سیاست های رشد جمعیت باید همه جنبه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حاج اسماعیلی، کارشناس تحقیقات زنان و عضو هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده در گفت و گو با دیار آفتاب، از سیاست های اتخاذ شده برای افزایش جمعیت کشور می گوید. علل مشکلات درک نمی شود، هر راه حل و سیاستی به نتیجه مطلوب در این زمینه منجر نمی شود.

وی افزود: باید گونه شناسی لایه های مختلف مردم انجام شود تا هر فرد یا خانواده در یک دسته قرار گیرد. سپس باید مشخص شود که برای متقاعد کردن هر گروه از مردم چه اقداماتی باید انجام شود.

حاج اسماعیلی بیان کرد: البته باید در نظر داشت که فرهنگ برخی خانواده ها کم و بیش مطلوب است و ربطی به سیاست گذاری اقتصادی و اجتماعی ندارد که نشان از اهمیت مسائل فرهنگی دارد. تمرکز جدی داشته باشید. بنابراین به نظر می رسد اتخاذ سیاست صرفاً اقتصادی نمی تواند منجر به رشد جمعیت شود.

این کارشناس پژوهشی زنان و خانواده گفت: به عنوان مثال ما با قشری از جامعه مواجه هستیم که کاملاً مرفه هستند و با بچه دار شدن با مشکل اقتصادی مواجه نیستند، اما عموماً تمایلی به بچه دار شدن ندارند و گاهی تحت تأثیر فرهنگ غربی هستند. “

وی گفت: اتخاذ یک سیاست صرفا اقتصادی برای افزایش جمعیت و فرزندآوری راه اشتباهی است. به عبارت دیگر، چنین سیاست هایی مشکلی را حل نمی کند. این روند اغراق نمی کند که ایران در سال های اخیر از جمعیت سالخورده رنج خواهد برد.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: باید زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت اصولی اصلاح شود تا مردم بدون در نظر گرفتن چنین مشوق هایی به تنهایی به دنبال فرزند بگردند. همچنین باید با اطلاع رسانی به مردم مشکل پیری جمعیت را به یک معضل عمومی تبدیل کرد. سپس می بینیم که مردم خودشان به دنبال راه حلی برای این موضوع و دغدغه خواهند بود.

در تقویم ملی از 24 تا 30 اردیبهشت، هفته ملی جمعیت و شعار امسال «ایران جوان بمان» است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید