قوه قضائیه نیازمند تغییرات ساختاری است/ لزوم تقویت معاونت پیشگیری در قوه قضائیه


ساعت: 21:15
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878252

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نیازمند بازمهندسی در قوه قضائیه هستیم، گفت: نیازمند تحول ساختاری در قوه قضائیه هستیم چرا که ساختار قوه قضاییه قدیمی است و در مواجهه با تغییرات در طول زمان و شرایط باید دستخوش تغییرات قابل توجهی شود. تغییر دهید. «در ساختار خودتان باشید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخواندهوی با اشاره به هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت شهید بهشتی گفت: یکی از موضوعاتی که نیاز به توجه بیشتری دارد کار دستگاه قضایی است. همه می دانیم که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی اتفاقات خوبی در دستگاه قضایی افتاده است.

وی ادامه داد: رویکرد اصولی و اساسی ایشان به دادرسی و برقراری عدالت ستودنی است و امیدهای زیادی وجود دارد که بتواند تغییرات مهمی را در دستگاه قضایی برای ارتقای کیفیت خدمات خود به مردم ایجاد کند.

صادقی نسب گفت: همه کسانی که با مدیریت دولتی و علم مدیریت دولتی آشنا هستند باید قوه قضائیه را در این مسیر یاری کنند و عملا قوه قضاییه را به صورت دانشگاهی تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً نیازمند تحول ساختاری در قوه قضائیه هستیم، زیرا ساختار قوه قضائیه قدیمی است و در مقابل تغییراتی که در طول زمان و شرایط رخ داده است، باید در ساختار خود دستخوش تغییرات چشمگیری شده و به نوعی بازمهندسی شود. همچنین به دلیل محدودیت ها و نیازهای بخش دولتی.

این استاد دانشگاه تهران گفت: در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که کدام بخش از این نظام و کدام فرآیندها ارزش آفرینی نمی کند و کشور را سنگین می کند، بدون شک به اصولی چون عدالت و حفظ منافع عمومی توجه کرد. در ایجاد این تغییرات

وی تاکید کرد: در مواردی که از ماموریت ها و دیدگاه ها سوء تعبیر می شود، خوب است که رسالت قوه قضائیه و آنچه ضروری است این دستگاه بر اساس نیاز روز و ظرفیت مدیریتی تغییر کند و به وضوح شناسایی شود و همه این را توجیه کنند. مجموعه بزرگی از ماموریت ها

صادقی نسب با بیان اینکه تغییرات ساختاری و سازمانی و رسیدگی به پرونده باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: موضوع دیگر پیشگیری از وقوع جرم است، قوه قضائیه در اکثر جوامع توسعه یافته از تلاش و برنامه حداکثری خود استفاده می کند و در این حوزه تمرکز دارند و ماموریت این است که برای قوه قضائیه تعریف شده است که با برنامه ریزی دقیق و منسجم می توان میزان جرم و جنایت و چالش هایی را که منجر به مراجعه به قوه قضائیه می شود کاهش داد.

وی افزود: این بخش بسیار کلیدی است و نیاز به توجه ویژه فرماندهی کل قوا دارد زیرا نقش مهمی در کاهش جرایم دارد.

این استاد دانشگاه تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در خصوص شوراهای حل اختلاف، اختلافات قبل از طرح در دادگاه باید در این شوراها حل شود. بسیاری از افرادی که به دادگاه مراجعه می کنند، اختلافات و مسائل خود را در این شوراها حل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه شوراهای حل اختلاف علیرغم همه تلاش ها نتوانسته اند به درخواست ها برای جلوگیری از مراجعه پرونده ها به دادگاه و حل و فصل اختلافات عمل کنند.

صادقی نسب گفت: این موضوع باید به نحوی محدود شود تا شهروندان ضمن رعایت اصل عدالت و اصول شهروندی متوجه شوند که اختلافات قابل حل در این شوراها منجر به پافشاری و اصرار بی مورد در دادگاه و دادگاه نشود. مراكز قضايي: «تدابيات احتياطي را بعمل آوريد تا براي افرادي كه در شوراهاي حل اختلاف انجام مي‌شود، به دادگاه مراجعه نكنند.

مراجعه به قوه قضائیه باید آخرین راه حل درگیری ها و مشکلات باشد

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از مراجعین ثابت و مستمر در قوه قضاییه وجود دارد که باید در این زمینه در جامعه اطلاع رسانی شود که مرجع محاکم و مراکز دادگستری آخرین راه حل است.

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: تقویت و ترویج فرهنگ گفتگو در جامعه در کنار تقویت جایگزین پیشگیری در قوه قضائیه می تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از ارجاعات غیرضروری به محاکم و دادسرا باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید