رئیسی: اکنون امنیت برقرار است/ ناآرامی های اخیر جنبه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی داشت/ دغدغه رهبری در مقوله بصیرت فقط مربوط به سال 88 نبوده است. اکنون است

رئیسی: اکنون امنیت برقرار است/ ناآرامی های اخیر جنبه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی داشت/ دغدغه رهبری در مقوله بصیرت فقط مربوط به سال 88 نبوده است.  اکنون است

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر جنبه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی دارد، اظهار داشت: مسئولان امنیتی در این زمینه تلاش کرده اند و اکنون امنیت برقرار شده و بیشتر تامین خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه ناآرامی های اخیر جنبه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی داشت، گفت: مسئولان امنیتی در این زمینه تلاش کرده اند و اکنون امنیت برقرار شده و تدارک بیشتری می شود.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در مراسم سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: باید دید شورای عالی انقلاب فرهنگی چه دارد. تا کنون انجام شده است، در واقع برای نگاه کردن به وضعیت موجود و مطلوب و اگر فاصله وجود دارد، آن را کاهش دهیم. نگاه باید انتقادی و کارشناسی باشد، به عبارتی آیا آنطور که شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار داشته است، عمل شده است؟

وی تصریح کرد: برای اینکه ببینیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه حد انتظارات را برآورده کرد، باید به اسناد بالادستی نگاه کرد و متوجه شد که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دوره ها بر اساس اسناد بالادستی عمل کرده است یا خیر. چه زمینه هایی موفق بوده است از آنها قدردانی و تشکر کنید.

رئیس قوه مجریه همچنین با تاکید بر اینکه نگاه تحول آفرین در این امر بسیار حائز اهمیت است، گفت: اگر اندیشه و انگیزه تحول آفرین نباشد، تحول صورت نمی گیرد. ما در واقع باید فرآیندها را بررسی کنیم تا ببینیم آیا مناسب هستند یا خیر. آیا این فرآیندها فرآیندهایی هستند که دستخوش یکپارچگی تحولی شده اند؟

رئیسی خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلف مسئول علم هستند، باید ساختارهای خود را بازنگری کنند، اگر این بازنگری صورت نگیرد تحول در ساختارها اتفاق نمی افتد، چیزی که رهبری در دیدار اخیر با اعضای معظم له تاکید کردند. شورای انقلاب فرهنگی باید فراتر از تعهد سازمان ها باشد نگاه موازی به کار کجاست؟

رئیس جمهور در ادامه بر لزوم افزایش بهره وری تاکید کرد و افزود: من در دیدار با روسای دانشگاه ها و … گفتم که ما در کشور نیاز به افزایش بهره وری نیروی انسانی موثر داریم، به عبارتی 80 هزار نفر از اعضای دانشگاهی. ما 101000 کارمند داریم.”

وی ادامه داد: مقوله عدالت را نباید فراموش کنیم، عدالت را محدود نبینیم، در فرهنگ اسلامی مفهومی از گستردگی و جامعیت عدالت نداریم. ما باید عدالت را در همه عرصه ها ببینیم. در آموزش و پرورش، عدالت بیشتر بر آموزش تأکید داشت، در حالی که آموزش نیز مقوله مهمی است.

رئیسی همچنین گفت: 50 سال پیش که بحث آموزش و پرورش را تعریف می کرد، گفت; آموزش احیای خواسته های انسان است. چند هفته پیش بعد از مراسم سیزدهم آبان به اردوی شهید باهنر رفتم و در جمع شاگردان سمپادی حضور پیدا کردم. حرف های خوبی داشتیم و شنیدیم. دانش آموزان گفتند که در مدارس سمپادی خوب درس می دهند اما چرا وقت دارند به سؤالات پاسخ دهند؟از نظر سیاسی تعیین نشده است.

وی تصریح کرد: باید شناخت و بصیرت نسبت به مسائل وجود داشته باشد، دغدغه ای که رهبران دارند و در مقوله بصیرت بیان می کنند، فقط مسائل مربوط به سال 88 نبوده، همیشه هست، الان هم هست، یعنی یک طلبه، دانشجو یا استاد باید علاوه بر دانش علمی تحلیل درستی هم داشته باشند.

رئیس جمهور موضوع رهبری فرهنگی را نیز از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: سازوکارهایی وجود دارد اما آنچه که نیاز است این است که نگاه کنیم این رهبری فرهنگی در سازمان ها چگونه انجام می شود.

رئیس جمهور درباره اجرای طرح ارزشیابی معلمان گفت: پرداخت حقوق مشکل داشت، اما اصل بر حفظ آبرو و کرامت معلمان است زیرا با عزت و کرامت آنها است که آینده دانش آموزان ساخته می شود. “جامعه ارتباطی و اطلاعاتی که ما نمی توانیم آن را محدود کنیم، اما آنچه موثر است ایمن سازی جوانان است. این بدان معناست که جوانان باید محافظت شوند تا بتوانند فرهنگ، آداب، سنت ها و باورهای خود را در برابر تهاجم حفظ کنند.”

رئیسی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر اسراف نکردن و تاکید بر نیروی درونی و محور “ما می توانیم”، گفت: اسراف از محور عدالت فراتر می رود، ما نیز می توانیم در مسیر عدالت حرکت کنیم، جامعه دانش بنیان است. جامعه ای که دانش خود را به توانمندی های خود بیفزاید و محصولی مبتنی بر دانش ارائه دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه مفاهیم واژگانی مانند بازنشستگی یا فارغ التحصیلی باید تغییر کند، گفت: امام پس از 70 سالگی رهبری یک انقلاب بزرگ را بر عهده گرفته است. حالا یک مرد 50 ساله بازنشسته شده و در پارک قدم می زند. آن کلماتی که عجیب هستند، مردم را متوقف می کنند و نیاز به تجدید نظر دارند، مفهوم سازی ها بسیار مهم هستند. رهبری مفاهیم بسیار زیبایی مانند اقتصاد مقاومتی را در فرهنگ ما ایجاد کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت فرهنگ کار و تلاش گفت: افراد تحصیلکرده نباید به میز و صندلی محصور شوند. به من گفتند در رباط کریم حتی یک نفر بیکار نیست و حتی ظرفیت پذیرش مهاجر را دارند. البته واژه مهاجرت نیاز به بازنگری دارد. در پاکدشت گفتند حتی یک نفر بیکار نداریم اما برخی فارغ التحصیلان فقط دنبال کار اداری هستند و به فکر کارخانه رفتن و پوشیدن لباس کار و ایستادن در کنار کارگران یا کار کشاورزی و معدن نیستند. به عنوان شغل ما در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی هستیم. ما باید در زمینه کار و تلاش، انضباط اجتماعی و قانون مداری فرهنگ سازی کنیم که دانشگاه ها، بخش ها، سازمان های متولی مانند دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی در این زمینه ها مسئول هستند.

وی تاکید کرد: انصاف مفهوم بسیار گسترده ای است که هر جا عقب افتادیم باید آن را جبران کنیم. نمونه های متعددی از رهبری در این زمینه وجود دارد و البته نمونه های دیگری نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید دیدگاه مراکز علمی و فرهنگی مردمی باشد. اولین بار در سال 54 در یکی از کتابفروشی های قم با شهید مطهری آشنا شدم و پس از آشنایی با ایشان در راه خانه با ایشان صحبت کردم. آقای مفتح مسجد داشت و با مردم آنجا ارتباط داشت. بزرگان ما همیشه در بین مردم بوده اند. رهبری قبل از انقلاب به جز روزهای زندان و تبعید، سه بار در مسجد نماز می خواندند و دانشجویان در محاصره آنان بودند. فرهنگ سازان ما باید برای درک مشکلات جامعه با مردم ارتباط برقرار کنند. من 12 سال این زمان را داشتم تا در میان مردم باشم و نیازهای آنها را درک کنم. بودن در جمع مردم برای من یک تجربه یادگیری است. دشمن اشتباه می کند چون مسائل را درک نمی کند. اگر در این 20 سال در افغانستان جز شکست و خونریزی به دست نیاورده اند، به این دلیل است که نتوانسته اند مشکلات را درک کنند. در این شورش ها نیز دچار اشتباه محاسباتی شدند.

رئیسی با بیان اینکه ناآرامی های اخیر جنبه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی داشت، گفت: مسئولان امنیتی در این زمینه تلاش کرده اند و اکنون امنیت برقرار و بیشتر تامین شده است اما موضوع به حوزه فرهنگی و اقتصادی نیز برمی گردد. مسئولین فرهنگی باید عملکرد خود را بررسی کنند و کار جهادی انجام دهند. زمانی که شهید سلیمانی به مشهد آمد، به ایشان گفتم که ما در عرصه نظامی پیروز شده ایم، اما برخی از افرادی که در مقابل ما هستند، داعشی ها ذهنشان را آلوده کرده است و برای اصلاح افکار مردم نیازمند کار فرهنگی هستیم. منطقه به طوری که آنها هم گفتند درست است. در واقع مسئولیت در حوزه فرهنگ بسیار خطیر است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر فعال شدن کانون های گفت وگو در سراسر کشور، گفت: در این گفت وگوها است که حرف های مردم شنیده می شود. این بحث ها برای کشور و دولت مفید است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها نباید ضروری باشد. منکر لزوم آن نیستم، اما این تاییدها باید شفاهی هم باشد، زیرا صرف تایید و ابلاغ آنها کافی نیست. در تصمیم گیری و اجرای این سیاست ها باید از نظر تحصیلکردگان استفاده شود. تبیین جهاد در این زمینه بسیار مهم است. آقای فیلسوف یک بار به دانشجویان گفت که ببینید مخاطب از آنچه شما می گویید چه برداشتی می کند و به حرف های خودتان تکیه نکنید.

رئیسی در پایان گفت: این دولت تنها دولتی است که سند تحول دارد و آن را در اختیار دانشمندان و علما قرار داده است تا در این زمینه نظر خود را اعلام کنند زیرا معتقدیم نقد و نظر آنها برای ما مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید