نیویورک تایمز در گزارشی از “تمایل مسکو برای دستیابی به موشک های بالستیک از تهران” گزارش می دهد. واکنش اوکراین چیست؟

نیویورک تایمز در گزارشی از “تمایل مسکو برای دستیابی به موشک های بالستیک از تهران” گزارش می دهد.  واکنش اوکراین چیست؟

در رقابت برای تامین تسلیحات برای مرحله بعدی جنگ، کیف همچنین نگران است که مسکو ممکن است برای تکمیل زرادخانه خود به متحدان خود روی آورد. نگرانی اصلی در میان مقامات دولتی و نظامی اوکراین این است که روسیه ممکن است موشک های بالستیک از ایران بخرد، اگرچه آقای دانیلوف گفت هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انجام این کار وجود ندارد.

مارک سانتورا در نیویورک تایمز نوشت که مقامات اوکراینی، در حالی که هنوز از سرعت ناکافی تحویل تسلیحات پیشرفته غربی نگران هستند، به طور فزاینده ای مطمئن هستند که متحدان غربی آنها در نهایت توپخانه دوربرد و حتی جت های جنگنده را در اختیار آنها قرار خواهند داد. الکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در مصاحبه ای گفت: «ما توپخانه دوربرد خواهیم داشت، این مطمئن است. ما دوست داریم آنها را در اسرع وقت به دست آوریم، زیرا هر روز که آنها را بدست آوریم، روس ها فوراً تأثیر آن را احساس خواهند کرد.»

، ادامه می دهد: در رقابت برای تامین تسلیحات برای مرحله بعدی جنگ، کی یف همچنین نگران است که مسکو ممکن است برای تکمیل زرادخانه خود به متحدان خود روی آورد. نگرانی اصلی در میان مقامات دولتی و نظامی اوکراین این است که روسیه ممکن است موشک های بالستیک از ایران بخرد، اگرچه آقای دانیلوف گفت هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انجام این کار وجود ندارد.

پس از تامین امنیت تانک‌های جنگی و خودروهای زرهی در هفته‌های اخیر، جت‌های جنگنده پیشرفته یکی دیگر از سلاح‌های درخواستی اوکراین هستند. پرزیدنت بایدن ارسال هواپیماهای جنگی به اوکراین را در ماه ژانویه رد کرد، اما مقامات در کیف همچنان خوشبین هستند که متحدان غربی این کشور راهی برای تحویل هواپیماهای جنگی به اوکراین بیابند.

بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با هواپیماهای جنگنده پیشرفته آغاز خواهد کرد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه گفت که این هواپیما در نشست وزرای دفاع این ائتلاف مورد بحث قرار خواهد گرفت. آقای دانیلوف ابراز اطمینان کرد که متحدان اوکراین با درخواست هواپیما موافقت خواهند کرد، اما گفت که هنوز برای حدس زدن در مورد نوع هواپیماها زود است و گفت: “باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی می افتد.”

از آغاز جنگ، ایالات متحده و دیگر متحدان غربی اوکراین به دقت تنظیم تسلیحات به اوکراین را تنظیم کرده و از ارسال تسلیحات قدرتمندتر جلوگیری کردند تا روسیه را تحریک نکنند. اما پس از یک سری موفقیت در میدان نبرد، اوکراین متحدان خود را متقاعد کرد که یک سری ممنوعیت ها را لغو کنند و به آنها سلاح های تهاجمی قوی تری بدهند.

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، هفته گذشته گفت که به نظر می رسد موضوع جنگنده ها و تسلیحات دوربرد «قابل حل» باشد.

آقای دانیلوف گفت که تمایل مسکو برای دستیابی به موشک های بالستیک از تهران مشکل دیگری برای اوکراین ایجاد کرده است. مقامات غربی ایران را تامین‌کننده اصلی پهپادهای روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین معرفی کرده‌اند و در ماه‌های اخیر گفته‌اند که معتقدند روسیه در تلاش است موشک‌های ایرانی را برای استفاده در جنگ به دست آورد. آقای دانیلوف گفت: اگر روسیه بتواند ایران را به انجام چنین کاری متقاعد کند، برای ما یک چالش مضاعف خواهد بود.

حملات روسیه به زیرساخت های اوکراین با استفاده از پهپادهای ایرانی در روزهای اخیر پس از یک وقفه کوتاه افزایش یافته است. روسیه روز جمعه بیش از 100 پهپاد، موشک و موشک را به سمت شهرهای اوکراین پرتاب کرد. پیش از حمله روز جمعه، اطلاعات اوکراین تخمین زده بود که روسیه از حدود 660 پهپاد شاهد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است. وادیم اسکیبیتسکی، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هفته گذشته گفت که روسیه اخیراً 250 تا 300 فروند دیگر از این پهپاد را به عنوان بخشی از قرارداد خود برای 1750 دستگاه دریافت کرده است.

بر اساس گزارش اخیر گروه تحقیقاتی مستقل تسلیحات مستقر در بریتانیا، پهپادهای ساخت ایران که در حملات روسیه علیه اهداف اوکراینی در ماه اکتبر مورد استفاده قرار گرفتند، برای حمل قطعات فلزی و مواد منفجره بیشتر بهینه شده بودند.

آقای دانیلوف گفت که اوکراین و متحدانش در تلاش هستند تا روند تحویل تسلیحات بین روسیه و ایران را مختل کنند. او گفت: «ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا این اتفاق نیفتد».

دیدگاهتان را بنویسید