نگران دیروز: مذاکرات برجام به نفع اسرائیل است/ نگران امروز: اسرائیل نگران مذاکرات برجام است!

نگران دیروز: مذاکرات برجام به نفع اسرائیل است/ نگران امروز: اسرائیل نگران مذاکرات برجام است!

روز جدید روزنامه ایران (حکومت) می نویسد: هرگونه توافق احتمالی برای لغو تحریم ها بین ایران و طرف های توافق هسته ای پیش از این مقامات اسرائیلی را نگران کرده است.

این موضع عجولانه نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، که معتقد است هرگونه توافقی که در مذاکرات کنونی وین حاصل شود برای کابینه وی الزام آور نخواهد بود، این را به خوبی نشان می دهد. به گزارش اسپوتنیک، بنت علناً اعلام کرده است که خود را ملزم به مفاد این قرارداد بدون تعهد به یک توافق احتمالی نمی داند و رژیم او همچنان آزادی عمل نامحدودی در هر زمان و مکان دارد.

این موضع عجولانه که زمانی مطرح شد که وین امید به لغو تحریم‌های ضد ایرانی را افزایش داد، هدف آن به چالش کشیدن رویکرد سیاست خارجی دولت جدید ایران است. جنبه مهمی از اقدامات مخرب اسرائیل در تلاش های این رژیم برای تعامل با سایر کشورها از یک سو و خطرناک ساختن پیامدهای هرگونه توافق احتمالی بین ایران و جانشینان آن آشکار شده است.

رایزنی های اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی با همتای انگلیسی خود در مورد مسائل مهم منطقه ای و جهانی و دفاع بوریس جانسون از موضع تل آویو در مورد مذاکرات وین از جمله تلاش های جدیدی است که صهیونیست ها در کنار رایزنی های حساس در وین انجام داده اند. ناگفته نماند آنچه سران رژیم صهیونیستی در اجرای سیاست های ضد ایرانی خود در روند مذاکرات دنبال می کنند، دریافت امتیازات ویژه از شرکای غربی خود است.

به نظر می رسد مهم ترین دغدغه تل آویو پس از احیای برجام، حذف نام این رژیم از فهرست اولویت های امنیتی و سیاسی جامعه جهانی باشد. این نگرانی پس از تضعیف جایگاه آنها در قبال قدرت میدانی ایران در عرصه منطقه ای چشمگیر شد. پیش از این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل در یکی از احزاب لیکود گفته بود که «رژیم ایران ضعف دولت اسرائیل را می بیند و جامعه بین المللی که می خواهد به یک توافق خطرناک هسته ای بازگردد، به دلیل این ضعف، دولت اسرائیل را نادیده می گیرد». او وضعیت نامطمئن اسرائیل را تصدیق کرد. در سایه چنین فضایی در ماه های اخیر است که اسرائیل نتوانسته است روند آشتی با شرکت کنندگان عرب را ادامه دهد و ایران را به عنوان دشمن جهان عرب جایگزین کند. بنابراین می توان انتظار داشت که مقامات این رژیم از این پس خط و نشانی را برای هر گشایشی که دولت جدید ایران به عنوان بخشی از سیاست خارجی هوشمندانه خود ایجاد کرده است، ترسیم کنند.

مقاله روزنامه دولت در حالی نوشته شد که همین جریان سیاسی تا چندی پیش اسرائیل و آمریکا را برنده مذاکرات می دانست! و اکنون در چرخشی آشکار او را ضد اسرائیلی می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید