ادعای جدید آمریکا: ارسال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین

ادعای جدید آمریکا: ارسال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین

روز جدید واشنگتن پست به نقل از منابع خود مدعی شده است که ایران و روسیه در یک ماه گذشته برای ارسال موشک های فاتح 110 و ذوالفقار ایران به روسیه به توافق رسیده اند.

پس از آنکه منابع آمریکایی ادعا کردند پهپادهای ایرانی را به جنگ اوکراین فرستاده اند، این بار منابع آمریکایی می گویند که موشک های بالستیک زمین به زمین ایرانی را به روسیه می فرستند تا به شهرهای اوکراین موشک پرتاب کنند.

واشنگتن پست به نقل از منابع دولتی آمریکا که نامش فاش نشده، مدعی شده است که ایران و روسیه توافقنامه فروش موشک های زمین به زمین فاتح-110 و ذوالفقار ایران با برد 300 تا 700 کیلومتر را برای استفاده در جنگ اوکراین نهایی کرده اند.

واشنگتن پست با استناد به گزارش اطلاعاتی یک کشور نزدیک به آمریکا در منطقه که امور مربوط به انتقال تجهیزات و تسلیحات نظامی به ایران را رصد می کند، مدعی شد: نشانه آشکاری از گسترش نقش ایران به عنوان تامین کننده نظامی مسکو، تهران در 18 سپتامبر سپتامبر گذشته (1 ماه پیش) مقاماتی را به روسیه فرستاد تا شرایط ارسال سایر تسلیحات ایرانی از جمله دو نوع موشک زمین به زمین (فاتح-110 و ذوالفقار) به روسیه را نهایی کنند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست: یک ارزیابی اطلاعاتی که در روزهای اخیر با مقامات اوکراینی و آمریکایی به اشتراک گذاشته شده، ادعا می کند که صنعت تسلیحات ایران در حال آماده سازی اولین تحویل موشک های فاتح-110 و ذوالفقار، دو مورد از محبوب ترین موشک های بالستیک کوتاه برد ایران است. اهدافی را در فاصله 300 و 700 کیلومتری هدف قرار دادند. اگر این توافق انجام شود، این اولین تحویل چنین موشک هایی به روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین خواهد بود.

منابع ادعایی به واشنگتن پست گفتند که ایران همچنین در حال آماده شدن برای تحویل سری جدیدی از پهپادها به روسیه است که شامل ده‌ها پهپاد مهاجر-6 و تعداد بیشتری پهپاد شهید-136 می‌شود.

منابع غربی اخیراً در گزارش هایی گفته اند که ذخایر موشکی و تسلیحاتی روسیه در جنگ اوکراین در ماه های اخیر تمام شده و مسکو به دنبال خرید موشک از منابع خارجی و از متحدان و کشورهای دوست خود است.
پیش از این در رسانه های غربی گزارش هایی مبنی بر انتقال موشک از کره شمالی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین منتشر شده بود.

همزمان با ناآرامی‌های اخیر در ایران و حمایت عمومی مقامات آمریکایی از معترضان، رسانه‌های آمریکایی و غربی ضمن پوشش گسترده اعتراضات در ایران، تلاش کرده‌اند تا موضوع جنگ اوکراین و قرار دادن ایران و ایران را به هم مرتبط کنند. روسیه در یک جبهه متحد علیه غرب که در حال جنگ است. اوکراین در پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود برای فشار اقتصادی، تحریم و دیپلماتیک بیشتر بر ایران مشارکت دارد.

مقامات رسمی ایران بارها گزارش ها مبنی بر دخالت تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین را تکذیب کرده و ضمن اعلام مخالفت با ادامه جنگ در اوکراین تاکید کرده اند که با ارسال سلاح به روسیه و اوکراین مخالف هستند.

در حالی که کشورهای غربی و رسانه‌ها به ارسال هرگونه سلاح به روسیه واکنش نشان می‌دهند، در ماه‌های اخیر میلیاردها دلار کمک نظامی کلی از سوی 52 کشور غربی به اوکراین ارسال شده است و جریان کمک‌ها همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید