ادعای رابرت مالی: اظهارات امیرعبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی صحت ندارد/ تهران در تابستان گذشته ده ها پهپاد به روسیه ارسال کرد; اکنون پرسنل نظامی ایران در مناطق اشغالی اوکراین در حال آموزش نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها هستند

ادعای رابرت مالی: اظهارات امیرعبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی صحت ندارد/ تهران در تابستان گذشته ده ها پهپاد به روسیه ارسال کرد;  اکنون پرسنل نظامی ایران در مناطق اشغالی اوکراین در حال آموزش نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها هستند

روز جدید : واکنش نماینده آمریکا در امور ایران به اظهارات وزیر امور خارجه ایران درباره زمان و تعداد پهپادهای ارسالی به روسیه قبل از جنگ اوکراین.

راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، در واکنش به اظهارات روز گذشته حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه تهران ماه ها قبل از جنگ تعداد کمی پهپاد در روسیه ارائه کرده بود، پیامی را در توییتر خود منتشر کرد. در اوکراین.

به گزارش ایسنا، مالی در پیام خود بار دیگر ادعای اثبات نشده مقامات کشورش مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد که این ادعای امیر عبدالخیان صحت ندارد چرا که تهران در تابستان گذشته ده‌ها پهپاد را به روسیه فرستاد. و در حال حاضر نیز پرسنل نظامی ایران در مناطق اشغالی اوکراین در حال آموزش نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها هستند.

وی افزود: آنها در مواجهه با شواهد به یک سیاست جدید نیاز دارند نه داستان جدید.

این ادعاها از سوی مقامات آمریکایی، غربی و به ویژه اوکراینی تکرار می شود که ایران و روسیه قویا آن را تکذیب می کنند.

حسین امیرعبدلاخیان روز شنبه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دفاعی منشور سازمان ملل متحد، در پاسخ به ادعای مقامات غربی و آمریکایی مبنی بر ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و تهیه این ابزار از سوی تهران، گفت: کرد مسکو: اظهارات آنها در مورد قسمت موشک کاملا اشتباه و قسمت پهپاد صحیح است. ما در ماه های منتهی به جنگ اوکراین و قبل از آن تعداد کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین، با تاکید بر اینکه “ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراینی اطلاع داده ایم”، افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده ایم که اگر اسنادی برای استفاده روسیه وجود دارد که پهپادهای ایرانی را در جنگ اوکراین در اختیار ما قرار می دهد. در همین راستا دو هفته پیش تیم دفاعی کشورمان برای بررسی این موضوع و برگزاری جلسه مشترک با اوکراینی ها به یکی از کشورهای اروپایی رفتند اما در دقیقه 90 طرف اوکراینی در جلسه حاضر نشد و علت این فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفتند که ما می خواهیم ایران را به خاطر بحث پهپاد تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک جلسه مشترک با ایرانی ها شرکت کنید و با آنها قهوه بنوشید.

امیر عبدالخیان همچنین به گفت و گوی چند روز پیش خود با وزیر امور خارجه اوکراین اشاره و تصریح کرد: بار دیگر در این گفت وگوی تلفنی تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی سندی در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی داشته باشد. در جنگ اوکراین، او باید در اختیار ما قرار دهد و در این زمینه توافق کردیم که مدارک خود را در اختیار ما قرار دهند و اگر طرف اوکراینی به قول خود عمل کند، در روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و ما به اسناد خود علاقه مند هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند.

دیدگاهتان را بنویسید