نیویورک تایمز: راب مالی ماه ها در پرونده ایران نقش ثانویه داشت

نیویورک تایمز: راب مالی ماه ها در پرونده ایران نقش ثانویه داشت

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که حتی قبل از انتشار خبر برکناری راب مالی، او مدتی در سیاست آمریکا در قبال ایران به حاشیه رفته بود.

فرس: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در بحبوحه برخی گمانه زنی ها درباره تعلیق تحقیقات امنیتی راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گزارش داد که حتی قبل از انتشار خبر برکناری مالی، ظاهراً نقش او را بازی می کردند. نقش کمتری در سیاست در ماه های اخیر ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا پنج شنبه گذشته رابرت مالی را در بحبوحه تحقیقات امنیتی او به مرخصی بدون حقوق محکوم کرد.

مالی در ایمیلی در این باره گفت: «به من اطلاع داده شده که درخواست امنیتی من در دست بررسی است. من اطلاعات بیشتری نمی دهم، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب و به زودی به نتیجه برسد. در ضمن من در تعطیلات هستم.»

وزارت امور خارجه تایید کرد که مالی به مرخصی سپرده شده است اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

وب سایت Axios و شبکه آمریکایی CNN قبلا گزارش داده بودند که تحقیقات امنیتی مالی در حال ارزیابی است.

مالی که یک دیپلمات و تحلیلگر قدیمی در امور غرب آسیا است، به عنوان نماینده آمریکا در مذاکرات برجام در وین شرکت کرد.

نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه از وضعیت مالی گزارش داد که مالی بعد از ظهر پنجشنبه بعد از یک دوره مرخصی با حقوق به مرخصی بدون حقوق گذاشته شد و هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث تغییر وضعیت وی شده است. مرخصی بدون حقوق.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز به بیانیه تک خطی در این زمینه اکتفا کرد و گفت: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی به عنوان نماینده ویژه موقت در ایران فعالیت می کند و کار این وزارتخانه را در این زمینه مدیریت می کند.

بسیاری از تحلیلگران گفتند که حتی قبل از این مرخصی های پولی و بدون حقوق، نقش مالی در امور ایران بسیار ضعیف شده بود و نیویورک تایمز نیز در این رابطه نوشت که دولت بایدن در بهار امسال با مقامات ایرانی در عمان گفتگو کرد. برت مک گورک از مقامات ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که به عنوان رهبر هیئت آمریکایی عمل می کرد.

این روزنامه آمریکایی می گوید مک گورک رویکرد سخت تری در قبال تهران نسبت به مالی دارد و آنچه را که می توان مذاکره کرد، اتخاذ می کند.

مذاکرات برای لغو تحریم‌های یکجانبه ایران در وین به ریاست مالی تابستان گذشته بدون پیشرفت به پایان رسید، زیرا کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده، در برابر درخواست ایران برای ارائه تضمین‌هایی درباره عدم امکان لغو توافق آینده در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری آمریکا مقاومت کردند.

پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که وزارت خارجه آمریکا کنگره را در خصوص تعلیق تحقیقات امنیتی نماینده ویژه جو بایدن در امور ایران گمراه کرده است.

در همین راستا، «مایکل مک کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، خواستار تحقیق درباره پوشش وزارتخانه تحت رهبری وی در خصوص این موضوع شد. تعلیق تحقیقات امنیتی «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران (جزئیات بیشتر)

اقدام برای پایان دادن به مجوز امنیتی رابرت مالی به طور گسترده در وزارت خارجه یا دولت بایدن گزارش نشد، زیرا وزارت خارجه ایالات متحده او را در سمت خود نگه داشت و بیانیه ای در مورد جایگزینی او صادر نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید