رئیس قوه قضائیه: انتخاب مرز محارب در اختیار قضاوت است/ نگران بدخواهان نباشید

رئیس قوه قضائیه: انتخاب مرز محارب در اختیار قضاوت است/ نگران بدخواهان نباشید

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی آژه‌ای، رئیس قوه قضائیه گفت: ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی چهار نوع حدود را شامل می‌شود و ماده ۲۸۳ نیز تصریح می‌کند که انتخاب هر یک از حدود چهارگانه به تشخیص قاضی است. این قانونی است که وجود دارد و قضات باید به آن عمل کنند.

رئیس قوه قضائیه گفت: ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی ناظر بر محارب شامل چهار حد است و ماده ۲۸۳ تصریح می کند که انتخاب هر یک از حدود چهارگانه به تشخیص قاضی است. این قانونی است که وجود دارد و قضات باید به آن عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز دوشنبه (30 آذرماه) در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به سالروز شهادت آیت الله دستغیب به دست گروهک تروریستی منافقین گفت: آیت الله دستغیب بود. باتقوا، عالمی دلسوز و خیرخواه به مردم و ذات البین همواره در امور اجتماعی و اصلاحات پیشقدم خدمت به مردم بود، اما گروهک تروریستی منافقین شخصیتی مانند او را کشت. گروهی که با متخاصم ترین دشمنان این مردم ائتلاف کرده و اکنون در پناه مستکبران قرار گرفته اند، در کشور به دروغ پردازی و شورش و جنایت می پردازند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به هفته پژوهش گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه باید با در نظر گرفتن چالش ها و خلأها، پیش بینی و پیش بینی مشکلات آینده و تعبیه سازوکارهای مناسب و همچنین ضرورت تحول، فعالیت های پژوهشی قوه را پیش ببرد. و تعالی و رفع نیازهای ضروری قوه قضائیه و در نتیجه بهره مندی از ظرفیت حوزه و دانشگاه و معاونت های پژوهشی سایر نهادها حسب مورد.

محسنی آجی با اشاره به برگزاری همایش ارتقای شفافیت توسط سازمان بازرسی کل کشور با حضور مسئولان و مقامات عالی رتبه قوا و نهادهای مختلف تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم معنای دقیق آن را روشن کنیم. «شفافیت» و حدود و کاستی های آن؛ این مقوله نیاز به توجه بیشتری دارد. گاه به بهانه شفافیت در احوال شخصیه افراد نفوذ می کند و با شبهه و اخبار جعلی گاه آبروی یک فرد، گروه یا نهاد از بین می رود و گاه حیثیت کشور خدشه دار می شود.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: گاهی در مواردی که مردم حق اطلاع از موضوع دارند، محدودیت هایی به موجب قانون یا آیین نامه بدون دلیل ایجاد می شود یا گاهی با دلایلی که ممکن است مصلحت داشته باشد و ضرر این محدودیت بر علم مردم باشد. بعداً مشخص خواهد شد این امر بیش از آن مفید است و باعث بی اعتمادی و دوری افراد و عدم مشارکت فعال در برخی از مقوله ها می شود.

محسنی آجی با اشاره به لزوم مطالعه خلاصه ای کامل و جامع از 600 مقاله ارسالی به همایش ارتقای شفافیت، تصریح کرد: وقتی صحبت از شفافیت می شود بلافاصله بحث شفافیت در مسائل اقتصادی و مالی به ذهن متبادر می شود. اگر چه شفافیت در مسائل اقتصادی و مالی مقوله بسیار مهمی است، اما در سایر امور مانند مسائل اجتماعی و سیاسی و… نیز از نظر اصل شفافیت لازم است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تشریح و تبیین ابعاد و ابعاد مختلف مقوله شفافیت پرداخت و تصریح کرد: وقتی فردی به عنوان مظنون دستگیر می شود با منطق و قانون سازگاری ندارد که از او بخواهیم دلش را باز کند و انجام دهد. همه کار که سالهاست درگیر حرف زدن است تا در معرض موضوعی که ما با آن سر و کار داریم قرار بگیرد، خدا ستاره عیب است، همین عمل خلاف شفافیت است.

محسنی آجی با تاکید بر اینکه نیازی به محرمانه بودن تمامی گزارشات سازمان بازرسی نیست، گفت: البته باید توجه داشت که طبق قانون یک سری گزارش ها باید ممهور به مهر سری یا محرمانه باشد و ما نیز موظف به اجرا هستیم. قانون . هر چند در صورت لزوم می توانیم قانون را در این زمینه تغییر دهیم.

رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز گفت: قضات و ضابطان قضایی باید بر اساس انصاف، عدالت و حاکمیت قانون فعالیت خود را انجام دهند. تمرکز ما قانون است. اگر مطابق سلیقه خود عمل کنیم، ممکن است توجیه نشویم، حتی اگر سلیقه مان درست باشد.

محسنی ادجه ای افزود: حرکت دستگاه قضایی در راستای عدالت و قانون است; اگر بر اساس قانون عمل کنیم، دلیل داریم، اما اگر به سلیقه یا جو خود و سلیقه و میل دیگران بدون توجه به قانون عمل کنیم، ممکن است اشتباه کنیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: اگر قانون را رعایت نکنیم و به میل و سلیقه دیگران عمل نکنیم، یک روز گفته می شود چرا در مورد فلان موضوع تصمیمی نیست و روز دیگر پس از اعدام. از احکام گفته می شود که اشکالی در کار شما وجود دارد و این یک اشکال و غیره است. گاهی دیده می شود که فردی با اهداف سیاسی، بدون درک دین و علم قرآن، می گوید حکم صادر شده مطابق با قرآن نیست!

محسنی ادجه ای تصریح کرد: بنابراین باید نهایت دقت و در صورت لزوم سرعت عمل را در تمامی پرونده ها و رسیدگی های قضایی و با رعایت موازین قانونی در نظر داشته باشیم و همواره خداوند را ناظر خود بدانیم و نگران تهمت زنان نباشیم.

رئیس قوه قضائیه ضمن قرائت مواد 279 تا 288 قانون مجازات اسلامی و تشریح و تشریح این مواد قانونی در خصوص جرایم «محاربه»، «هتک حرمت زمین» و «هتک حرمت» و مصادیق و مجازات‌های آنها، به ویژه توصیه هایی به قوه قضاییه

محسنی آژه ای گفت: در ماده 282 قانون مجازات اسلامی (ماده 282 قانون مجازات اسلامی: حد محاربه یکی از چهار مجازات زیر است: الف- اعدام ب- مصلوب کردن ج- قطع دست راست و پای چپ-). نفی قانون) که محارب را رعایت می کند، حدود چهار گونه را شامل می شود. ماده ۲۸۳ نیز تصریح می کند که انتخاب هر یک از حدود چهارگانه تعیین شده به تشخیص قاضی است. این قانونی است که وجود دارد و قضات باید به آن عمل کنند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در ماده 286 قانون مجازات اسلامی نیز قانون در خصوص «افساد اراضی» روشن است.

محسنی آژی اظهار داشت: قضات ما ملزم به رعایت و رعایت قانون هستند؛ البته اگر شک دارند می توانند سؤال کنند و مراقب باشند; همچنین باید مراقب دما بود.

دیدگاهتان را بنویسید