سخنگوی قوه قضائیه: گزارش های نمایندگان خطاب به قوه قضائیه؛ هنوز کسی فراخوانی نشده است / هنوز برای اظهار نظر در مورد “طرح حفاظت” زود است

سخنگوی قوه قضائیه: گزارش های نمایندگان خطاب به قوه قضائیه؛  هنوز با کسی تماس گرفته نشده است / هنوز برای اظهار نظر زود است

ذبیح الله هدیان در آخرین نشست خبری سال 1400 با استقبال از فرارسیدن عید سعید فطر و روز پاسدار گفت: ما همواره سپاه پاسداران را در خط مقدم حفظ مرزها و محیط زیست کشور داشته ایم.

وی با تبریک روز جانباز گفت: جانبازان عزیز نمونه واقعی ایثار و شهادت هستند. شهدای زنده ای که در عمل ثابت کردند که شاگرد مکتب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند. من توانستم به یکی از مراکز توانبخشی جانبازان سر بزنم و با این اقوام ملاقات کنم و آنها تاکید کردند که اجازه ندهید افراد مفسد مردم جمهوری اسلامی را ناامید کنند. از کارکنان و بنیاد شهید خواهشمندم توجه بیشتری به این بستگان داشته باشند.

وی با تبریک هفته منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی و محیط زیست امانت در دستان ماست.

هدیان همچنین شهادت جمعی از حجاج در پاکستان را تسلیت گفت و ادامه داد: در این حادثه تروریستی 50 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند اما در این کشورها (غرب) حساسیتی ایجاد نشد و این نشان دهنده جنبه حقوق بشری است. و باور نکنید که همه انسانها ارزش یکسانی دارند.

هدیان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در خصوص رهاسازی سواحل برخی مدعی هستند رهاسازی محسوسی در چهارراه از جمله رودخانه کرج در جاده چالوس رخ نداده است، پاسخ شما چیست؟ وی گفت: در این راستا با همکاری قوه قضائیه و تاکید رئیس قوه قضائیه و همراهی دولت اقدامات مفیدی به ویژه در حاشیه رودخانه کرج انجام شده است. 19 دستگاه اجرایی مصادره داشتند و نوآوری هایی ایجاد شد که 15 دستگاه اجرایی مصادره ها را حذف کردند و 4 دستگاه هنوز این کار را نکرده اند و ما هشدار دادیم.
وی افزود: در رابطه با برخی افراد حقیقی، حرفه آنها منسوخ شده است، اما یکسری بدعت ها وجود دارد که باید حذف شود و متعلق به مردم باشد.

هدیان تاکید کرد: در همکاری قوه قضائیه و دولت پیشرفت خوبی داشته ایم و کسانی که به خاک و سواحل تجاوز کرده اند باید شخصا به اشغال پایان دهند زیرا از مصالح استفاده شده بهتر استفاده می شود. اگر حضوری انجام ندهند با دستور قضایی و مسئولان مورد بررسی قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: این اقدام موقتی نیست و ادامه دارد و در صورت اصرار این افراد بر توقیف، با تصمیم دستگاه قضایی اقدام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اعطای مرخصی و عفو و تخفیف مجازات زندانیان گفت: بر اساس قوانین و مقررات، پیشنهادات عفو در روزهای مختلف مجازات می شود. در سال 1400 حدود 12240 نفر مورد عفو و تخفیف قرار گرفتند که از این تعداد 7000 نفر مورد عفو قرار گرفتند و بیش از 4000 نفر مورد عفو قرار گرفتند. همچنین 2277 نفر در 22 باخمن و مبس مورد عفو قرار گرفتند.

وی افزود: در حال حاضر 32 هزار نفر در مرخصی هستند و این موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده دو سرکرده گروهک تروریستی الاحوازیه و گروه تندر گفت: هر دو پرونده در دست بررسی است و مختومه نیست. این موارد از نظر بین المللی و از نظر حقوق داخلی مطابق با کلیه قوانین و مقررات مورد رسیدگی قرار می گیرد.

هدیان در پاسخ به سوالی درباره بودجه 1401 و رفع مشکلات قوه قضائیه برای استخدام قضات گفت: در مدتی که از برنامه ششم می گذرد، سالی نبوده که حد نصاب تعیین شده در قانون به قوه قضائیه ارائه شود. ما در بودجه 1401 حدود 9000 میلیارد تن کسری داریم که در مجلس منعکس شده است. پیش بینی می شود 2.9 درصد از بودجه به قوه قضائیه اختصاص یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازار سرمایه و بورس چقدر متهم هستند؟ وی گفت: سازمان بازرسی کل کشور از زمانی که بازار سرمایه با مشکل مواجه شد به این موضوع پایبند بوده است. علاوه بر این به سرعت به مسئولان مربوطه خبر دادیم و برای اعضای هیات مدیره بازار سرمایه شکایت هایی تشکیل شد و در رابطه با تخلفات آنها پرونده به هیات عالی بورس ارجاع شد.
وی افزود: پرونده کیفری در سازمان بازرسی تشکیل شده و اعضای هیات مدیره را دعوت و تفهیم اتهام کرده و به مراجع قضایی ارجاع شده است. در مورد مراجع نیز پرونده به مراجع قضایی ارجاع و به صدور رای بدوی منتهی شد و این روند همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: هم دولت و هم رئیس قوه قضائیه تاکید زیادی بر سازمان بازرسی دارند تا کنترل بیشتری بر بازار داشته باشند تا از آسیب به مردم جلوگیری شود. در حال بررسی افراد دولتی و غیردولتی هستیم که وارد این بازار شدند و باعث رشد شاخص بازار شدند و پس از مدتی رفتند و منجر به افت بازار شدند و خدای نکرده در آینده نتیجه به مردم اعلام شود.
سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با زمین خواری و نقشه برداری در کشور گفت: در سال 1400 بالغ بر 48 هزار پرونده زمین داشتیم که 29 هزار و 500 پرونده منجر به محکومیت شد. همچنین 27 هزار و 370 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی حذف شده که ارزش برآوردی آن 79 هزار و 300 میلیارد تن است. 19500 مصوبه تخریب و تخریب ساختمان و نوآوری داشتیم. در رابطه با ترسیم حدود 91 درصد اراضی ملی و منابع طبیعی اسناد کاداستر صادر شده است.

هدیان یادآور شد: موضوع مبارزه با زمین خواری در قوه قضائیه است و جنبه فرابخشی ندارد و در این دوره دولت همکاری لازم را با قوه قضائیه دارد و امیدواریم این مبارزه به نتایج مفیدی برسد.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سند تحول گفت: این سند در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و شامل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است و به طور مرتب توسط ماموران نظارت بر تحول رصد می شود. برنامه های کوتاه مدت اجرا و اجرا شده است. در جریان اجرای این سند تحول، راهکارهایی برای بهبود فرآیندها ارائه شد و بیش از 50 دستورالعمل و بخشنامه برای اجرای سند تحول اجرا و ابلاغ شد. در طول اجرای سند تحول سیستم های متعددی پیاده سازی شد. به عنوان سامانه شهود و متهم و سامانه محکومان مالی و همچنین اجرای طرح افتراق و تسریع در آن و بسیاری از مفاد این سند و برنامه های آن اجرایی شده است و اکنون در حال اجرای برنامه های میان مدت هستیم. و برخی برنامه های بلند مدت و در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره بزرگترین پرونده تغییر کاربری در حوالی دادگستری کوم گفت: تغییر کاربری جرم است و متأسفانه جرمی است که آمار آن در کشور کم نیست، به ویژه اینکه بسیاری از اراضی واگذار شده با اسناد عادی «و این موضوع در قطعه و بیع تأثیر دارد.
وی افزود: اگر به این موضوع تغییر کاربری نزدیک دادگستری کوم رسید، می توان آن را حل کرد.در مورد تغییر مصرف کننده نیز باید به این نکته توجه کرد که باید به موقع وارد شود. ما هنوز پرونده ای در این خصوص در دادگستری کوم نداریم و اگر به همکاران دادگستری کوم خبری مبنی بر تغییر مقصد رسیده است وارد شوند.

هدیان در پاسخ به سوالی درباره نظارت قضایی بر جرایم سایبری گفت: مشکل امروز فضای مجازی نزدیک به فضای واقعی است یعنی مردم در فضای مجازی زندگی می کنند و شغل و کسب و کار دارند و همانطور که فضای واقعی نیاز به نظارت دارد و جرایم وجود دارد. اگر این جرایم در فضای مجازی انجام شود قابل ردیابی است باید پیگرد قانونی داشته باشد.

وی با بیان اینکه چندین پرونده کلاهبرداری و هتک حیثیت تشکیل شده است، گفت: در ماه های اخیر پرونده های متعددی برای کلاهبرداری تشکیل شده است. بنابراین موضوع رسیدگی به این جرایم در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد و از دست اندرکاران می خواهیم در این حوزه حکومت کنند. البته حکمرانی محدودیت نیست و اگر خشونت و تهمت در فضای مجازی آموزش داده شود، امکان شناسایی وجود دارد.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تخلفات رئیس جمهور سابق در بازار سرمایه گفت: سیگنال هایی از سوی نمایندگان گرفته شد اما احضاریه ای صادر نشد. هنگامی که هر مورد هدف قرار می گیرد، نیاز به تحقیقاتی وجود دارد که باید روند خود را طی کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واردات خودرو در سال آینده گفت: مصوبه ای در این زمینه در مجلس تصویب شده اما هنوز نهایی نشده و با تصویب در هیات امنا نهایی می شود. این موضوع مربوط به دولت است و واردات و صادرات خودرو بر عهده دولت است و معاونت دولت نمی تواند دخالت کند.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضائیه برای حمایت از تولید داخلی گفت: قوه قضاییه اقدامات بسیار موثری برای حمایت از تولید و سرمایه گذاری قانونی انجام داده است. دستورالعمل حمایت از سرمایه گذاری های مشروع و حمایت از دادرسی به تصویب قوه قضاییه رسیده و در اجرای آن در ستاد قوه قضائیه، ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی با حضور مقامات ارشد قضایی تشکیل و جلسات مستمر و دبیرخانه آن تشکیل می شود. کابینه عمومی. ستادهای استانی برای حمایت از اقتصاد مقاومتی در استان ها راه اندازی می شود و این ستادها همکاری تنگاتنگی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند. بیش از 2000 واحد تولیدی در سراسر کشور با کمک همکاران ما در قوه قضائیه فعال شده و اقداماتی از جمله ارائه مشاوره حقوقی به کارآفرینان و تولیدکنندگان و همچنین پیگیری های لازم برای جلوگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی انجام شده است. گرفته شده است. در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از سیاست هایی است که در دستور کار قوه قضائیه قرار دارد، اما مبارزه با قاچاق تنها بر عهده قوه قضاییه نیست و دولت نیز یک وظیفه دارد. وظیفه مهمی در این زمینه است.» قاچاق کالا و ارز با مسئولیت رئیس جمهور تشکیل می شود که شامل دستگاه های مختلفی می شود که هر کدام وظایفی در قبال مبارزه با کالا دارند و بر اساس منویات مقام معظم رهبری از قاچاق جلوگیری می کنند. دولت قاچاق می کند، قوه قضائیه با آنها برخورد می کند و تاکنون چندین پرونده قاچاق کالا و مخفی کاری در قوه قضائیه تشکیل شده است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره طرح صیانت از فضای مجازی گفت: اگر قانونی در مجلس تصویب شود مجری آن هستیم و باید آن را اجرا کنیم و این طرح مراحل اولیه خود را سپری کرده است و باید دید نتیجه چه خواهد شد. بودن. «در شورای عالی فضای مجازی، قوه قضائیه یکی از اعضای و سیاستمدار کلیدی این شورا است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آزادی زندانیان در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: اشکالی ندارد. مردم در جشن های سال های گذشته به خوبی شرکت کردند و بسیاری از محکومان آزاد شدند. این موضوع امسال نیز در دستور کار قرار دارد.
هدیان در پایان گفت: از تمامی اصحاب مطبوعات و رسانه ها که در اطلاع رسانی در سال 1400 با قوه قضائیه همکاری کردند و همچنین صدا و سیما و همکاران ما در صدا و سیما و سایر روزنامه ها و خبرگزاری ها تقدیر و تشکر می کنم. «امیدوارم در سال 1401 سالی پر از خیر و برکت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید