هیچ سلاحی به روسیه ارسال نکرده است تا در جنگ علیه اوکراین از آن استفاده کند

در گفت و گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند، آخرین تحولات روابط دوجانبه، مذاکرات رفع تحریم ها، بحران اوکراین و حوادث اخیر کشورمان و سوء استفاده ها مطرح شد. شورشیان و شورش ها و دخالت های خارجی در توسعه داخلی کشورمان بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران اوکراین تصریح کرد: با وجود کمک های نظامی برخی کشورها به اوکراین، هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه ارسال نکرده و نخواهیم کرد، زیرا معتقدیم که راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت از تسلیحات از سوی دیگر امکان صلح را به تاخیر می اندازد.

امیر عبداللهیان درباره تحولات داخلی ایران نیز اظهار داشت: توجه به حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و هم اکنون زنان در بخش های مختلف دانشگاهی، علمی، پزشکی، آموزشی، اداری و فناوری نقش بسیار موثری ایفا می کنند.

وزیر امور خارجه کشور به ما خاطرنشان کرد: بخشی از حوادث اخیر ایران تظاهرات مسالمت آمیز است که طبق قانون اساسی کشور از آن حمایت می کنیم و مطالبات مسالمت آمیز مردم را حق قانونی خود می دانیم و همواره به آن توجه داریم. و به آنها پاسخ دهید.

امیر عبدالخیان در عین حال افزود: اما در این میان عده ای از شورشیان با رهبری خارجی و تحریک شبکه های تلویزیونی بیگانه اموال عمومی را تخریب کردند و با سلاح گرم و سرد به مردم و پلیس حمله کردند که این امر در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.

وزیر امور خارجه ایران با یادآوری وقایع داخلی آمریکا و اشغال کنگره خاطرنشان کرد: برای مدتی طولانی اینترنت در آمریکا قطع شد و حتی صفحات شخصی مجازی رئیس جمهور وقت آمریکا به بهانه این موضوع بسته شد. امنیت ملی. آیا شورای وزیران اروپا پس از آن ابراز نگرانی کرد؟

«پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این تماس تلفنی از شنیدن آخرین وضعیت مذاکرات برجام تشکر و ابراز امیدواری کرد که به زودی توافقی بین طرفین حاصل شود.

وی در خصوص بحران اوکراین به اقدامات نظامی روسیه علیه منشور سازمان ملل پرداخت و افزود: اوکراین به عنوان یک کشور مستقل حق دفاع از خود را دارد.

وی با اشاره به موضوع افغانستان، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در پذیرش مهاجران و پناهجویان افغانستانی قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران از نفوذ خود برای تشویق طالبان به رعایت حقوق بشر و حقوق زنان استفاده کند. حقوق .

وزیر امور خارجه فنلاند در رابطه با ناآرامی های اخیر در ایران ابراز امیدواری کرد که گزارشی مستقل و بی طرفانه درباره درگذشت مهسا امینی منتشر شود.

طرفین در این گفتگو بر ابعاد روابط دوجانبه فنلاند و جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید