قدرت ورزش به یک آقا به نام سداو چیما نمی رسد!/ نگران حق پخش نباشید!


ساعت: 14:59
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892944

ماجرای کسب حق پخش تبلیغات بازی های ورزشی در صدا و سیما ده سال است که می گذرد که شاید حالا جدی تر شده باشد اما در این کشمکش قدرت ورزش هرگز به همان اندازه نرسیده و نخواهد رسید. قدرت به عنوان رادیو و تلویزیون

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در 7 تیر 91 پس از چندین ماه پخش آزمایشی، شبکه ورزش به طور رسمی راه اندازی شد و اکنون یک دهه از اولین پخش آن می گذرد. این در حالی است که بازی های دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال یا مسابقات مهم ورزشی مانند کشتی، والیبال و بسکتبال همچنان از شبکه سه سیما پخش می شود.

تعداد زیادی از خانواده ها ورزش این درخواست سالهاست که مطرح شده است رادیو برای پرداخت حق پخش بازی های ورزشی من دارم؛ آنها مدعی هستند که سازمان صدا و سیما مسئول دریافت و پخش است تبلیغات کسب و کارهای قبل، حین و بعد از بازی های ورزشی درآمدهای هنگفتی کسب می کنند که باید سهم باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی را بپردازند.

اما سازمان صدا و سیما در پاسخ به این محتوا می گوید قانونگذار مجوز دریافت اندکی از بودجه مصوب را از طریق تبلیغات بازرگانی به این سازمان داده و این درآمد را حق قانونی خود می داند.

پس از سال ها بحث، دعوا و درگیری در مورد درآمد حاصل از حق پخشسرانجام در سال 1378 و در قانون برنامه ششم وزارت ورزش و جوانان و سازمان رادیو آنها موظف شدند درآمد تبلیغاتی از پخش مسابقات ورزشی را به خزانه کل کشور واریز کنند و مقرر شد 30 درصد از این مبلغ در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای حمایت از فدراسیون های مربوطه) قرار گیرد. 70 درصد برای پخش رادیویی در اختیار سازمان قرار می گیرد. بر اساس این درآمد تبلیغات از پخش مسابقات ورزشی برای سال 2019 50 میلیارد تومان، برای 1400 150 میلیارد تومان و 315 میلیارد تومان برای 1401 و سهم وزارت ورزش و صداوسیما 30:70 است.

نگران پخش نباشید!

اما بسیاری معتقدند این ارقام 50، 150 و 315 میلیارد تومانی که در قانون تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ذکر شده کاملا غیرکارشناسی و بسیار ناچیز است. روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: «طبق تعرفه رسمی صدا و سیما، تنها برای پخش زنده 60 مسابقه مغرب زمین در فصل جاری، تلویزیون بیش از 31 هزار میلیارد تومان درآمد دارد» و اکنون این مبلغ را دارید. درآمد حاصل از پخش تبلیغات والیبال، کشتی با اضافه کردن سایر رشته های ورزشی و حتی توپ های خارجی فوتبال قطعا با رقمی نجومی مواجه خواهید شد.


f7e12670 e0e9 4eaf a961 dd4e1c9fa697 خبر خاکستری

حالا روز به روز این دعوای صدا و سیما و ورزش به روزهای جنجالی تری تبدیل شده است چرا که از ابتدای مردادماه لیگ فوتبال دو تیم پرسپولیس و استقلال اعلام کردند در حالی که دوربین های صدا و سیما وجود دارد آنها نباید در هیچ کنفرانس مطبوعاتی قبل یا بعد از آن این کار را انجام دهند و در بازی شرکت نخواهند کرد. رادیو در واکنش به پخش مسابقات فوتبال این دو تیم، قاب دوربین خود را به گونه ای می بندد که تبلیغات اطراف در اطراف زمین به چشم نیاید. زیرا درآمد این تبلیغات به باشگاه ها می رسد و این سازمان مدعی است که باید سهم صدا و سیما از این تبلیغات پرداخت شود.

اگر صدا و سیمای ما خصوصی بود و دولتی نبود، یا پخش بازی های ورزشی مثلاً. VODواریز شدند و سازمان صدا و سیما فقط به عنوان ناظر در این کار دخالت کرد، می شد با زبان کارشناسی وارد این موضوع شد و حداقل رقم معقولی برای این تبلیغات در نظر گرفت.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید