تخریب نکنند.

6- موضع اصلی جمهوری اسلامی ایران در بحران اوکراین حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و لزوم پایان دادن به مناقشه از طریق راه حل های سیاسی است. همانطور که بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید شده است، هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین ارائه نکرده ایم. تمامی همکاری های دفاعی و تسلیحاتی ایران با سایر کشورها مطابق با حقوق و تعهدات بین المللی ایران است

7- جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تعهدات قانونی و الزام آور دولت های ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه بر اساس «معاهده تجارت تسلیحات»، تأکید می کند که بر اساس این معاهده، دولت های مذکور «آگاهانه» اقدامات کشنده ای انجام داده اند. تسلیحات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از آنها در جنگ یمن استفاده کرد. بر اساس گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، این سلاح ها نقش مهمی در حملات به غیرنظامیان یا اهداف غیرنظامی و در ارتکاب جنایات جنگی داشته اند. بنابراین، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با تسلیح و حمایت از ائتلاف در جنگ علیه یمن در جنایات جنگی احتمالی شرکت دارند.

8- ایران ستون امنیت و ثبات منطقه است. هرگز در تاریخ به همسایگان خود حمله نکرده است، اما مورد حمله قرار گرفته است. در عین حال، رویه مستمر ایران در چند دهه گذشته نشان داده است که به هیچ وجه تسلیم فشار، تهدید و تحریم نخواهد شد. او به وعده ای که می دهد عمل می کند. و در مقابل متجاوز قرار می گیرد. جنگ هشت ساله صدام علیه ایران که با حمایت همه جانبه عده ای در اروپا، غرب آسیا و آمریکا همراه بود، ما را مجبور به توسعه توان دفاعی کرد که هرگز قابل مذاکره نخواهد بود. اروپا باید با ادامه صادرات سلاح های مدرن و دستکاری امنیت در نظم منطقه، تشکیل ائتلاف های ارعاب و فشار، مداخله در امور داخلی کشورها به بهانه ایجاد دموکراسی گازهای گلخانه ای، مسئولیت نقش خود در بی ثباتی منطقه را بپذیرد. که همزیستی حکومت ها را مختل می کند.

9- تجربه تلخ جنایات داعش همچنان مردم غرب آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد. علیرغم ادعای آمریکا و متحدانش، اگر نقش ایران و قهرمان بزرگ در مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی و همت مردم عراق و سوریه در مبارزه، مهار و شکست موجی نبود. تروریسم داعش نه تنها امنیت و ثبات منطقه بلکه صلح و امنیت را نیز تحت الشعاع بین المللی قرار داده بود.

10- ما به امنیت، ثبات و رفاه درون زا و فراگیر در منطقه معتقدیم. ما دست برادری به سوی همه همسایگانمان از جمله کشورهای منطقه غرب آسیا دراز کرده‌ایم و در یک سال گذشته دامنه همکاری‌های ایران و همسایگانش گسترده‌تر و متنوع‌تر شده است. تنها با مشارکت کشورهای منطقه می توان ثبات، امنیت، ثبات و رفاه همه جانبه را تضمین کرد. ما سیاست مهم همسایگی را با هدف دستیابی به امنیت جمعی در منطقه ادامه می دهیم و اتهامات بی اساس ما را از این مسیر باز نمی دارد.

11- جمهوری اسلامی ایران اگرچه به شدت به اعمال تحریم‌های غیرقابل قبول و بی‌اساس از سوی اتحادیه اروپا اعتراض دارد، اما معتقد است که تعامل و گفت‌وگو با این اتحادیه و اعضای آن تنها از طریق احترام، اعتماد، منافع متقابل و مشترک محقق می‌شود. بر این اساس درهای تعامل و گفتگو را باز گذاشته ایم و در عین حال از بیان مطالبات و مواضع انتقادی خود دریغ نکرده ایم. طبیعتاً اگر فضاسازی هایی که در چارچوب ایران هراسی صورت می گیرد، متوقف نشود، احتمال ارتقای منافع متقابل به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید