آیا اسرائیل نگران موشک های ایران/برجام نقض شده است؟

آیا اسرائیل نگران موشک های ایران/برجام نقض شده است؟

رسانه‌های اسرائیلی مدعی هستند که بر اساس برجام، ایران باید به مدت هشت سال از آزمایش موشک با کلاهک هسته‌ای خودداری می‌کرد، هرچند گمانه‌زنی‌هایی درباره موشک خرمشهر وجود دارد. مشخصات این موشک مشخص نیست و مشخص نیست ایران با پرتاب آن برجام را نقض کرده است یا خیر.

به گزارش اختازنیوز، به نقل از جروزالم پست اسرائیل، اعلام روز جمعه ایران مبنی بر آزمایش یک موشک بالستیک جدید دوربرد تهدیدی جدی برای منطقه است.

ادعای اسرائیل درباره برنامه موشکی ایران

در ادامه ادعای خود ضمن استناد به روند پیچیده برنامه موشکی ایران مدعی شده است که موشک های ایران از نظر برد و سوخت و حتی سامانه های تولید کننده آن سلاح ها متفاوت است.

جروزالم پست در ادامه ادعای خود مبنی بر اینکه ایران از دهه 1980 برنامه موشکی خود را توسعه داده است و امروز در تلاش است تا برد و دقت موشک های خود را افزایش دهد، ادامه می دهد. این کشور همچنین از سوخت مایع و جامد برای موشک های خود استفاده می کند.

تسلیحاتی که برای اسرائیل و آمریکا خطرناک است

این نشریه اسرائیلی همچنین می نویسد ایران در حال ساخت موشک هایی است که می توانند ماهواره پرتاب کنند. همچنین بر روی موشک های کروز و مهمات هدایت شونده دقیق متمرکز شده است. به نوشته جروزالم پست، چنین اقدامی به این معناست که ایران گزینه های زیادی در زمینه استفاده از سلاح هایی دارد که می تواند اسرائیل، آمریکا و کشورهای منطقه را تهدید کند.

این نشریه در ادامه مدعی شد که بخشی از برنامه موشکی ایران شامل مهندسی معکوس و مدل سازی موشک های جدیدی است که ایران توانسته است با استفاده از نمونه هایی از کشتی های جنگی شوروی، چین یا کره شمالی بسازد. جروزالم پست مدعی است که موشک های ایران اغلب در کانون توجه قرار دارند و اطلاعات زیادی در مورد آنها وجود دارد.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی فهرست موشک‌های ایران شامل موشک‌های بالستیک میان‌برد عماد، موشک قدر-۱ (مدل بهبود یافته موشک شهاب ۳)، موشک خرمشهر و همچنین موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را منتشر کرد. موشک های ذوالفقار، تندرو-69، شهاب 2، فاتح 110 و فاتح 313.

موشک خرمشهر که اخیرا ایران آزمایش کرده می تواند بیش از 2000 کیلومتر برد داشته باشد، در حالی که برد عماد و قدر بین 1700 تا 1950 کیلومتر و برد شهاب 3 حدود 1300 کیلومتر برآورد شده است.

عملکرد کروز 3

ایران نیز در حال ساخت کروز سه است. گفته می شود این موشک می تواند تا 3000 کیلومتر پرواز کند. با این حال، بیشتر موشک های دوربرد در دست توسعه هستند. موشک هایی مثل سیمرغ، عماد، قدر و خرمشهر.

به گزارش نشریه اسرائیلی جروزالم پست، موشک ها را می توان بر اساس سوخت مورد استفاده در سیستم رانش از هم جدا کرد. به عنوان مثال موشک های شهاب، عماد، قدر، خرمشهر و قیام دارای پیشران مایع هستند در حالی که موشک های فاتح، دزفول، رعد، ذوالفقار و تندر از سوخت جامد استفاده می کنند.

از نظر برد اما تفاوتی بین این موشک ها وجود ندارد، هر دو پیشران جامد و مایع برای موشک های کوتاه و متوسط ​​استفاده می شود. موشک های جامد می توانند مزایای سرعتی داشته باشند.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، سازمانی که موشک‌های ایران را در سال 2023 بررسی کرد، گزارشی منتشر کرد که می‌گوید از سال 2015 که ایران با برجام موافقت کرد، حدود 228 موشک بالستیک پرتاب کرده است. به نوشته این نشریه اسرائیلی، علیرغم محدودیت های تعیین شده در توافق هسته ای، ایران به آزمایش های موشکی خود ادامه داده و پیشرفت هایی را در فناوری موشکی تجربه کرده است.
آیا برجام نقض شد؟

در ادامه این گزارش، روزنامه جروزالم پست مدعی شده است که بر اساس برجام، ایران موظف بود به مدت هشت سال از آزمایش موشک حامل کلاهک هسته ای خودداری کند و بر اساس این نشریه، ایران بر اساس این چارچوب عمل می کند. اگرچه گمانه زنی هایی وجود دارد، اما به موشک خرمشهر اشاره شده است. مشخصات این موشک مشخص نیست و معلوم نیست ایران با پرتاب آن برجام را نقض کرده است یا خیر.

در ادامه این گزارش، این نشریه اسرائیلی مدعی شده است که در شرایط کنونی ایران از جهات مختلف چه با توسل به برنامه فضایی خود و چه از طریق برنامه موشکی خود به یک تهدید تبدیل شده است، به ویژه اینکه این کشور به دنبال ساخت موشک های پیشرفته تر با استفاده از انواع مختلف است. سوخت یا سرمایه سرمایه گذاری در موشک های کروز، مهمات قابل مانور و هواپیماهای بدون سرنشین.

دیدگاهتان را بنویسید