قوه قضائیه باید در مورد بازداشت موضع بگیرد/ لزوم رهایی قوه قضائیه از صلاحیت برخی نهادهای امنیتی

قوه قضائیه باید در مورد بازداشت موضع بگیرد/ لزوم رهایی قوه قضائیه از صلاحیت برخی نهادهای امنیتی

روز جدید رئیس بنیاد امید ایرانیان در یادداشتی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد شهادت دکتر بهشتی به توصیف شخصیت و اندیشه های شهید بهشتی به عنوان یک انقلابی در ادوار مختلف پرداخته و بیان می کند که در نظام فکری شهید بهشتی انقلابی گری دنباله رو اراده جمهوری اکثریت ملت که به معنای دوری از هر گونه استبداد و استبداد و سازگاری حقوق شهروندی، استقلال و آزادی با دین و شرع است، به این معناست که قوه قضائیه به طور فزاینده ای در حال سیاست زدایی از قوه قضاییه، غنی سازی قوه قضاییه با استفاده از نخبگان است. استفاده از دانش بشری در زمینه حقوق بشر و رها شدن قوه قضائیه در دسترس برخی نهادهای امنیتی.

به گزارش ایلنا، متن این یادداشت به شرح زیر است:

یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی را ارج می نهم.

با اشاره به شخصیت شهید بهشتی به عنوان شاخصه و تراز انقلاب اسلامی ایران، برای ارائه انقلابی گری اصیل و تشخیص انحراف از انقلاب تحت هر عنوانی به ویژه انقلابی گری و انقلابی گری خالی از اصول انقلابی برای سیاستمداران، انقلابیون، روحانیت، مردم و به ویژه جوانان بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز هستند. بهشتی آنقدر بزرگ بود که بنیانگذار فقید انقلاب (ره) تعبیر منحصر به فرد «بهشتی ملت برای ملت بود» را به کار برد تا شخصیت و اندیشه این شهید والامقام را انقلابی زمان دانست. ناهمسان.

بهشتی از یک سو دانش آموخته مکتب عقلانیت شیعه در حوزه علمیه کوم و از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) است و از سوی دیگر علاوه بر حکمت اسلامی، به تحصیل اندیشه و فلسفه غرب می پردازد. بنابراین می توان گفت که او درک عمیق و ساده ای از مبانی اندیشه های سنتی و مدرن داشت. دانش و بصیرت عمیقی که این شهید بزرگوار را شجاعانه و متفکرانه به نظریه تشکیل حکومت جمهوری اسلامی رساند که حاکمیت ملت بر سرنوشت و اراده ملت را بدون مناقشه و کینه به اعتقاد علوی به رسمیت می شناسد. شیعه مذهب جعفری و فقه شیعه نداشت.

انقلابی گری در نظام فکری شهید بهشتی پیروی از خواست جمهوری و اکثریت ملت، پرهیز از هرگونه استبداد و استبداد و آشتی دادن حقوق شهروندی، استقلال و آزادی با دین و شرع تعریف شده است. این مبارز مجاهد به عنوان پشتیبان بزرگ مستضعفان و محرومان تلاش کرد نماد و مظهر اندیشه واقعی انقلابی باشد. از این رو در زمان استقرار جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا بر اصول و آرمان های انقلاب وفادار بماند و از نهضت عبور کند، اما تغییری در شخصیت خود نداد و از شرایط انقلاب عدول نکرد. با وجود هجمه‌های گسترده افراد و جریان‌ها، با بینش عمیق نظری‌اش، شجاعانه با ناملایمات و انحرافات مقابله کرد و به نماد و مظهر انقلاب واقعی تبدیل شد. یک موقعیت واقعی که یک انقلاب سطحی قابل مشاهده است. این باعث شد نگار ابتدا شخصیتی را بکشد و سپس به قتل فیزیکی او بپردازد.

یکی از عجایب روزگار ما این است که پیروان آسمانی اندیشان و وارثان فرهیخته جمهوری اسلامی به روایت وی تا آنجا که فرهنگ و نجابت و شرافت آن را به ارث می برند، وارث مظلومیت آنان نیز هستند و این پرسش این است که بسیار مهم است، پشیمانی و عواقبی دارد.

امروز در آستانه چهل و یکمین سالگرد شهادت مظلوم بهشتی، انقلاب و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند عبرت گرفتن از سیاست ها و آرمان های بزرگانی چون بهشتی و مطهری (رحمه الله علیه) است. ). اگر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی بود، انقلابی گری منهای این اصول، انقلابی گری نیست. انقلابی گری، بیش از هر چیز، ایمان و تعهد راسخ به حاکمیت دولت ملت، به رسمیت شناختن آزادی و برابری، استقلال از غرب و شرق، ضمن تعامل سازنده با جهان بر اساس احترام متقابل و پایبندی به اصول است. حکمت، عزت و مصلحت است.

از سوی دیگر، قوه قضائیه جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگری می تواند و باید از سیاست ها و مرامات وکیل فقید و تحریک آمیز آیت الله شهید بهشتی به عنوان اولین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران درس بگیرد. استقلال قوه قضائیه و قوه قضائیه از وابستگی های جناحی یکی از شاخصه های شهید مظلوم انقلاب است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان حکومتی مبتنی بر مذهب عدل شیعه باید مملو از مولفه های عدالت محور و عقلانی سمینارهای سنت بزرگ عدالت خواهی و عقلانیت باشد. زمینه و زمان حاکمیت قانون باید دستاوردهای بشر در زمینه حقوق مدرن را در نظر بگیرد.

ایشان و قوه قضائیه با استقبال از اصلاحات قضایی که طی یک سال گذشته در دستور کار قرار داده اند، به طور فزاینده ای در حال سیاست زدایی از قوه قضائیه و غنی سازی قوه قضائیه هستند. من خواستار استفاده از نخبگان دانشگاهی، استفاده از دانش بشری در حوزه حقوق بشر، کنار گذاشتن قوه قضائیه در حوزه برخی نهادهای امنیتی هستم. در این راستا کارکنان قضایی باید در حدود وظایف قانونی خود عمل کنند و قضات محترم نیز استقلال خود را در صدور احکام حفظ کنند و تحت تأثیر شوراها و حتی فشار هیچ نهادی قرار نگیرند.

بی شک جمهوری اسلامی ایران در پنجمین دهه حیات خود برای تثبیت و ارتقاء هر چه بیشتر نیازمند نوسازی است و قوه قضائیه با وفاداری به آرمان های انقلاب اسلامی و بهره مندی از دانش و دستاوردهای بشری و حفظ آن نیازمند است. استقلال حداکثری در مواجهه با نهادهای سیاسی و امنیتی می تواند توسعه قضایی را به عنوان فصل مهمی در توسعه ملی گرانقیمت ایران اسلامی در دستور کار قرار دهد.

دخالت قوه قضائیه در پرونده های مختلف از جمله موضوع حبس بر اساس اصول و رویه های قانونی و پرهیز از سلطه جناح گرایی و نگرش های سلیقه ای می تواند نقش اساسی در احیای جایگاه رفیع دستگاه قضایی داشته باشد.

یقین دارم حل و فصل مسائلی چون بازداشت، محیط زیست و … و غنی سازی قضاوت با اصول اخلاق اسلامی از جمله مهرورزی، پرکردن شکاف ملت و حکومت و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد به جمهوری اسلامی ایران در رفع اتهامات مخالفان جمهوری اسلامی و تضعیف پروژه ای که جمهوری اسلامی ایران را دولتی علیه حقوق بشر اعلام می کند، تأثیر عمیقی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید