حفاری: برجام باید اعمال شود و تحریم ها برداشته شود/ اروپا تضمین می کند به تجارت با ایران ادامه می دهد

حفاری: برجام باید اعمال شود و تحریم ها برداشته شود/ اروپا تضمین می کند به تجارت با ایران ادامه می دهد

باقری در مصاحبه با گاردین که صبح روز جمعه (21 آبان) به زبان انگلیسی منتشر شد، گفت: «برجام چارچوب مشخصی دارد و هیچ موضوع دیگری (غیر از هسته ای) برای او مهم نیست. ما درباره توانمندی‌های دفاعی یا امنیتی خود مذاکره نخواهیم کرد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در مصاحبه ای تاکید کرد که ایران خواهان تعهد است که آمریکا دوباره از توافق هسته ای خارج نشود.

گاردین به نقل از بیل مکانیکی نوشت که در دورهای قبلی مذاکرات در وین، هیچ توافقی با ایران درباره روش های بازنگری تحریم های آمریکا و آثار عملی لغو تحریم های تجاری حاصل نشده بود.

وی گفت: ما واقعا به آزمایش نیاز داریم و این یکی از موضوعاتی است که هنوز نهایی نشده است. تنها گنجاندن توافقنامه به صورت خودکار کافی نیست.»

گاردین می نویسد، مذاکره کننده ارشد ایران احتمال وجود یک گروه مستقل برای بررسی لغو تحریم ها را رد نکرده است.

هفتمین دور مذاکرات در وین قرار است در 28 دسامبر آغاز شود. علی باقری این هفته به پاریس، برلین و لندن سفر کرد تا درباره لغو تحریم ها گفتگو کند.

باقری در دفاع از مواضع ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید پیوستن ایران به برجام را تضمین کند، نوشت: «این موضوع بر سر توافق است، نه سیاست». اگر توافقنامه صلح بین دو دولت منعقد شود، این توافقنامه دارای قوت معاهده خواهد بود. این قانون بین المللی است. قوانین داخلی یک کشور نمی تواند بر توافق بین المللی ارجحیت داشته باشد. «چنین چیزی مغایر با قوانین بین المللی است.

به گزارش گاردین، علی باقری افزود که ایران همچنین از نیروهای اروپایی می خواهد که بدون توجه به مواضع آمریکا به تجارت با ایران ادامه دهند.

مذاکره کننده ارشد ایران ادعای غرب مبنی بر تعلیق مذاکرات ایران از دور ششم مذاکرات در وین را رد کرد. وی تاکید کرد که طبیعی است که دولت جدید برای آماده سازی مواضع خود در مذاکرات به زمان نیاز داشته باشد.

باقری گفت: آنچه ما می گوییم این است که طبق برجام باید تحریم ها برداشته شود. ما به توافق رسیدیم و نظر ما این است که توافق باید اجرایی شود».

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا درخواست شما این است که مذاکرات وین به نقطه شروع بازگردد، گفت: سوال مهم این نیست که از کجا شروع کردیم. نکته مهم دستیابی به توافقی است که پیامدهای عملی برای طرفین داشته باشد.»

وی گفت: هدف اصلی ما این است که تحریم های قانونی را که بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل علیه مردم ایران اعمال کرده اند، برداریم. «همه تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور اوباما یا رئیس‌جمهور ترامپ بر خلاف برجام اعمال کرده‌اند، باید برداشته شوند.

دولت جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای بریکس هموار کند.

تاکنون 6 دور مذاکرات در وین بین آمریکا و سایر کشورهای شورای امنیت به جز ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام برگزار شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات حاصل شده است، اما برخی اختلافات همچنان باقی است.

یکی از زمینه های مناقشه در مذاکرات، اصرار ایالات متحده بر حفظ برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برجام است. علاوه بر این، دولت بایدن گفت که نمی تواند تضمینی برای خروج دولت های بعدی ایالات متحده از برجام ارائه کند.

علاوه بر این، نمایندگان دولت آمریکا قبلاً اعلام کرده‌اند که قصد دارند از ورود به شورای امنیت سازمان ملل به عنوان «سکوی» برای حل و فصل دیگر مناقشات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید