راب مالی: تحریم های ناسازگار با برجام برداشته می شود

راب مالی: تحریم های ناسازگار با برجام برداشته می شود

روز جدید نماینده آمریکا در ایران گفت: نظام حقوقی آمریکا به گونه ای است که رئیس جمهور آینده این کشور موظف به اجرای برجام نیست.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در گفت و گو با CNBC با تاکید بر اینکه زمان احیای برجام به پایان رسیده است، گفت: اگر ایران توافق هسته ای را احیا کند، واشنگتن تحریم هایی را که با برجام ناسازگار است، لغو خواهد کرد، اما تحریم ها هستند. برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد داشت.

مالی در مصاحبه ای با تشریح تصمیم فاجعه بار دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، گفت: موضع جو بایدن و آنتونی بلینکن و دیگر اعضای تیم این است که بازگشت به برجام به نفع آمریکاست. خروج یکجانبه دولت از برجام و تا حد زیادی ضروری است که شاهد توقف پیشرفت ایران در دستیابی به بمب و جلوگیری از تنش در خاورمیانه (غرب آسیا) باشیم.»

با این حال او با بیان اینکه زمان بازگشت به برجام رو به پایان است، توپ را به ایران بازگرداند و افزود: ما به ایران اعلام کرده ایم که تنها چند هفته تا بازگشت به برجام فرصت داریم.

محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به نفع ایالات متحده است و پس از آن می‌توان به بسیاری از مسائل دیگر مرتبط با ایران نگاه کرد… موضع کنونی ما و کشورهای اروپایی این است که بهترین راه بازگشت به ایران است.» توافق هسته ای ایران به آمادگی ایران برای بازگشت به تعهدات کامل خود بستگی دارد.

نماینده آمریکا در امور ایران با اشاره به اظهارات اخیر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه دنیا برای متوقف کردن ایران اقدامی نکرده است، گفت: ما از نزدیک با دولت اسرائیل کار می کنیم، اما در این مورد با آنها موافق نیستیم. چرخش سانتریفیوژها ما داریم. «جهان مجبور نبود برای توقف چرخش سانتریفیوژهای ایران اقدامی انجام دهد، اما برجام بود که ثابت کرد می تواند سانتریفیوژهای ایران را متوقف کند و سه سال تجربه در خروج از برجام نشان داد که سیاست فشار حداکثری برنامه هسته ای ایران را تسریع می کند. “

ما اکنون آماده بازگشت به توافق هستیم اگر ایران آماده باشد و نقش خود را در لغو تحریم‌هایی که پرزیدنت ترامپ دوباره علیه ایران اعمال کرده است، که با برجام ناسازگار بود، ایفا کند، اما اگر ایران مسیر دیگری را در پیش بگیرد. گفت. در صورت انتخاب، باید مسیر دیگری را نیز طی کنیم تا مطمئن شویم ایران بمب را دریافت نمی کند. در دیپلماسی باز است».

وی گفت: «ما همچنان دیپلماسی را باز نگه می‌داریم، اما از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و به سمت ساخت بمب حرکت نمی‌کند».

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شرایط ایجاد شده توسط آمریکا در خروج از برجام و نقض آن توافق و ترور فرمانده سپاه قدس، چرا جمهوری اسلامی ایران باید به آمریکا اعتماد کند؟ راب راب گفت: “من نمی توانم خودم را جای آنها بگذارم، اما درست است که در سیستم ما نمی توانیم رئیس جمهور بعدی را مجبور کنیم. دولت بعدی خودش تصمیم می گیرد.»

نماینده آمریکا در امور ایران سپس گفت: دولت بایدن به صراحت اعلام کرده است که تا زمانی که ایران به تعهدات خود پایبند باشد، آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند خواهد بود. بیایید هر چه زودتر به برجام برگردیم که هم به نفع آمریکا و هم ایران است و برای رسیدن به تفاهم در سایر موضوعات به آن تکیه کنیم.

راب مالی سپس درباره تحریم‌ها و لغو آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از برخی تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنیم و این تحریم‌ها ربطی به موضوع هسته‌ای ایران ندارد و به رفتار آن کشور بازمی‌گردد، اما اکثر تحریم‌ها ناسازگار هستند. برجام لغو می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید