نیویورک تایمز مدعی تلاش واشنگتن برای خنثی کردن قابلیت های پهپادهای ایران است


ساعت: 19:18
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920523

یک نشریه آمریکایی در گزارشی با تکرار ادعای بی‌اساس همکاری نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان تکذیب شده است، مدعی شده است که دولت جو بایدن تلاش زیادی برای متوقف کردن ایران انجام داده است. توانایی ساخت و عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای شروع استفاده از آن در جنگ اوکراین.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طیف وسیعی از مقامات اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی ایالات متحده در مصاحبه‌هایی در ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه در مورد گسترش برنامه ایالات متحده با هدف صحبت کرده‌اند. از بین بردن توانایی ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و روس ها برای پرتاب پهپادهای کامیکازه سخت تر می شود.

این گزارش ادعایی می‌افزاید: دامنه این تلاش در هفته‌های اخیر روشن‌تر شده و دولت به اقدام خود برای محروم کردن ایران از بخش‌های غربی مورد نیاز برای ساخت پهپادهای فروخته شده به روسیه سرعت بخشیده است.

نیویورک تایمز اضافه کرد که نیروهای آمریکایی به سایت‌های هدف نظامی اوکراین کمک می‌کنند که در آن پهپادها برای پرتاب آماده می‌شوند، کاری دشوار است زیرا روس‌ها مکان‌های پرتاب را از زمین‌های فوتبال به پارکینگ‌ها منتقل می‌کنند.

نیویورک تایمز می‌گوید آمریکایی‌ها در حال آزمایش فناوری‌های جدید برای افزایش شانس اوکراین برای سرنگونی آنها هستند، از شلیک گلوله گرفته تا موشک، اما با چالش‌های جدی مواجه است و تلاش برای از کار انداختن بخش‌های حیاتی پهپادها به همان اندازه دشوار است. مانند دهه‌ها تلاش برای ممانعت از دسترسی ایران به اجزای مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژهای ظریفی که برای غنی‌سازی استفاده می‌کند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که غرب به رهبری آمریکا ماه‌هاست که ادعاهای نادرستی درباره دخالت نظامی ایران با روسیه در جنگ و تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین مطرح کرده است. ایالات متحده ابتدا ادعا کرد که پهپادهای ایرانی می فرستد، سپس ادعا کرد که ممکن است موشک های زمین به زمین را از ایران به روسیه برای استفاده در آن جنگ منتقل کند.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اخیرا تاکید کرد: ایران در جنگ اوکراین بی طرفی فعال خود را حفظ کرده و هرگز به طرف های این جنگ سلاح نداده است تا در آن از آن استفاده کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: ایران همواره از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و علیرغم توافقنامه همکاری های دفاعی دوجانبه، هرگز سلاحی در اختیار این کشور قرار نداده است. طرف های متخاصم برای استفاده در جنگ در اوکراین، نه قبل و نه اکنون.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل گفت: کشورهای غربی بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده سعی در ایجاد ارتباط نادرست بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین دارند در حالی که قطعنامه 2231 منع نمی کند. صادرات سلاح و نه، دستورات و ظرفیت لازم را به دبیرخانه سازمان ملل برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به ادعای بی‌اساس مقامات غربی و اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، گفت: ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را در خصوص استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی به این سازمان ارائه کرده‌اند. در اوکراین.سازمان ملل متحد ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید