چرا ایران با ساخت سد در ترکیه مخالف نیست؟ فکر می‌کنم این به دلیل وابستگی شدید کشور به ترانزیت ترکیه به دلیل تحریم‌ها است/ تهران اکنون باید برای تضمین حق آب از ارس کاری انجام دهد.

چرا ایران با ساخت سد در ترکیه مخالف نیست؟  فکر می‌کنم این به دلیل وابستگی شدید کشور به ترانزیت ترکیه به دلیل تحریم‌ها است/ تهران اکنون باید برای تضمین حق آب از ارس کاری انجام دهد.

درویش گفت: ترکیه چندین پروژه را همزمان اجرا می کند. اخیراً سدی بر روی رودخانه یوسف علی ساخته شد و این بلا را به گرجستان آورد. این پروژه DAP همچنین شامل 120 سد ارس است. ترکیه ظرفیت ذخیره سازی 11 برابر ارس را دارد و می تواند از ورود یک لیتر آب به ایران و آذربایجان جلوگیری کند. ترکیه این قدرت را دارد.

احداث دیوار سدها در ترکیه در سرچشمه رودخانه های بزرگی که از ایران، آذربایجان و ارمنستان می گذرند، چالش های زیست محیطی و اقتصادی عظیمی را به همراه خواهد داشت.

محمد درویش، فعال محیط زیست درباره دلیل عدم رویارویی ایران با ترکیه در بحث سدسازی به Enchant گفت: به نظر من دلیل این مشکل وابستگی شدید ایران به ترانزیت ترکیه به دلیل تحریم هاست. ایران نگران است که اعتراض به دولت ترکیه باعث مشکلات اقتصادی شود و این مشکل باعث شده است که از حقوق خود به درستی حمایت نکند. به خصوص در مورد دجله و فرات، ایران شکست خورد. در آن زمان نگرانی دیگر این بود که ترکیه به عربستان سعودی نزدیکتر شود، اما این نگرانی برطرف شد.

وی افزود: اما اکنون پروژه DAP که حداقل 90 درصد شعب ارس را در اختیار دارد ریسک های بسیار بیشتری را ایجاد کرده است. آذربایجان و ارمنستان نیز قربانی سدسازی ترکیه هستند و ایران ممکن است با ارمنستان و آذربایجان به عنوان یک منفعت مشترک علیه ترکیه ائتلاف کند. اخیراً از رودخانه ارس بازدید کردم و دیدم که جریان آب به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در صورت ادامه این سدها، شمال غرب ایران با مشکل مواجه خواهد شد. این فاجعه در جمهوری آذربایجان نیز اتفاق می افتد. ایران باید اقدامات جدی تری انجام دهد تا فاجعه افغانستان و طالبان بر سر آذربایجان نیفتد.

درویش در خصوص چالش‌های زیست‌محیطی و اقتصادی شمال غرب ایران افزود: اگر از سد میل بازدید کنید، در روزی که من بازدید کردم 35 متر مکعب آب برای تامین آب شرب و کشاورزی هر دو کشور به ایران و آذربایجان سرازیر شده است. با این حال، این تعداد در گذشته بسیار بیشتر بوده است. اگر این میزان آب کاهش یابد، آب شرب مردم آسیب می بیند، کشاورزی و صنعت مغان نیز با سرمایه گذاری میلیاردی نابود می شود و موج بیکاری افزایش می یابد.

این فعال محیط زیست سپس به رفتار دیپلماتیک برای عبور از این بحران اشاره و بیان کرد: جمهوری آذربایجان روابط خوبی با ترکیه دارد و ایران می تواند از این گشایش استفاده کند و با کمک آذربایجان ترکیه را تحت فشار قرار دهد. اکنون ارمنستان و ایران روابط خوبی با ترکیه ندارند اما جمهوری آذربایجان با ترکیه روابط خوبی دارد اما قربانی این تاریخ است. ایران هم اکنون باید برای مقابله با رفتار ترکیه برای تامین حقوق آب ارس اقدام کند.

بالاخره درویش گفت: ترکیه چندین پروژه را همزمان اجرا می کند. اخیراً سدی بر روی رودخانه یوسف علی ساخته شد و این بلا را به گرجستان آورد. این پروژه DAP همچنین شامل 120 سد ارس است. ترکیه ظرفیت ذخیره سازی 11 برابر ارس را دارد و می تواند از ورود یک لیتر آب به ایران و آذربایجان جلوگیری کند. ترکیه این قدرت را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید