رئیسی: رشد اقتصادی یک دهه متوقف شد اما در سال 1401 بیش از 14 درصد رشد اقتصادی داشتیم/ رشد نقدینگی به 26 درصد رسید. هدف ما رسیدن به 25 درصد تا پایان سال است / نگران نباشید. هیچ سهامداری متضرر نمی شود

رئیسی: رشد اقتصادی یک دهه متوقف شد اما در سال 1401 بیش از 14 درصد رشد اقتصادی داشتیم/ رشد نقدینگی به 26 درصد رسید.  هدف ما رسیدن به 25 درصد تا پایان سال است / نگران نباشید.  هیچ سهامداری متضرر نمی شود

رایضی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از شرکت های دانش بنیان افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان فعال از 5 هزار شرکت به 10 هزار شرکت رسیده است که صادرات محصولات دانش بنیان به رقم بی سابقه دو میلیارد دلار رسیده است. نمایشگاه محصولات دانش بنیان ایرانی در هر کشوری که سفر می کنیم. مشتریان بسیاری از محصولات دانش بنیان ایرانی در کشورهای دیگر وجود دارد.

سید ابراهیم رئیسی گفت: بانک ها و موسسات مشکل دار یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف هستند. هدف انضباط مالی است، این مشکلات باعث تورم می شود، وقتی تحت کنترل در آمد طبیعتا شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

به گزارش «انتکه»، سیدابراهیم رئیسی امروز سه شنبه ۲۳ آذرماه برای تحویل سند بودجه سال آینده به شورای اسلامی شهر بهارستان حاضر شد.

وی پیش از ارائه بودجه گفت: این توفیق منشی و همکارانم است که امروز در صحن مجلس در خدمت نمایندگان محترم و شورای محترم هستیم و بودجه 1403 را رسما به شورای اسلامی تقدیم می کنیم. “

رئیسی افزود: دولت برای اجرای قانون بودجه 1402 با همکاری همه دستگاه ها به ویژه شورای اسلامی یک سال وقت گذاشت تا اجرای این قانون موجب رشد اقتصادی، رشد تولید، کنترل تورم و بسیاری موارد دیگر شود که دشمنان تصور می کردند. با توطئه و شورش ملت ایران بزرگ شکست خورد و دولت و همه نهادها توانستند گامی دیگر در جهت رشد اقتصادی در جهت کمال کشور و نزدیک شدن به قله بردارند.

وی با یادآوری مظلومیت مردم مظلوم فلسطین گفت: یادآوری شهادت شش هزار و پانصد کودکی که به خاک و خون کشیده شدند، ضروری است. نسل کشی، کودک کشی و جنایات علیه بشریت در غزه برای بشریت مایه تاسف است، اما تاسف بارتر این است که حامیان این نسل کشی کسانی هستند که مدعی حقوق بشر هستند. چگونه می خواهند به خدا و وجدان و تاریخ حساب باز کنند؟

رئیس جمهور تصریح کرد: مایه تاسف بیشتر این است که سازمان ها و نهادهای بین المللی که مسئولیت حمایت از مظلومان را بر عهده دارند در مقابل نظام سلطه و قدرت آمریکا به کلی کارایی خود را از دست داده اند. آنها مایه تاسف برای بشریت هستند. اما ما ناامید نیستیم و معتقدیم که امروز ملت ها ایستاده اند، برای حقوق بشر فریاد می زنند، برای نظم نوین جهانی فریاد می زنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: همانطور که حضرت موسی (ع) به حکومت فرعون پایان داد، معتقدیم شهادت زنان و کودکان فلسطینی به حکومت دروغین رژیم صهیونیستی پایان می دهد و به خواست خداوند شاهد پیروزی فلسطینیان خواهیم بود.

رئیسی افزود: آنچه امروز باید به یاد داشته باشم و گرامی بدارم یاد و خاطره شهید مدرس است. او نماینده واقعی مردم بود. آنچه از او و زندگی پاکش می دانیم ایمان به خدا و مردم، اجرای عدالت و گفتن حق است. ایشان نماینده تراز انقلاب شکوهمند اسلامی بودند و این نماینده همیشه الگوی همه نمایندگان، دولتمردان، مسئولان و دست اندرکاران است و یاد و خاطره شهید مدرس را گرامی می داریم.

رئیسی درباره بودجه سال آینده گفت: تمام تلاش دولت و همکارانم در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه سال 1402 متمرکز بوده و تلاش شده تا آنچه انجام می شود اجرای قانون و اجرا باشد. می توان به طور دقیق گزارش و اندازه گیری و اعلام کرد که تا چه حد قانون است این کار به این دلیل انجام می شود که ما در مقام مجری قانون هستیم و شما در مقام قانون گذاری.

وی گفت: مبنای دولت اجرای قوانین در برنامه ششم یا هفتم است. پس اولین نکته این است که سعی کنیم واقعیت را در بودجه سال آینده ببینیم، واقع بینی یکی از نکات برجسته بودجه است، هم هزینه و هم درآمد واقعی دیده شود و هم برنامه های واقعی ارائه شود.

رئیسی تاکید کرد: انشالله برنامه پس از طی مراحل قضایی اعلام می شود و برنامه کشور برای توسعه کلی کشور موثر خواهد بود و بتوانیم موفق شویم و برخلاف برنامه قبلی اعلام کنیم که برنامه اجرا شده است. طرح هایی که اعلام شد و به درستی اجرا نشد. نباید اتفاقی بیفتد که برنامه ای که توسط این کار تهیه و تصویب می شود آنطور که در نظر گرفته شده اجرا نشود.

رئیسی در ادامه توضیح داد: بودجه 1403 بر اساس برنامه هفتم توسعه است. بودجه تلاش کرد بسیاری از اختلافات را که باعث رنج همگان می شود با جنبش جهادی آشتی دهد.

کسری بودجه با کسب درآمد مدیریت شد

وی افزود: باید به این نکته اشاره کنم که در رابطه با آنچه در این مدت گذشته است تلاش می شود تورم را کنترل کنیم، چند دلیل برای کنترل تورم وجود دارد، دلیل اول کسری بودجه، دلیل دوم رشد نقدینگی است. و دلیل سوم ناهماهنگی بانک ها و برداشت از بانک مرکزی است که البته دلایل دیگری نیز دارد. در دولت تلاش شده که کسری بودجه نداشته باشد. یادتان باشد در شش ماهه دوم سال 1400 که دولت شروع به کار کرد با کسری بودجه بالایی مواجه شدیم. کسری بودجه ما 480 بود اما سعی کردیم درآمد داشته باشیم نه با استقراض یا چاپ پول، نیمه دوم سال برای رفع کسری که پیش آمد.

رئیسی تصریح کرد: باید گفت رشد اقتصادی یک دهه است که بسته شده است. در دهه گذشته رشد اقتصادی متوسطی نداشته ایم و انتظارات را برآورده نکرده ایم. در سال اول دولت بالای 4 درصد رشد اقتصادی داشتیم، در سال 1401 رشد اقتصادی بالای 14 درصد داشتیم و در همان سال سعی کردیم کسری بودجه نداشته باشیم. این تلاش در سال 1401 بدون کسری بودجه نتیجه داد.

دولت توانست افزایش نقدینگی را محدود کند

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی همه را نگران کرده و یکی از عوامل تورم است، افزود: رشد نقدینگی به بیست و شش درصد رسیده است و هدف گذاری کرده ایم تا پایان سال به بیست و پنج درصد برسیم. معلوم می شود که دولت توانسته جلوی افزایش نقدینگی را بگیرد. موضوع سوم ورشکستگی بانک ها و لزوم انضباط مالی در کشور است، قانونی که اخیرا تصویب شد و ما هم ابلاغ کردیم تا انشاالله اجرایی شود.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع با بانک ها تصریح کرد: از ابتدای امسال بانک مرکزی و برنامه دولت برای آنها شفاف سازی وضعیت این بانک ها بود. یادتان هست وضعیت این بانک ها یکی پس از دیگری تعیین تکلیف شد، آنچه باید اعلام می شد و به مردم می گفتند نگران نباشید، تلاش دولت برای نظم و انضباط است و سهامدار وجود نخواهد داشت. در مشکل

رائیزی بانک ها و موسسات مشکل دار را یکی پس از دیگری شناسایی کرد و اظهار داشت: هدف فقط انضباط مالی است، وضعیت عدم تعادل بانکی باید حل شود. این مشکلات باعث تورم می شود. وقتی این مشکلات کنترل شود طبیعتا شاهد کاهش تورم خواهیم بود. تورم ماهانه 2.2 درصد است. تورم هر سال نقطه به نقطه کاهش می یابد. اگر انضباط مالی با توجه کامل به دخل و خرج انجام شود شاهد کاهش تورم خواهیم بود که این امر دستور رهبری انقلاب و خواست مردم است.

رئیس جمهور گفت: تلاش شده تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، کاملاً مشخص است که نقدینگی چقدر به سمت تولید رفته و این نقدینگی چگونه باعث رشد تولید، ماشین آلات و ابزار و چگونه منجر به بیش از شش هزار شده است. واحدهای صنعتی بسته و واحدهای تولیدی حلقه نیمه بسته. تولید مشکل اول و محوری در اقتصاد مقاومتی است. تولید محور کار در دولت و مجلس است و تلاش می شود تولیدکننده مشکلی نداشته باشد.

وی افزود: سیاست های اصل 44 سیاست های درستی است که دولت قصد دارد آن ها را به درستی اجرا کند.

رئیس جمهور با اشاره به قانون بهره وری تصریح کرد: برخی تصور می کردند بهره وری قانون گذاری است، نه، روش اجرای سریع و دقیق قانون مصوب مجلس بود. مجلس تا کی باید قانون وضع کند اما دولت ها آن را نادیده بگیرند؟ بررسی شد که چرا این قانون اجرا نمی شود، اکنون رسیدگی به این امر آغاز شده است. مبارزه با فقر مطلق و نابرابری طبقاتی در دولت در حال انجام است.

وی با اشاره به فعال شدن کارگاه های ساختمانی در شهرستان ها افزود: در برخی از شهرستان ها در بدو ورود 4 کارگاه در زمینه حل مشکلات آب یا فاضلاب فعال بودند اما بار دوم که به همان شهرستان رفتیم، شاهد بودیم. که 4 کارگاه به 154 کارگاه تبدیل شده است. در ادارات مختلف کار می شود وزیر نیرو که برای رای اعتماد آمده بود گفت که در تلاش هستیم تا عدم تعادل 10 هزار مگاوات برق را برطرف کنیم که تاکنون 8 هزار مگاوات آن تامین شده است. هدف دولت از ابتدای فعالیت خود مقابله با تنش آبی در 10 هزار روستا بود که امروز مشکل آب 3500 روستا حل شده است.

در شش ماهه نخست امسال برای 850 هزار شغل ایجاد شده است

رئیس جمهور تصریح کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. کشور ما پتانسیل بالایی دارد، مردم انتظار دارند مسئولان با متن برخورد کنند نه حاشیه و این یعنی حل مشکلات مردم. نرخ بیکاری به 7.9 درصد رسیده است. بر اساس آمار وزارت رفاه اجتماعی تنها در شش ماهه نخست امسال 850 هزار شغل ایجاد شده است.

وی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از شرکت های دانش بنیان افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان فعال از 5 هزار شرکت به 10 هزار شرکت افزایش یافت که صادرات محصولات دانش بنیان به رقم بی سابقه دو میلیارد دلار رسید در حال آماده سازی نمایشگاه ایرانی هستیم. محصولات دانش بنیان در هر کشوری که به آن سفر می کنیم. مشتریان بسیاری از محصولات دانش بنیان ایرانی در کشورهای دیگر وجود دارد.

رئیسی با بیان اینکه تلاش ما در دولت بر این بوده که اجرای لایحه بودجه 1402 کاملاً قابل سنجش و شفاف باشد، تصریح کرد: در لایحه بودجه 1403 نیز تلاش کرده ایم واقعیت ها را ببینیم. ما سعی کردیم از نظر هزینه ها، درآمدها و برنامه ها بودجه واقعی ارائه کنیم.